آشنایی با فواید برگ بو

چای برگ بو، برای درمان سوزش معده، سرفه، بی حالی، درد قاعدگی، تب، مالاریا، مشکلات تنفسی، یبوست، بی اشتهایی، تهوع، مشکلات بعد از زایمان مفید است و به پاکسازی بدن و تقویت قلب کمک ‌می‌کند. در این مطلب به فواید برگ بو اشاره کرده ایم.
جمعه، 22 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با فواید برگ بو
یکی از خواص برگ بو برای سلامتی، از بین بردن جوش است. می‌توانید برگ بو را با روغن ترکیب کرده و بر جوش بگذارید.
 

مقدمه

برگ بو، عطر و طعمی خاص دارد و بسته به روش کشت آن گاهی وقت‌ها بویی ناخوشایند، عطری یا شیرین نیز می‌تواند داشته باشد. خواص برگ بو واقعا شگفت انگیز است و احتمالا شما تا به حال چیزی درباره‌اش نشنیده‌اید. مطالعات آزمایشگاهی دریافتند که برگ بو، در برابر باکتری‌های استافیلوکوکوس اورئوس، سالمونلا انتریتیدیس، ایشریشیا کلی، خواص ضد باکتری دارد. این گیاه، در برابر پنی سیلیوم نوتاتوم، کاندیدا آلبیکانس، میکروسپوروم جیپسئوم نیز خاصیت ضد قارچی دارد. همچنین در برابر پشه‌ها، مگس‌ها و دیگر حشرات، دارای فعالیت لاروکشی است. برگ بو، معطر است و گیاهی دارویی به شمار می‌آید. شکل آن در قسمت بالا به صورت شاخه‌ای است و ارتفاعی به طول ۵۰ تا ۸۰ سانتی‌متر دارد. این گیاه معمولا به صورت وحشی در کنار جاده‌ها یافت می‌شود. البته در باغچه‌ها نیز کاشته می‌شود.

برگ بو می‌تواند به درمان بیماری‌های متعددی کمک کند. در داروشناسی چینی چنین آمده که این گیاه می‌تواند جذب مواد (جذب کننده)، تعریق ( عرق‌آور) و ادرار (ادرارآور) را تحریک کرده و به تسکین درد (مسکن)، گردش خون و دفع سموم کمک کند. تمام قسمت‌های برگ بو (برگ‌، ساقه، ریشه، گل)، همچنین دانه‌ها و روغن معطر آن برای کارهای درمانی کاربرد دارند. دانه‌های برگ بو در تولید نوشیدنی‌های سالم نیز به کار می‌روند.
 

خواص برگ بو برای سلامتی

۱. رفع سرفه و نرم کردن خلط
برگ بو را فشار دهید و عصاره آن را بگیرید. این عصاره را با آب داغ، دم کنید. سپس خودتان یا کودک‌تان آن را بنوشید. با نوشیدن منظم دمنوش برگ بو، سرفه به تدریج از بین می‌رود.
 
2. تب مالاریا
برگ بو حاوی یک ماده تب بر است که تب را پایین آورده و مالاریا را درمان می‌کند. اگر به چای علاقه دارید، برای بهره‌مند شدن از این خاصیت، می‌توانید برگ بو را به صورت چای دم کرده و میل کنید. آن را گرم بنوشید.
 
۳. سوء هاضمه
نوشیدن چای برگ بو می‌تواند به درمان مشکلات گوارشی از جمله اسهال و دردهای شکمی کمک کند.  اسانس برگ بو خاصیت آرام‌بخش دارد و معده را تسکین می‌دهد.
 
4. کاهش قند خون
این گیاه، می‌تواند از سرطان جلوگیری کرده و کلسترول را نیز پایین بیاورد. برگ بو در بیماری دیابت، به ویژه دیابت غیر وابسته به انسولین (NIDDM )، می‌تواند قند خون را پایین آورده و از سلول‌های پانکراس که مسئول تولید انسولین هستند، محفاطت کند. مطالعه‌ای که در ۱۹۹۶ انجام شده است، کاهش قند خون در بیماران دیابتی– پس از مصرف برگ بو– را نشان می‌دهد. با استناد به تحقیقات انجام شده بر موش‌ها، برگ مو می‌تواند در برابر اشعه رادیواکتیو نیز از بافت‌ها محافظت کند.
 
۵. تسکین سوزش معده
چای برگ بو، برای درمان سوزش معده، سرفه، بی‌حالی، درد قاعدگی، تب، مالاریا، مشکلات تنفسی، یبوست، بی‌اشتهایی، تهوع، مشکلات بعد از زایمان مفید است و به پاکسازی بدن و تقویت قلب کمک ‌می‌کند.
 
۶. ضد عفونی کننده
مواد موجود در برگ بو در کشتن میکروب‌ها موثرند. باید ۱۵ برگ بو در را در دو فنجان آب جوش ریخته و بجوشانید تا مقدار آن به یک فنجان برسد. از این آب برای ضد عفونی کردن استفاده کنید.
 
7. تولید شیر
اگر در تولید شیر مشکل دارید، برگ بو بخورید. بیست گرم برگ بو را مانند سبزیجات تازه مصرف کنید.
 
