برنامه‌ریزی روزانه برای کودکان تا یک سالگی (بخش اول)

داشتن یک برنامهٔ روتین برای کودک تان جنبهٔ شخصی دارد و برای هر کودکی با توجه به ویژگی‌هایش و شرایط زندگی خانوادهٔ او با کودکی در خانوادهٔ دیگر متفاوت است. شما کم‌کم یاد می‌گیرید بر اساس سرنخ‌هایی که رفتار کودک تان به شما می‌دهد، یک برنامهٔ زمانی برای شیر خوردن، خواب و بازی او ایجاد کنید که نیازهای اولیهٔ کودک را تأمین کند و با برنامهٔ خانواده نیز هماهنگ باشد.
يکشنبه، 22 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
برنامه‌ریزی روزانه برای کودکان تا یک سالگی (بخش اول)
یک برنامهٔ زمانی برای غذا خوردن، خواب و بازی کردن کودک ایجاد کنید که نیازهای کودک را تأمین کند و با برنامهٔ خانواده‌ نیز هماهنگ باشد.
 

شروع یک ‌برنامهٔ روزانه برای کودکان یک ماهه و دو ماهه

برای کودکان در این سن معمولاً یک برنامهٔ روتین و منظم وجود ندارد. نوزاد هر زمانی بخواهد می‌خوابد و هر مقدار بخواهد شیر می‌خورد و شما کم‌ کم و با گذشت زمان یاد می‌گیرید بر اساس سرنخ‌هایی که کودک تان به شما می‌دهد، یک برنامهٔ زمانی برای تغذیه و خواب یا ایجاد پیوند عاطفی و وقت گذراندن با کودک تان ایجاد کنید. در این مطلب می‌توانید با چند نکته برای شروع فکر کردن به ایجاد یک برنامه‌ ریزی روزانه برای کودک تان آشنا شوید.
 

نکاتی برای ایجاد یک برنامه

یکی از روش‌های کودک تان برای برقراری ارتباط با شما در این سن از طریق گریه کردن است که بین سن شش هفتگی تا هشت هفتگی به اوج خود می‌رسد. شاید اینکه بدانید والدین دیگر چه برنامه‌ای برای کودک شان دارند بتواند برای کمک و راهنمایی مفید باشد، اما به‌ طورکلی وقتی در حال ایجاد یک برنامه روتین برای کودک تان هستید، در نظر داشته باشید که در یک دورهٔ ۲۴ ساعته، بیشتر کودکان یک و دو ماهه به موارد زیر نیاز دارند:
•     ۳۴۰ تا ۶۸۰ سی‌سی شیر مادر یا شیر خشک، هرچند این مقدار ممکن است به ۹۵۰ سی‌سی هم برسد.
•     حدود ۱۶ ساعت خواب که شامل خواب شبانه و چرت‌های روزانه است.
•     به طور معمول، نوزادان سه بار در طول شبانه‌ روز یعنی صبح، بعدازظهر و شب می‌خوابند.
•     زمانی برای بازی کردن، تقویت عضلات مهم، تمرین مهارت‌های جدید و تعامل با خودتان قرار دهید.
•     سعی کنید برای نوزادتان کتاب بخوانید.
•     اگر می‌بینید دوست دارد او را ماساژ دهید.
•     تماس پوست با پوست را نیز فراموش نکنید.
•    شروع یک برنامهٔ روزانه برای کودکان سه ماهه و چهار ماهه
 

شروع یک برنامهٔ روزانه برای کودکان سه ماهه و چهار ماهه

داشتن یک برنامهٔ روتین برای کودک تان جنبهٔ شخصی دارد و برای هر کودکی با توجه به ویژگی‌هایش و شرایط زندگی خانوادهٔ او با کودکی در خانوادهٔ‌ دیگر متفاوت است. شما کم‌کم یاد می‌گیرید بر اساس سرنخ‌هایی که رفتار کودک تان به شما می‌دهد، یک برنامهٔ زمانی برای شیر خوردن، خواب و بازی او ایجاد کنید که نیازهای اولیهٔ کودک را تأمین کند و با برنامهٔ خانواده‌ نیز هماهنگ باشد. در این ادامه می‌توانید با نکاتی برای داشتن یک نمونه برنامهٔ ساده برای کودکان در سه و چهار ماهگی آشنا شوید.
 

