ناراحتی های پوستی در شیرخواران

ممکن است برای هر نوزادی بیماری یا حساسیت پوستی به وجود بیاید، چرا که آنها دارای پوستی بسیار حساس و لطیفی هستند. در مراحل اولیه برای درمان آن می‌توان از راهکارهای خانگی و گیاهی استفاده کرد، که در این مطلب راهکارهای آن را به شما آموزش داده ایم.
يکشنبه، 5 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه زهرا شادمان شادی
موارد بیشتر برای شما
ناراحتی های پوستی در شیرخواران
برای درمان مشکلات پوستی در مرحله اول باید توجه داشت که بیشتر بیماری های پوستی به کبد انسان برمی گردد.
 
چکیده: ممکن است برای هر نوزادی بیماری یا حساسیت پوستی به وجود بیاید، چرا که آنها دارای پوستی بسیار حساس و لطیفی هستند. در مراحل اولیه برای درمان آن می‌توان از راهکارهای خانگی و گیاهی استفاده کرد، که در این مطلب راهکارهای آن را به شما آموزش داده ایم.

تعداد کلمات 976 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه
ناراحتی های پوستی در شیرخواران
فاطمه زهرا شادمان

مقدمه

همانطور که می دانیم شیرخوار و خردسال دارای پوستی بسیار لطیف و حساس هستند، لذا آنها حتی با یک بوس به آسانی و راحتی پوست شان تحریک شده و دچار جوش و قرمزی می شود.
ناراحتی پوستی دیگری که شایعه است قرمزی و جوش زیر پوشک نوزاد است ،که بسیاری از کودکان به آن دچار می شوند، و باید گفت کمتر نوزادی دیده می‌شود که به این ناراحتی دچار نشود .گاهی ممکن است که این زخم ها همراه با تورم شدن و جوش باشند ،که در این صورت برای کودک بسیار آزار دهنده و آسیب رسان است.
مشکلات پوستی نوزادان در بعضی موارد به خودی خود بهبود می یابند و جای نگرانی نیست.
اگر این زخم ها همراه با تورم و علائم دیگری مانند تب عفونت و غیره باشند که تداوم داشته باشد در این صورت حتما به پزشک مراجعه کنید.
 

علت انواع ناراحتی پوستی

اگر سن کودک شما زیر سه ماه است و جوش های ملتهب و پوسته پوسته در نقاط گردن، در پشت گوش ها، صورت، کشاله ران و زیر بغل کودک پدید آمده است، علت آن به احتمال زیاد پوست التهاب سبوریک است.
اگر لکه های زرد رنگ و پوسته پوسته روی پوست سر کودک شما به وجود آمده است این هم نیز یکی از علائم التهاب پوست سبوریک است اما با کمی تفاوت. این مشکل جای نگرانی زیاد ندارد زیرا به مرور زمان و با بالا رفتن سن کودک شما از بین می رود.
اما در صورتی که سن کودک شما بالای سه ماه باشد و دارای جوش پوسته پوسته ، به همراه خارش در نواحی داخلی آرنج، پشت زانوها و صورت است، علت احتمالی آن اگزمای آتوپیک است.
اگر فقط این نوع التهابات و قرمزی را تنها در ناحیه تناسلی کودک خود دیده اید اصلا جای نگرانی نیست چرا که دلیل آن جوش پوشاک است که با درمان های خانگی و با استفاده از پماد های ضد التهاب مخصوص کودک درمان می شود.
اما اگر بدن کودک شما دارای جوش های سر سفید چرکی شده است این می تواند به چند علت باشد از جمله مشکلات خونی در مورد مشکلات نارسایی کبدی پوست چرب و یا عدم رعایت صحیح بهداشت کودک که شامل طریقه صحیح شستن کودک، جنس لباس‌های مصرفی آن(نخی و یا پلاستیکی) ،فاصله زمانی تعویض پوشک و جنس پوشاک مورد استفاده.
 

