خواص دارویی عناب

مزاج عناب از نظر طب قدیم معتدل و به اعتقاد ابوعلی سینا کمی سرد است و حرارت بدن را فرو می نشاند و تب بر خوبی است.
چهارشنبه، 16 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
خواص دارویی عناب
عناب، سبب روشنی پوست شده ،خون را تصفیه و سموم را از بدن دفع می‌کند
 
مزاج عناب از نظر طب قدیم معتدل و به اعتقاد ابوعلی سینا کمی سرد است و حرارت بدن را فرو می نشاند و تب بر خوبی است.

تعداد کلمات 1056 /  تخمین زمان 5 دقیقه

خواص درمانی عناب

خواص عناب

این میوه منبع خوبی از ویتامین C و حاوی مقادیر قابل ملاحظه‌ ای مواد معدنی است.همچنین دارای پروتئین، کربوهیدرات و مواد معدنی کلسیم، فسفر، آهن، کاروتن، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین و فلور است. علاوه بر این  حاوی "پکتین" به عنوان فیبر محلول مؤثر در کاهش چربی و قند خون است. محتوای چربی کل میوه عناب بسیار کم است. نسبت اسیدهای چرب اشباع نشده به کل چربی در میوه عناب بالا است.
در طب سنتی ایران مصرف جوشانده عناب به خصوص در فصول سرد سال برای درمان سرفه، سرماخوردگی، آنفلوانزا و انواع گلودرد بسیار توصیه شده است. عناب به دلیل داشتن لعاب، نرم کننده سینه و ضد سرفه است و چای یا جوشانده آن گرفتگی صدا، آسم و تنگی نفس را برطرف می کند و برای جلوگیری از التهاب و آبریزش بینی توصیه می شود.

عناب خواب آور و آرام بخش اعصاب است و بی خوابی و خستگی شدید را برطرف می کند، مقوی سیستم ایمنی بدن است و برای تقویت مغز و حافظه مفید و عامل مهار کننده افزایش قند و فشار و اوره خون بوده و به سبب داشتن فیبر محلول، در کاهش چربی خون مؤثر است"
عناب یکی از میوه هایی است که در درمان بیماری های کبدی از جمله کبد چرب مفید است. به گفته محققان عناب مقوی دستگاه گوارش و هضم کننده غذا و ضد نفخ است.

همچنین این میوه قدرت ماهیچه ها را زیاد می کند و بنیه بدن را افزایش می دهد. عناب ملین بوده و تأثیر آن برای کمک به درمان یبوست به اثبات رسیده است، به گونه ای که  توصیه شده است که افراد هر روز صبح یک تکه زنجبیل تازه و چند دانه عناب را در یک لیوان آب جوش قرار داده و میل کنند.
 

دیگر خواص دارویی عناب

خاصیت جالب عناب این است که مواد غلیظ و سفت موجود در بدن را نرم می‌کند و آن‌ها را آماده دفع می‌کند و از طرف دیگر اخلاط و مواد رقیق مانند صفرا که سوزش ایجاد می‌کند را کمی قوام می‌دهد و دفع می‌کند.
عناب ملین احشا، مسهل اخلاط رقیق و منضج اخلاط غلیظ است و از غلیان خون می‌کاهد. اکثر حکمای طب ایرانی در مصرف عناب به عنوان یک داروی ضدسرفه و نیز در رفع خشونت سینه و درمان بیماری‌های ریوی و انواعی از آسم اتفاق نظر دارند. عناب جزو یکی از چهار میوه یا اربعه الصدریه مؤثر در بیماری‌های ریوی که شامل مویز، انجیر، خرما و عناب است، به شمار می‌رود.
 صاف کننده خون و مولد خون صالح بوده و برای درد کلیه، مثانه، بیماری‌های کبد و ناراحتی‌های مقعد مفید است.عناب برای گلو، ریه و سینه بسیار مناسب است و برای افرادی که سخنران، قاری یا مداح هستند و زیاد از حنجره خود استفاده می‌کنند، مناسب است که گه گاهی از آن استفاده کنند،برای مشکلاتی که ناشی از حرارت است مانند سوزش ادرار، سوزش مقعد و خارش زیرپوستی می‌تواند مفید باشد. همچنین برای حرارت کبد هم بسیار مناسب است.
عناب می‌تواند در رفع خستگی بسیار مفید باشد. اما افرادی که سردی مزاج دارند هر روز نباید بخورند.


