مقابله با درد مفاصل

«آرتريت» يا التهاب و درد مفاصل، بخش طبيعي فرآيند پيري است که با بالا رفتن سن بروز مي کند. درباره اين بيماري و راه هاي مقابله با درد مفاصل، توصيه هايي را براي شما در اين مطلب عنوان مي کنيم که با عمل به آنها مي توانيد از موهبت سلامتي بهره مند شده و در سنين بالا نيز از زندگي لذت ببريد. البته بعد از 55سالگي ميزان بروز آرتريت در خانم ها بيشتر از آقايان است. لازم به ذکر است که; «درد» شايع ترين علامت «آرتريت» است که در همه مبتلايان ديده مي شود. با وجود اين
پنجشنبه، 18 تير 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مقابله با درد مفاصل
مقابله با درد مفاصل
مقابله با درد مفاصل




«آرتريت» يا التهاب و درد مفاصل، بخش طبيعي فرآيند پيري است که با بالا رفتن سن بروز مي کند. درباره اين بيماري و راه هاي مقابله با درد مفاصل، توصيه هايي را براي شما در اين مطلب عنوان مي کنيم که با عمل به آنها مي توانيد از موهبت سلامتي بهره مند شده و در سنين بالا نيز از زندگي لذت ببريد. البته بعد از 55سالگي ميزان بروز آرتريت در خانم ها بيشتر از آقايان است. لازم به ذکر است که; «درد» شايع ترين علامت «آرتريت» است که در همه مبتلايان ديده مي شود. با وجود اين قرار نيست با ابتلا به اين بيماري تمام زندگي تان را وقف آن کرده و آن قدر درگير آن شويد که از کار و فعاليت باز بمانيد.

1) قبل از هر اقدامي، نخست وزنتان را کم کنيد:

اگر اضافه وزن داشته و چاق هستيد فشار بيشتري به مفصل هايتان وارد مي شود. با کاهش وزن، خطر صدمه بيشتر به مفصل از بين مي رود و ميزان حرکت شما بيشتر مي شود. اگر قرار است وزن کم کنيد، بايد با پزشک و يا متخصص تغذيه مشورت کنيد و بصورت جدي پيگير آن باشيد. مصرف آنتي اکسيدان و کلسيم، استخوان هايتان را تقويت مي کند. مصرف ويتامين D و E و C هم در حفاظت از استخوان ها موثرند.

2) فعال بمانيد و ورزش کنيد:

ورزش، بهترين درمان آرتريت است و به کاهش وزن کمک مي کند. زيرا انعطاف پذيري بدن را افزايش مي دهد، از درد مي کاهد، قلب را تقويت مي کند و جريان خونتان افزايش پيدا مي کند. پياده روي، شنا و ورزش هاي ايروبيک آبي، بسيار توصيه مي شود چون انجام آن براي مفاصل راحت است. اگر در ابتدا ورزش دردناک است صبر داشته باشيد چون با گذر زمان درد کمتر مي شود، البته قبل از انجام هر نوع ورزش با پزشک معالجتان مشورت کنيد. در حاليکه ورزش براي التهاب مفاصل نقش کمک کننده دارد، ورزش بيش از حد نيز موجب افزايش درد مي شود. در مواقعي که نياز به استراحت داريد بهتر است سرعت ورزش تان را کم کنيد يا حتي آن را متوقف کنيد. وقتي «آرتريت» داريد عضلات شما ضعيف مي شود، همين مسئله دردتان را تشديد مي کند با انجام ورزش هايي براي تقويت عضلات، درد تسکين يافته و پايداري مفاصل بيشتر مي شود، بنابراين خطر افتادن کمتر مي شود. ضمنا بعضي ورزش هاي خاص دامنه حرکت مفاصل را بالا مي برد، براي اينکه حرکت هاي ورزشي را درست انجام بدهيد حتما با فيزيوتراپ خود مشورت کنيد.

