آشنایی با فواید عناب برای سلامتی (بخش دوم)

مصرف عناب به صورت منظم و متعادل برای پوست‌مان بسیار مفید است و به دور نگه داشتن پوست از مشکل پیری زودرس کمک خواهد کرد. جلوگیری از بیماری ها و التهابات پوستی، کاهش چین و چروک و نشانه‌های پیری از دیگر فواید...
شنبه، 18 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با فواید عناب برای سلامتی (بخش دوم)
عناب علاوه بر این‌که پوست را سفت و مرطوب می‌کند، برای کاهش چین و چروک نیز موثر است، برای همین شما را جوان‌تر نشان می‌دهد.
 

خواص عناب برای سلامتی

1. یبوست مزمن را درمان می‌کند
بروز یبوست به طور مداوم می‌تواند سبب بروز درد و عذاب زیادی در ناحیه‌ی باسن شود و شما احساس بسیار بدی خواهید داشت. خوب، نکته‌ی بسیار مثبت در مورد عناب این است که وقتی پای کاهش یبوست به میان می‌آید، این میوه تاثیر زیادی دارد. مطالعه‌ی انجام شده توسط مرکز پزشکی مِیر در اسرائیل نشان داد که مصرف عصاره‌ی عناب نه تنها از علائم یبوست می‌کاهد، بلکه باعث بهبود کیفیت زندگی فرد نیز می‌شود.
 
2. التهاب را کاهش می‌دهد
استفاده‌ی موضعی از عصاره‌ی عناب می‌تواند به کاهش درد عضلات و مفاصل کمک کند. بر اساس یک مطالعه، این ماده‌ی خوراکی به عنوان یک عامل ضد التهابی قدرتمند شناخته شده‌است.
 
3. از مغز در برابر آسیب محافظت می‌کند
همه‌ی ما می‌دانیم که با گذشت زمان، سلول‌های مغز تحلیل رفتن را کم‌کم شروع می‌کنند؛ این امر راه را برای بروز تعدادی از اختلالات عصبی هموار می‌کند. عناب قادر است از این اتفاق به چند شیوه‌ی مختلف جلوگیری کند. به عنوان مثال، می‌تواند فعالیت گلوتامات (انتقال‌دهنده‌ی عصبی تحریک‌کننده) را که ممکن است سبب بروز آسیب مغزی در افرادی شود که دچار سکته‌ی مغزی، تشنج یا بیماری پارکینسون شده‌اند، مهار کند. این ماده‌ی خوراکی همچنین عملکرد آستروسیت‌ها (اختریاخته) را که مسئول حفاظت از نورون‌ها هستند، بهبود می‌بخشد و همچنین از توسعه‌ی بیماری‌های مغز جلوگیری می‌کند.
 
4. در مقابل تشنج از شما محافظت می‌کند
یک مطالعه‌ی تجربی که روی موش‌های مبتلا به تشنج صورت پذیرفت، اثرات نویدبخشی را از عصاره‌ی عناب نشان داد. این مطالعه مشخص کرد حافظه و یادگیری در موش‌هایی که با استفاده از عصاره‌ی عناب تحت درمان قرار گرفته بودند، بهبود زیادی یافت و در عین استرس اکسیداتیو در آن‌ها درمقایسه با گروه کنترل کاهش یافت. به این ترتیب ثابت می‌شود که این ماده‌ی خوراکی به میزان قابل توجهی آسیب مغزی ناشی از تشنج را کاهش می‌دهد.
 
5. دارای خواص ضد میکروبی است
سلاحی که شما برای مبارزه با هرگونه آلودگی نیاز دارید، عناب است. ثابت شده‌است که فلاونوئیدهای موجود در این ماده‌ی خوراکی عامل ضد میکروبی قدرتمندی هستند. در واقع، عصاره‌ی اتانولی این میوه عنصر مهمی برای درمان عفونت در کودکان است. همچنین در مطالعات تجربی اثبات شده‌است که اسید بتولینیک موجود در عناب با عفونت HIV و آنفلوانزا مبارزه می‌کند.
 