راهکارهای درمانی

برای درمان مشکلات پوستی در مرحله اول باید توجه داشت که بیشتر بیماری های پوستی به کبد انسان برمی گردد. اگر مادر نوزاد دچار مشکلات کبدی است، باید دانست که منشاء بیماری های پوستی کودک شما از همان کبد بیمار مادر است. چرا که تمام خصوصیات ها و تغذیه مادر از طریق شیر به کودک انتقال می یابد.
با توجه به توضیحاتی که در این باره داده شده است باید بدانیم که بهترین روش درمانی در کودکان شیرخوار اصلاح سیستم تغذیه و گوارش و پالایش کبد مادران است. وقتی ما در خونش سالم و پاک باشد و شیرش نیز سالم می گردد و این چنین است که کودکی سالم و سرحال به وجود می‌آید که از خطرات مبتلا شدن به بیماری های پوستی دور می باشد.
در صورتی که کبد کودک شما ناسالم است پیشنهاد می‌شود که مادر در وعده‌های غذایی خود از موادی که برای کبد ضرر دارند پرهیز نماید مانند انواع سس ها نوشیدنی های گازدار غذاهای آماده و فست فود شیرینی های قنادی خوردن آب بین غذا غذاهای فریز شده گوشت گاو مرغ های هورمونی بادمجان چای و شکر قند و به طور کلی مواد شیمیایی و مواد غذایی که نگهدارنده دارند و برنج بدون سبوس کرم های بهداشتی مواد آرایشی و بهداشتی دوری کنند. [1]
اگر کودک دچار زخم پوشک شده است با ماساژ دادن ناحیه با روغن زیتون یا کنجد می‌توانید التهاب را از بین ببرید.
به طرف مادر کودک شبیه یک لیوان سرکه انگبین اگر کودک بزرگتر از چهار ماه باشد، می‌توانید از راهکارهای طب سنتی مانند بادکش و حجامت استفاده نمایید .خوردن کاهو بعد از ناهار به مادر توصیه می شود.
هنگام حمام کردن کودک کاش با بلغور جو را به آب وان اضافه کنید تا باعث نرمی و لطافت پوست شود. [2]
برای از بین بردن حساسیت های پوستی می توانید از ژل طبیعی آلوورا نیز استفاده فرمایید.
مادر نوزاد نیز می تواند همراه با هر وعده غذایی قاشق غذاخوری سماق اصل را میل نماید.
مخلوط عرق کاسنی با عسل برای مادر و خود نوزاد مفید می باشد.
 

توصیه ها 

لیموی شیرین یکی از مرکبات مفید برای از بین بردن جوش های قرمز صورت که حاصل از گرما و یا حساسیت کبدی باشند است.
امام رضا (علیه السلام) هم مصرف این میوه باارزش را برای هضم و جذب غذا و کمک به رسوب‌زدایی از خون بدن و بهبود سوخت و ساز و پیشگیری از غلظت خون مفید شمرده‌اند. [3]
آرد، ذرت، روغن اسطوخودوس و نعنا از گیاهان مفید برای رفع این مشکل است.
برای پاک کردن بدن کودک از دستمال ها و پاک کننده هایی که حاوی الکل ومواد شیمیایی یا صنعتی هستند پرهیز فرمایید و از پارچه های خشن نیز استفاده نکنید.
از جنس لباس هایی برای کودک خود تهیه کنید که الیاف طبیعی داشته باشد و میزان پلاستیک و مواد مصنوعی آن حداقل باشد.
پوشاک کودک خود را بعد از پر شدن سریعاً تعویض فرمایید.
در فصل گرما از حمام کردن کودک غافل نشوید.


پی نوشت
[1] سید هادی فاطمی، بیماری های کودکان، قم: شهید کاظمی، 1396، صفحه 50
[2] خدادای، مصطفی، طب سنتی، جلد یک، قم: سپهر اندیشه، 1396 ، صفحه 74
[3] محمدباقرمجلسی، بحارالانوار، ج 63، بیروت: دار احیاء التراث العربی، 1403ق، صفحه 191

بیشتر بخوانید :
درمان مشکلات پوستی نوزادان، چگونه؟
7 بیماری شایع پوستی در کودکان
3 راه جلوگیری از مشکلات پوستی نوزاد
توصیه هایی برای مادر نوزاد
بیماری‌های پوستی در طب سنتی



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.