۸. رهایی از پشه‌ها و مگس‌ها
پشه‌ها و مگس‌ها بوی برگ بو را دوست ندارند. بنابراین، اگر می‌خواهید از آن‌ها خلاص شوید، ظرفی حاوی برگ بو را در خانه داشته باشید.
 
۹. کاهش نیکوتین
یکی دیگر از خواص برگ بو، کمک کردن به ترمیم آسیب ناشی از سیگار کشیدن است. افراد سیگاری باید برگ بو مصرف کنند. از دیگر خواص برگ بو می‌توان به کاهش استرس، پیشگیری از دیابت و سنگ کلیه اشاره کرد.
 
۱۰. رفع جوش
یکی از خواص برگ بو برای سلامتی، از بین بردن جوش است. می‌توانید برگ بو را با روغن ترکیب کرده و بر جوش بگذارید.
 
۱۱. التهاب معدی- روده‌ای
برگ بو در داشتن خواص ضد التهابی، با آسپرین و ایبوپروفن برابری می‌کند. برگ بو باعث ناراحتی و تحریک معده نمی‌شود. زیرا این گیاه دارای عناصری است که از آسیب بدن جلوگیری می‌کنند.
 
۱۲. سلامتی قلب
برگ بو به پیشگیری از بیماری‌های قلبی در بزرگسالان کمک می‌کند. هر ۱۰۰ گرم برگ بوی تازه، حاوی ۳۳ گرم پروتئین است. این گیاه، علاوه بر پروتئین، منیزیم نیز دارد که به کاهش کلسترول و افزایش گردش خون کمک می‌کند.
 
۱۳. حفظ سلامت چشم و دهان
برگ بو سرشار از ویتامین A است. همان‌گونه که می‌دانیم ویتامین A می‌تواند با انواع عفونت‌های چشمی، التهاب ملتحمه و فشار چشمی مبارزه کند و برای پیشگیری از نابینایی و دیگر مشکلات مربوط به بینایی مفید است. به علاوه، برگ بو می‌تواند برای از بین بردن بوی بد دهان نیز به کار رود.
 
14. ضد التهاب
برگ بو خواص ضد التهابی دارد. این گیاه به درمان آرتریت کمک می‌کند. برگ بو حاوی کلسیم نیز هست که به افزایش تراکم استخوان و جلوگیری از بیماری‌های مربوط به آن مانند پوکی استخوان کمک می‌کند.
 
۱۵. عطرهای بهداشتی
روغن معطر برگ بو که از له کردن برگ‌ها به دست می‌آید می‌تواند به عنوان عطر بهداشتی برای دفع  کردن حشرات میوه از محصولات باغی به کار رود. روغن معطر برگ بو حاوی متیل اوژنول، اوژنول، سینئول، لینانول و ترپینئول است.
 
۱۶. مشکلات باروری
برگ بو فقط یک سبزیجات تازه و خوشمزه که با سس فلفل، مرغ یا ماهی سرخ شده، خورده می‌شود نیست بلکه فوایدی برای اندام‌های جنسی زنان و مردان نیز دارد. ترکیبات موجود در برگ بو می‌توانند مشکل زود انزالی در مردان را از بین ببرند. اپی‌ژنین و اوژنول موجود در برگ بو، به نعوظ کمک می‌کنند. همچنین، آرژنین می‌تواند قدرت اسپرم را افزایش داده و از ناباروری جلوگیری کند.
 
۱۷. سرشار از ویتامین A، کلسیم و فسفر
برگ بو از گیاهان سرشار از ویتامین A به شمار می‌آید. هر ۱۰۰ گرم برگ بو حاوی ۵۰۰۰ واحد بین‌المللی ویتامین A است و همین میزان، به ترتیب ۴۵ و ۷۵ میلی‌گرم کلسیم و فسفر دارد.
 
۱۸. سلامت دستگاه تناسلی زنان
برگ بو سرشار از ترکیبات آنتول و بور است که می‌توانند هورمون استروژن را تحریک کنند. ترکیب اوژنول موجود در آن نیز توانایی کشتن قارچ عامل ترشح واژن را دارد. علاوه بر این، مواد استیگماسترول موجود در برگ بو می‌توانند به بلوغ تخمک کمک کنند. تانن و زینک، ترشح واژینال را کاهش می‌دهند. در این گیاه، ماده‌ای به نام تریپتوفان نیز وجود دارد که به تاخیر یائسگی کمک می‌کند.
 
۱۹. ضد قارچ
دو دلیل برای ضد قارچ بودن برگ بو وجود دارد: عصاره گرفته شده از برگ بو دارای خواص ضد قارچی است زیرا روغن معطر برگ بو این خواص را دارد، همچنین این عصاره، خواص ضد عفونی کننده و ضد باکتری نیز دارد.

هشدار!! روغن معطر برگ بو در ماساژ و عطر درمانی کاربرد دارد زیرا می‌تواند باعث آرامش بدن شود. به هر حال، زنان باردار باید از آن پرهیز کنند زیرا ممکن است باعث سقط جنین شود. روغن معطر آن می‌تواند برای تولید برخی داروها و درمان‌ها مانند صابون، اسانس‌، لوسیون‌ بدن، پماد، قرص‌های مکیدنی و روغن‌های عطر درمانی به کار رود.

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – مژگان گوران


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.