6. سموم داخل شیر مادر را از بین می‌برد
در یک مطالعه‌ که در ایران انجام شد، مادران شیرده ۱۵ گرم عناب تازه را هر روز به مدت ۲ ماه برای آزمایش اثرات آن بر روی سطح  سرب و کادمیوم موجود در شیرشان مصرف کردند. در پایان این آزمایش، معلوم شد زنانی که عناب خورده بودند، در مقایسه با گروه شاهد دارای مقادیر کم‌تری از این عناصر سمی در شیرشان بودند. همان‌طور که مشاهده کردیم، خواص عناب برای سلامت بدن بسیار زیاد است. و تمام چیزی که باید درک کنیم این است که چه‌طور آن را در زندگی روزمره‌مان استفاده کنیم. بنابراین بیایید نگاهی به شیوه‌های استفاده از عناب داشته باشیم!
 

خواص عناب برای پوست

1 . از بیماری ها و التهابات پوستی جلوگیری می کند
یکی دیگر از اثرات مثبت آنتی‌اکسیدان‌ها بهبود سلامت پوست است. از آب عناب و عصاره‌ی آن به صورت موضعی برای درمان ناراحتی‌های و التهابات گوناگون پوستی نظیر پسوریازیس، اگزما، و آکنه استفاده می‌شود. از این گذشته، با خوردن میوه‌ی عناب نیز می‌توانید از همین تاثیرات و فواید بهره‌مند شوید. هم‌چنین این میوه می‌تواند از بروز چین و چروک، و جای زخم نیز پیشگیری کند؛ به علاوه، پوست را سفت می‌کند و با اکسیژن رسانی به خون باعث افزایش انرژی بدن می‌شود.
 
2. چین و چروک و نشانه‌های پیری را کاهش می‌دهد
عناب علاوه بر این‌که پوست را سفت و مرطوب می‌کند، برای کاهش چین و چروک نیز موثر است، برای همین شما را جوان‌تر نشان می‌دهد. عناب سرشار از ویتامین E است، برای همین قابلیت از بین بردن رادیکال‌های آزاد را دارد. رادیکال‌های آزاد سبب ایجاد چین و چروک می‌شوند. مصرف مداوم عناب می‌تواند چین و چروک‌های عمیق را تا ۲۵ درصد کاهش دهد. اسید لینولئیک و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در عناب به بازسازی سلول‌های پوست کمک می‌کند. اگر از روغن عناب به همراه شست و شودهنده‌ی صورت یا یک کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید بسیار موثر خواهدبود. با این حال اثبات شده‌است استعمال موضعی بهترین نتایج را به‌دست می‌دهد.
 
3. در درمان آکنه های سمج موثر است
همه‌ی ما می‌دانیم مسدود شدن منافذ پوست اغلب به جوش یا آکنه منجر می‌شود. بسیاری از محصولات آرایشی که مدعی کاهش آکنه هستند حاوی چربی حیوانی هستند، که اوضاع را بدتر هم می‌کند. همیشه بهتر است به محصولات طبیعی مانند عناب یا روغن عناب اعتماد کنید.

روغن عناب ضدعفونی‌کننده و ضد چربی است. برای همین برای درمان آکنه خیلی موثر است. این روغن بخش‌هایی از پوست را که پوشانده نمی‌شود، و منافذ بسته‌شده را پاکسازی می‌کند و هیچ اثری از زخم باقی نمی‌گذارد. هم‌چنین به محو کردن لکه‌ها کمک می‌کند. مصرف زیاد روغن عناب اندازه‌ی منافذ را کاهش می‌دهد و ترشح روغن را کنترل می‌کند، که از بازگشت آکنه جلوگیری می‌کند.
 
4. به دور نگه داشتن پوست از پیری زودرس کمک می‌کند
مصرف عناب به صورت منظم و متعادل برای پوست‌مان بسیار مفید است و به دور نگه داشتن پوست از مشکل پیری زودرس کمک خواهد کرد. این فایده‌ی میوه‌ی عناب اساسا به خاطر وجود آنتی اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C، ویتامین A، و سایر ترکیب‌های آنتی اکسیدانی مانند پلی‌فنول‌ها، فلاونوئیدها، و مواد شیمیایی گیاهی و غیره در آن است.

این ترکیب‌ها با رادیکال‌های آزاد موجود در بدن مبارزه می‌کنند و آن‌ها را متعادل می‌سازند و از آنکه باعث استرس اکسیداتیو در سلول‌های پوست شوند جلوگیری می‌کنند، و به دور نگه داشتن علائم مختلف مرتبط با پیری زودرس مثل خطوط چهره، چین و چروک، لکه‌های پیری و لکه‌ّای تیر و غیره … کمک می کنند. رادیکال‌های آزاد یون‌های ناپایداری هستند که در فرایند اکسیداسیون در بدن‌مان تشکیل می‌شوند. چون ناپایدار هستند، بنابراین، الکترون‌ها را از مولکول‌های همجوار می‌دزدند و هنگام انجام این کار، باعث آسیب اکسیداتیو به آن‌ها می‌شوند. عناب سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که سلول‌های‌مان را تغذیه می‌کنند، در نتیجه به بهبود سلامت پوست کمک می‌کند.
 
