آنچه که کودکان برای رشد نیاز دارند (بخش اول)

رشد خوب و سلامت کودکان یکی از خواسته‌های اصلی تمام والدین است و برای این هدف نیازی نیست شما یک کارشناس رشد کودک باشید تا شرایط یک شروع عالی در زندگی را برای کودک تان فراهم کنید. با ما همراه باشید.
سه‌شنبه، 23 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آنچه که کودکان برای رشد نیاز دارند (بخش اول)
خواب برای کودکان بسیار لازم است،‌ پس به فرزندتان کمک کنید تا خوب بخوابد.
 
چکیده : رشد خوب و سلامت کودکان یکی از خواسته‌های اصلی تمام والدین است و برای این هدف نیازی نیست شما یک کارشناس رشد کودک باشید تا شرایط یک شروع عالی در زندگی را برای کودک تان فراهم کنید. با ما همراه باشید.

تعداد کلمات 919 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه

آنچه که کودکان برای رشد نیاز دارند (بخش اول)

نشان دادن عشق و توجه‌تان به کودک

تمام کودکان به عشق و محبت نیاز دارند. مراقبت و پشتیبانی عاطفی شما به کودک تان تکیه‌ گاهی امن می‌دهد تا بتواند به کشف دنیا بپردازد. این فقط یک توصیهٔ‌ احساساتی و شعاری نیست. شواهد علمی قوی نشان می‌دهد که عشق، توجه و محبت در سال‌های اول زندگی بچه‌ها تأثیری مستقیم و مشخص در رشد فیزیکی، ذهنی و عاطفی آنها دارد.
عشق و تماس پوست با پوست واقعاً باعث رشد مغز کودکان می‌شود، بنابراین در آغوش گرفتن، لمس کردن، لبخند زدن، تشویق کردن، گوش کردن و بازی کردن با کودک را هر وقت که می‌توانید انجام دهید. همچنین مهم است که فوراً به گریه‌های کودک تان پاسخ دهید، به‌ ویژه در شش ماههٔ اول تولدش، زیرا واکنش سریع به گریه‌ و ناراحتی کودک و همچنین به خوشحالی او، به ایجاد اعتماد و یک پیوند عاطفی قوی بین شما و او کمک می‌کند. این نکتهٔ مهم را نیز به خاطر داشته باشید که برخلاف عقاید غلط گذشته، کارشناسان می‌گویند لوس شدن کودک در این سن غیرممکن است.
 

توجه به نیازهای ابتدایی کودک

کودک باید از سلامت خوبی برخوردار باشد و انرژی زیادی داشته باشد تا بتواند رشد کند و هر چیزی را درست بیاموزد.
شما می‌توانید با تأمین نیازهای اولیه‌اش توسط راه‌های زیر در این رشد به او کمک کنید:
تغذیهٔ کامل:
 شیر مادر همهٔ مواد مغذی مورد نیاز کودک تان را در شش ماههٔ اول زندگی‌اش فراهم می‌کند و حداقل تا تولد یک سالگی‌اش بخش مهمی از برنامهٔ‌ غذایی او خواهد بود. پژوهش‌ها نشان می‌دهد کودکانی که از سینهٔ‌ مادر تغذیه می‌شوند آمار پایین‌تری در ابتلا به آلرژی‌ها،‌ اسهال، مشکلات تنفسی، چاقی و عفونت گوش دارند و ممکن است ضریب هوشی بالاتری نیز داشته باشند. اما اگر به دلایلی مثل علل پزشکی نمی‌توانید به کودک خود شیر بدهید، خودتان را سرزنش نکنید، زیرا کودک تان می‌تواند با شیر خشک مناسب هم به رشد خوب و کاملی برسد.

خواب مناسب: خواب برای کودکان بسیار لازم است،‌ پس به فرزندتان کمک کنید تا خوب بخوابد. در طول خواب رِم که به بخشی از مراحل خواب می‌گویند که پلک بسته است و حرکات چشم از پشت پلک سریع است، سلول‌های مغز کودک تان اتصالات یا سیناپس‌های‌ مهمی برقرار می‌کنند. همین اتصالات است که یادگیری،‌ حرکت و تفکر را ممکن می‌کند و اینها کلید فهم کودک تان از هر چیزی است که می‌بیند، می‌شنود، می‌چشد و لمس می‌کند.