نکاتی برای ایجاد یک برنامه

این نکته که بدانید پدر و مادرهای دیگر چه می‌کنند و چه برنامه‌ ای برای کودک در این سن دارند شاید بتواند کمک بزرگی برای شما باشد، پس بهتر است نظرات والدین دیگر و دوستان تان را نیز که کودک شان هم‌سن کودک شماست جویا شوید، سپس از میان آنها مواردی را که مناسب شما و کودک تان می‌بینید، به عنوان نمونه انتخاب کنید. همچنین هرچند کودکان و شیوهٔ زندگی هر خانواده‌ای با دیگری متفاوت است که این موضوع در ایجاد برنامه برای کودکان نیز تأثیرگذار خواهد بود، اما به‌ طورکلی وقتی در حال ایجاد یک برنامهٔ روتین برای کودک تان هستید، در نظر داشته باشید که بیشتر کودکان در سه و چهار ماهگی به موارد زیر نیاز دارند:
•     کودک به ۱۸۰ تا ۲۱۰ سی‌سی شیر مادر یا شیر خشک در هر وعده تغذیه نیاز دارد، البته لازم است مجموع مقدار شیر کودک ۹۵۰ سی‌سی در یک دورهٔ ۲۴ ساعته باشد.
•     برخی از والدین تغذیه کودک با غذای کمکی را به دلایل خاصی زیر نظر پزشک کودک از چهار ماهگی شروع می‌کنند ولی به‌ طورکلی کارشناسان، تغذیه انحصاری با شیر مادر را تا شش ماهگی توصیه می‌کنند.
•     حدود ۱۵ ساعت خواب در یک دورهٔ ۲۴ ساعته که شامل خواب شبانه و چرت‌های روزانه است.
•     کودکان به طور معمول سه بار در طول شبانه‌روز یعنی در صبح، بعدازظهر و شب‌ها می‌خوابند.
•     زمانی برای بازی کردن، تقویت عضلات مهم، تمرین مهارت‌های جدید و تعامل با خودتان برایش بگذارید.
•    سعی کنید برای کودک تان کتاب بخوانید، او را ماساژ دهید، حمامش کنید یا برای گردش بیرون ببرید.
 

شروع یک برنامهٔ روزانه برای کودکان پنج ماهه و شش ماهه

شما نیز ممکن است مثل خیلی از والدین دوست داشته باشید که کودک تان در طول روز و برای خواب شب، یک برنامهٔ منظم پیدا کند تا شما نیز به کارها و دیگر امور خانه و زندگی‌تان برسید، به ویژه اگر فرزندان دیگری هم دارید یا شاغل هستید. در هر صورت نگران نباشید، زیرا به مرور یاد می‌گیرید که بر اساس سرنخ‌هایی که رفتار کودک تان به شما می‌دهد، یک برنامهٔ زمانی برای غذا خوردن، خواب و بازی کردن او ایجاد کنید که نیازهای کودک را تأمین کند و با برنامهٔ خانواده‌ نیز هماهنگ باشد. در این ادامه می‌توانید با یادآوری نکاتی مختصر و معمول برای یک شروع خوب و شخصی کردن آن برای خود و کودک تان اقدام کنید.
 

نکاتی برای ایجاد یک برنامه

وقتی در حال ایجاد یک برنامهٔ روتین برای فرزندتان هستید، در نظر داشته باشید که در سن پنج و شش ماهگی، بیشتر کودکان به موارد زیر نیاز دارند:
•     تا ۹۵۰ سی‌سی شیر مادر یا شیر خشک در یک دورهٔ ۲۴ ساعته می‌خورند.
•     بیشتر کودکان از شش ماهگی خوردن غذای کمکی را شروع می‌کنند، هرچند آنها هنوز هم بیشتر مواد مغذی مورد نیازشان را از شیر مادر یا شیر خشک دریافت می‌کنند.
•     حدود ۱۴ ساعت خواب در یک دورهٔ ۲۴ ساعته که شامل خواب شبانه و چرت‌های روزانه است.
•     تعداد معمول در این سن، دو چرت در طول روز در صبح و بعدازظهر است، هرچند بسیاری از کودکان هنوز هم در روز سه بار چرت می‌زنند.
•     زمانی را برای بازی کردن، تقویت عضلات مهم، تمرین مهارت‌های جدید و تعامل با خودتان مشخص کنید.
•     سعی کنید برای کودک تان کتاب بخوانید، او را ماساژ دهید یا از خانه بیرون ببرید.

ادمه دارد...

منبع: سایت مادرشو


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.