3) سرگرمي را فراموش نکنيد:

نگذاريد درد مفاصل تمام زندگي شما را تصاحب کند از منزل بيرون برويد اوقات خوشي را براي خودتان برنامه ريزي کنيد. وقتي حواس تان از درد و ناراحتي متمرکز نباشد، شادي به خانه دلتان برمي گردد. ورزش، تفريح و سرگرم شدن به کار، سبب تخفيف درد و تغيير فکر شما از موضوعي به موضوعات ديگر مي شود.

4) شرايط را تعديل و تنظيم کنيد:

تغييرات محسوس، کشش مفاصل و عضلات را کم مي کند و از اسپاسم و گرفتگي دردناک جلوگيري مي کند. اگر آرتريت کمر داريد به هنگام نشستن، حمايت مناسبي براي پشت و کمر فراهم کنيد، بطور مثال هنگام مطالعه دراز نکشيده و روي صندلي بنشينيد.

5) از گرما و سرما استفاده کنيد:

بالشتک هاي گرم، کيسه آب گرم، دوش گرم و ماساژ با پارافين ولرم موجب افزايش جريان خون شده و درد و سفتي عضلات را کم مي کند. بالشتک هاي سرد هم التهاب ناحيه متورم را کم مي کند، بسياري از مبتلايان، کيف هاي کوچک يخ را در دست نگه مي دارند و يا روي زانو مي گذارند و بااين روش درد خود را تخفيف مي دهند.

6) خوب بخوابيد:

اگر خواب شب کافي و خوب باشد وضعيت شما در روز بسيار بهتر مي شود. درد شما در روز کاهش مي يابد و بطور کلي حال بهتري پيدا مي کنيد. اگر در خوابيدن مشکل داريد با پزشک معالج خود مشورت کنيد، اگر زمان مصرف داروها را تغيير دهيد ممکن است درد شبانه شما کمتر شود. بهتر است قبل از خواب براي آرامش عضلات و کاهش دردتان دوش آب گرم بگيريد. پزشکان تاثير ماساژ را بر تسکين درد کمتر از دارو نمي دانند. ماساژ با افزايش جريان خون و گرمي مفصل مبتلا، باعث تسکين درد مي شود.

7) به درمان هاي جايگزين فکر کنيد:

وقتي درمان هاي معمول کارآيي نداشته باشد درمان هاي مکمل يا جايگزين توصيه مي شود. طب سوزني با تحريک مواد شيميايي طبيعي تسکين دهنده درد، موجب بهبود آن مي شود. بنا بر تحقيقات انجام شده «گلوکوزامين» و «کندراتين» مکمل هاي خوبي براي درمان به حساب مي آيند. اين دو ماده بطور طبيعي در مايع مفصل وجود دارد. هر دوي آنها سبب تحريک توليد مفصل شده و التهاب را کم مي کنند. نتايج تحقيقات درباره اين دو مکمل کمي پيچيده است، در يکي از آنها مشخص شده اين دو مکمل روي آرتريت خفيف اثر ندارند اما روي نوع متوسط تا شديد موثر است. مطالعه ديگري نيز نشان مي دهد که «گلوکوزامين» سبب کاهش روند پيشرفت آرتريت در زانو مي شود. در ضمن، متخصصان معتقدند که مصرف اين دو مکمل ضرر ندارد.

8) از وسايل کمکي استفاده کنيد:

اگر در پاهايتان احساس ثبات نمي کنيد و احتمال افتادن شما وجود دارد بهتر است از عصا، واکر يا انواع وسايل کمکي ديگر استفاده کنيد. چون وزن را از روي مفصل برداشته دردتان را کاهش مي دهد و احتمال افتادن شماکم مي شود. دراين موارد مواظب باشيد اين وسايل مناسب حال شما باشند و شيوه استفاده صحيح از انها را ياد بگيريد. بطور مثال استفاده از عصا در همان طرف که درد دارد، صحيح نيست. هرچه راه کارهاي کنترل بيماري و درد را بهترياد بگيريد، زندگي تان راحت تر مي شود پس نگذاريد اين بيماري زندگي شما را تحت تاثير قرار دهد.
منبع:www.aftab.ir




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.