برطرف کردن خارش بدن با عناب

از لوسیون عناب می‌توان در درمان و جوش‌خوردگی هر چه سریع‌تر شکستگی‌های استخوان سود برد. برای کاهش حس چشایی و بی‌حس کردن زبان نیز می‌توان چند برگ از آن را جوید. حتی عصاره آب برگ عناب برای رفع خارش بدن مفید است. می‌توان از پودر برگ خشک شده آن برای درمان زخم‌هایی که دیر بهبودی می‌یابند، استفاده کرد.


عناب و کاهش تب

علاوه بر این‌ها، جوشانده عناب در از بین رفتن تب مفید است. و مصرف عناب خشک و نارس، باعث بهبود اسهال می‌شود و بهترین زمان مصرف آن قبل از صرف وعده‌های غذایی است.


درمان شقاق سینه با عناب

در مطالعات انجام گرفته لوسیون میوه عناب، بر کاهش درد نوک سینه که در هنگام شقاق ایجاد می‌شود، مؤثرتر از شیر مادر است. و نتایج مطالعه دیگری نشان داده، مصرف میوه عناب، باعث کاهش قند خون ناشتا، مقاومت به انسولین و نیز کاهش وزن و BMI در خانم‌های یائسه شده است. همچنین عصاره عناب در جلوگیری از آسیب ساختمانی ناشی اتانول در سلول‌های کبدی نقش دارد.


عناب برای گلو و حنجره

عناب برای گلو، ریه و سینه بسیار مناسب است و برای افرادی که سخنران، قاری یا مداح هستند و زیاد از حنجره خود استفاده می‌کنند، مناسب است که گه گاهی از آن استفاده کنند. چون رو به خنکی نیز می‌باشد برای سوزش و گرفتگی گلو که ناشی از حرارت و خشکی (به دنبال استفاده زیاد از حنجره) باشد، مناسب است.


تأثیر عناب بر اضطراب

بذرهای این گیاه دارای اثرات ضد اضطرابی بوده و در کاهش فشارخون و افزایش قوای جنسی نقش دارند. علاوه بر این اسانس استخراج شده از بذرهای گیاه در تقویت و رویش موی سر مؤثر است. همچنین میوه‌های گیاه برای تصفیه خون و بهبود عمل هضم استفاده می‌شوند. از دیگر خواص دارویی این گیاه می‌توان به اثرات ضددرد، ضددیابت، ضدمیکروب، اثرات آنتی‌اکسیدانی و تسکین‌دهندگی آن اشاره کرد. علاوه بر این دارای ویتامین‌های A، C و B2 و نیز مقادیر قابل توجهی کلسیم و آهن است.


به طور کلی عناب

  •    دارای مزاج سرد و تر به اعتدال است.
  •     صاف کننده خون و مولد خون صالح و نیکو است.
  •    منضج اخلاط غلیظ است.
  •     نرم کننده ریه و احشا است.
  •    مسهل اخلاط رقیقه است.
  •     برای رفع خشونت سینه و حلق و صدا ناشی از حرارت و سرفه و درد سینه و انواعی از آسم مفید است.
  •     مسکن التهاب مخصوصاً التهاب معده و تشنگی و حدت خون و کبد و گرمی است.
  •     اصلاح کننده فساد کبد است.
  •     نیم رس آن بندآورنده شکم بوده و آشامیدن ساییده آن با دانه جهت زخم روده ها به کار می رود.
  •     ساییده با دانه آن با آب سرد جهت رفع اسهال مفید است.
  •     جوشانده برگ آن را صاف کرده هر روز یک استکان با قدری شکر تا پنج روز متوالی بنوشید. این جهت 
  •     خارش بدن مجرب است.
  •     مصرف روزی یک استکان شربت عناب به ویژه در فصول گرم سال برای افرادی که غلظت خون و امتلای دم (انباشتگی خون در بدن و بیماری های ناشی از آن) دارند بسیار مفید است.

منبع : برگرفته از آکا ایران

بیشتر بخوانید :
خواص دارویی گیاه عناب
عناب و خواص آن
خواص عناب​​​​​​​



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.