تعویض به‌موقع پوشک: به خیس یا کثیف بودن پوشک کودک تان دقت کنید و در مورد آن حساس باشید. برخی از ادرار سوختگی‌های پای کودکان وقتی ایجاد می‌شود که پوشکش در زمان لازم عوض نشده است. بهتر است در طول روز زمانی را نیز برای باز گذاشتن کودک تان بدون پوشک در نظر بگیرید تا پاها و نواحی زیر پوشک کمی هوا بخورد.

مراقبت‌های پزشکی: فرزندتان را در سن‌های مشخصی برای مراقبت‌های سلامت کودک نزد یک پزشک اطفال ببرید. اگر هنوز برای کودک خود پزشک مناسبی پیدا نکرده‌اید، بهتر است هرچه زودتر این کار را انجام دهید.

واکسیناسیون: برنامهٔ واکسیناسیون و واکسن‌های کودکان را بشناسید و واکسن‌های ضروری کودک تان را به‌موقع بزنید. همچنین بهتر است دربارهٔ خطرات بالقوهٔ‌ به تأخیر انداختن یا نزدن واکسن‌های کودکان تحقیق کنید و از عوارض شایع و بی‌خطر هر واکسنی نیز مطلع باشید.

راحتی و آرامش: تا جایی که می‌توانید به راحتی و آسایش جسمی کودکتان فوراً رسیدگی کنید. مثلاً نگذارید بیش از حد گرم یا سردش شود یا نیازهای ابتدایی‌اش را تأمین کنید تا او بتواند رشد و نمو بهتری داشته باشد.
 

حرف زدن با کودک

پژوهش‌ها نشان می‌دهد کودکانی که والدین شان با آنها زیاد صحبت می‌کنند نسبت به بچه‌هایی که محرک‌های گفتاری زیادی دریافت نمی‌کنند، مهارت‌های زبانی پیشرفته‌تری دارند.

پیشنهادهای زیر می‌تواند در برنامهٔ حرف زدن با کودک به شما کمک کند:
شما حتی می‌توانید صحبت کردن با کودک تان را از زمان بارداری شروع کنید. این کار روشی عالی برای شروع فرایند ایجاد دلبستگی عاطفی است.
با کودک تان در حین عوض کردن پوشکش، تغذیه یا حمام کردن او صحبت کنید.
اگر کودک بداند که مخاطب صحبت‌های شماست بهتر واکنش نشان می‌دهد، پس سعی کنید موقع صحبت کردن به او نگاه کنید.
لازم نیست حرف‌های تان ژرف و عمیق باشد، فقط کافی است کاری را که انجام می‌دهید برایش توضیح دهید.
والدین به طور طبیعی هنگام صحبت کردن با کودک از حرف زدن بچگانه استفاده می‌کنند و با جمله‌ها و عبارات ساده و صدایی زیر صحبت می‌کنند. در واقع این کار به یادگیری زبان در کودک کمک می‌کند، اما وقتی کودک بزرگ‌تر می‌شود این نکته مهم است که دیگر بچگانه صحبت نکنید تا کودک تان بتواند مهارت‌های زبانی صحیح را بیاموزد.
 

کتاب خواندن برای کودک

کتاب خواندن یکی از مهم‌ترین کارهایی است که می‌توانید برای کمک به گسترش دایرهٔ واژگانی کودک،‌ تحریک تخیل او و بهبود مهارت‌های زبانی‌اش انجام دهید. این کار همچنین فرصتی برای در آغوش گرفتن کودک، ایجاد پیوند عاطفی و معاشرت با او ایجاد می‌کند. کارشناسان ‌می‌گویند حتی نوزادان هم از گوش کردن به کتاب یا هر چیزی که شما برایشان می‌خوانید لذت می‌برند، بنابراین خیلی جدی تصمیم بگیرید که از همان روز اول برای فرزندتان کتاب بخوانید.

ادامه دارد...

منبع :
سایت مادرشو

بیشتر بخوانید :
محبت نیاز اساسى کودکان
نیاز های کودکان را بشناسیم
اهمیت نیازهای عاطفی در دوران کودکی
کودکان نیاز به احساس تعلق دارند



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.