5. تولید کلاژن را تقویت می‌کند
خوردن میوه‌ی عناب به طور منظم و به حد اعتدال برای تقویت تولید کلاژن در سیستم بدنی‌مان بسیار مفید است. کلاژن آمینو اسیدی ضروری است که در بافت‌های پیوندی ما مانند مفاصل، تاندون‌ها، استخوان‌ها، و غضروف‌ها و غیره به وفور یافت می‌شود. این ماده به حفظ شکل و ساختار سیستم بدنی‌مان کمک می‌کند و در حفظ خاصیت ارتجاعی پوست نیز مفید است. این مزیت عناب اساسا به خاطر وجود ویتامین C در آن است.

ویتامین C آنتی اکسیدانی است که نه تنها از سلول‌های ما در مقابل آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت و تولید کلاژن را در سیستم بدن‌مان تقویت می‌کند. این امر خاصیت ارتجاعی پوست حفظ می‌کنند و علائم پیری زودرس مانند خطوط چهره، چین و چروک، لکه‌های پیری و کبودی‌های پوست و غیره را به تاخیر می‌اندازد.
 
6. لکه‌های پوستی را درمان می‌کند
میوه‌ی خوشمزه‌ی عناب برای حفظ سلامت پوست و کمک به درمان لکه‌های پوستی مفید است. این فایده‌ی عناب اساسا به خاطر وجود ویتامین C ، یک آنتی اکسیدان و سایر ترکیب‌های آنتی اکسیدانی مانند مواد شیمیایی گیاهی، پلی‌فنول‌ها، و فلاونوئیدها و غیره در آن است.

مبارزه‌ی این ترکیب‌ها با رادیکال‌های آزاد موجود در بدن‌مان آن‌ها را تثبیت و از آسیب اکسیداتیوشان به سلول‌های پوستی‌مان جلوگیری می‌کند. این امر به کاهش علائم مختلف پیری زودرس مانند خطوط چهره، لکه‌های پیری، لکه‌های سیاه، چین و چروک و کبودی‌های پوست و غیره… و همچنین به بازگرداندن درخشش طبیعی سابق پوست به آن کمک می‌کند. سایر مواد مغذی مانند ویتامین‌ها و مواد معدنی و غیره نیز در حفظ سلامت پوست نقش مهمی ایفا می‌کند و پوست مان را نرم، لطیف و درخشان می‌سازد.
 
7.برای سم زدایی پوست عالی است
فایده‌ی دیگر میوه‌ی عناب توانایی آن در کمک به سم زدایی پوست است. سم زدایی پوست فرایند حذف مواد سمی، آلاینده‌ها، مواد مضر و سایر ناپاکی‌ها از منافذ پوست به شیوه‌ای کارآمد و موثر است. حذف این مواد ناخوشایند از منافذ پوست مهم است چون آن‌ها اگر روی پوست‌مان باقی بمانند می‌توانند مشکلات پوستی مانند جوش و کورک و غیره ایجاد کنند.

این ماهیت سم‌زدایی میوه‌ی عناب اساسا به خاطر وجود آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین A، ویتامین C و سایر ترکیب‌های مرتبط مانند مواد شیمیایی گیاهی، فلاونوئیدها و پلی‌فنول‌ها در آن است. این ترکیب‌ها نه تنها از پوست‌مان در برابر آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند بلکه به حذف درست مواد سمی و سایر ناخالصی‌ها از سیستم بدن‌مان کمک می‌کنند.

وقتی مواد سمی کمتری در سیستم بدنی‌مان وجود داشته باشد، آن‌ها نمی‌توانند روی هم در منافذ پوست‌مان جمع شوند، و در نتیجه به حفظ سلامت پوست‌مان کمک می‌شود. علاوه بر این، فیبرهای رژیمی موجود در میوه‌ی عناب به شستن مواد سمی و سایر مواد نا مطلوب از سیستم بدنی‌مان و در نتیجه به سم زدایی پوست کمک می‌کند.

ادامه دارد...

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – امیررضا مصطفایی و سارا فیضی و کامروا ابراهیمی


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
سبک زندگی مرتبط