عفونت قارچی در کودکان و درمان آن

عفونت قارچی به شدت واگیردار است؛ از این رو، لازم است از کودک مبتلا به این عفونت در خانه نگهداری کنید و وی را به پارک و مدرسه نفرستید. این عفونت قارچی معمولا روی پوست سر، پاها، ران و ساق پا، دست‌ها و ناخن‌ها بروز می‌کند، زیرا میزان تعریق در این نواحی بیش‌تر است.
پنجشنبه، 12 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه زهرا شادمان شادی
موارد بیشتر برای شما
عفونت قارچی در کودکان و درمان آن
خوردن سیر، زغال اخته و استفاده موضعی از میخک، روغن برگ پونه کوهی، روغن درخت چای، گردوی سیاه، سرکه سیب برای رفع عفونت های قارچی بسیار مفید می باشد.
 

مقدمه

قسمت های از پوست، مو و ناخن امکان ابتلا به عفونت های قارچی را دارند. که مهم ترین و آشناترین این عارضه کچلی و یا عارضه قارچی پا است. کچلی در کودکان مدرسه‌ای بسیار رخ می دهد و ممکن است پوست سر یا صورت و بدن را مبتلا سازد. عارضه قارچی پا در نوجوانان شروع بیشتری دارد، که معمولاً پوست بین انگشتان پا را درگیر می کند و دلیل آن هم نرسیدن هوا و جریان نداشتن آن میان انگشتان و تعریق پا، زمانی که در کفش وجود دارد می باشد.  اگر کودک شما عفونت قارچی بر روی بدن خود دارد، یک یا تعداد بیشتری تکه‌های فلس مانند روی بدن قابل مشاهده است. این تکه‌های فلس مانند احتمالاً اندازه‌ی یک سکه هستند و اگر در سر وجود داشته باشند باعث کچلی آن نقطه از سر می‌شوند. 
 

قارچ روی پوست سر (کچلی)

این بیماری مسری است و مستقیماً هم از انسان، هم از حیوان و یا خاک و یا غیرمستقیم از کلاه، شانه، لباس و دیگر وسایل شخصی فرد آلوده به آن یا حتی وسایل منزل مانند فرش و بالش و پتو یا مبل و صندلی منتقل می شود.
 

علائم بیماری

- لکه های پوسته پوسته بیضی شکل یا دایره ای با حاشیه برآمده و اندکی ملتهب و قرمز. 
- احساس خارش و سوزش بسیار شدید در همان نقطه. 
- وجود پوسته های شبیه به شورش شدید که ناشی از همان منطقه قارچی می باشد. 
- ریزش شدید مو در موضوع مورد نظر و کچلی سکه ای در نقطه هایی از سر. 
- گاهی امکان دارد آن ناحیه ملتهب و پر از چرک شود. 
- معمولا خارش ها بسیار شدید و ادامه دار می شود و کودک شما را خسته می‌کند.
 

راه های درمانی آن

- برگ های درخت گردو را بپزید و روی سر و یا قارچ پا و امراض پوستی میکروبی بگذارید. هر ۱۲ تا ۳۰ دقیقه آن را تعویض کنید. پوست درخت گردو خاصیت ضد باکتری دارد برای رفع این نوع از بیماری ها عالی جواب می دهد. 
- ماست، یک پیمانه بعلاوه حنا و روناس مخلوط کرده، تمام از سطح سر یا پا را به آن آغشته کنید. هر ۸ ساعت سطح پوست را از این مواد بپوشانید و بعد از خشک شدن بشویید. [1] 
- شیره سبز رنگ پوست گردوی تازه برای بیماری های قارچی و کچلی عالی است. 
- آبلیمو طبیعی و تازه برای رفع قارچ های پوست سر و بدن عالی جواب می دهد. شما می توانید سر یا پا را با آن شسته و ۳۰ دقیقه روی همان موضع بگذارید تا بماند، سپس با آب سرد آبکشی کنید. [2] 
 

قارچ بین انگشتان پا

در فصل تابستان در بین نوجوانان و ورزشکاران، کسانی که اکثراً کفش های کتانی و ورزشی به پا می کنند، این بیماری شایع است. این عارضه پوستی مسری بوده و بیشتر در محل ورزش و یا استخر و مکان های عمومی به دیگران سرایت می کند. 
 

علائم بیماری 

- یکی از علائم دچار شدن به این عارضه ترک خوردن و پوست پوست شدن بین انگشتان پا می باشد که در بیشتر اوقات بین انگشت آخر و یکی مانده به آخری اتفاق می‌افتد
- این نوع از قارچ ها هم به همراه خارش و تورم می باشد. 
- گاهی ممکن است این ناحیه ضخیم شده و تغییر رنگ بدهد و باعث آسیب رسیدن به ناخن هم بشود.
 

راه های درمانی آن

- برای درمان این نوع از قارچ ها می توانید مانند قبلی عمل کنید. 
- اما راهکارهایی که مختص به این نوع از قارچ می باشد، مانند ترکیب روغن سیاه دانه اصل و لیمو ترش تازه به علاوه عسل و روغن بنفشه با آرد جو مخلوط کرده و از طرفی یک قاشق اسفند را در ۲ فنجان آب به مدت ۲۵ دقیقه بجوشانید، سپس صاف کنید و آبش رو بگیرید باید نصف شده باشد، تمام محلول بالا را با هم مخلوط کنید و بگذارید شب تا صبح بر روی موضع مورد نظر بماند. امام رضا علیه ‏السلام درباره خواص روغن بنفشه می‌فرمایند: إذا أرَدتَ ألاّ یَظهَرَ فی بَدَنِکَ بَثرَةٌ ولا غَیرُها، فَابدَأ عِندَ دُخولِ الحَمّامِ بِدُهنِ بَدَنِکَ، بِدُهنِ البَنَفسَجِ. «اگر می‏ خواهی که در بدنت جوش و جز آن رُخ ننماید، هنگام در آمدن به حمّام، چرب کردن بدن خود را به روغن بنفشه، آغاز کن.» [3] 
 

توصیه های غذایی

خوردن سیر، زغال اخته و استفاده موضعی از میخک، روغن برگ پونه کوهی، روغن درخت چای، گردوی سیاه، سرکه سیب برای رفع عفونت های قارچی بسیار مفید می باشد. کاهش مصرف شکر، گوشت قرمز و قارچ خوردن لبنیات در پیشگیری و بهبودی این بیماری کمک می کند.

پی نوشت:
[1] سید هادی فاطمی، بیماری های کودکان ، قم: شهید کاظمی ، 1396، صفحه 208.
[2] خدادای، مصطفی، طب سنتی، جلد یک، قم: سپهر اندیشه، 1396 ، صفحه 45.
[3] محمد محمدی ری شهری، دانش‌نامه احادیث پزشکی، ج1، قم: موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، 1385، 1 / 474 . طبّ الإمام الرضا علیه ‏السلام، صفحه 31.


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.