راهکارهای مقابله با همسر کنترل گر و سلطه جو (بخش دوم)

افرادی که تحت تاثیر همسر کنترل گر زندگی می‌کنند، ممکن است از لحاظ سلامت جسمی و روانی با چالش‌های خطرناکی رو به رو شوند و اگر اگر مجبور باشید دائما با فرد دیگری که می‌خواهد کنترل‌تان را به دست بگیرد، مقابله کنید، هنگامی که در مقابل خواسته‌های وی تسلیم شوید، کنترل نفس‌تان را از دست خواهید داد. با ما همراه باشید.
يکشنبه، 14 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راهکارهای مقابله با همسر کنترل گر و سلطه جو (بخش دوم)
اگر حد و مرز مناسبی در زندگی‌تان تعیین نکنید، دیگران به آسان زندگی‌تان را کنترل خواهند کرد.
 

روش مقابله با همسر کنترل گر و سلطه جو


1. تصمیم‌گیری در خصوص نیاز داشتن یا خواستن همسر کنترل گر در زندگی
ممکن است در موقعیتی باشید که به شما امکان دهد از تسلط همسر کنترل گر خارج شوید. با وجود این، بیش‌تر آدم‌ها نمی‌توانند از چنین وضعیت‌هایی فرار کنند. شاید شغل‌تان را بسیار دوست داشته باشید، ولی رئیس‌تان هر یک از حرکات‌تان را تحت کنترل خود قرار داده است. شاید بخواهید به زندگی زناشویی‌تان را ادامه دهید، ولی دوست ندارید بیش از این تحت کنترل همسرتان قرار بگیرید. اگر می‌خواهید کاملا کنترل زندگی‌تان را به دست بگیرید، بالاخره دیر یا زود باید با همسر کنترل گر مقابله کنید.

خوشبختانه برای بازپس‌گیری کنترل زندگی‌تان لازم نیست خودتان را پنهان کنید یا منزوی شوید. وقتی بتوانید مشکل‌تان را درک کنید و راه‌های مقابله با آن را بیابید، می‌توانید زندگی‌تان را تحت کنترل خودتان درآورید – حتی اگر دیگران سعی کنند قدرت‌تان را کاهش دهند.
 
2. آگاهی از این مسئله که در زندگی چه می‌خواهید
اگر همیشه اجازه دهید دیگران کنترل‌تان کنند و به این مسئله عادت کنید، به سادگی ممکن است از پیگیری خواسته‌های‌تان باز بمانید. حتی ممکن است به این باور برسید که آن‌چه را دیگران می‌خواهند می‌خواهید. از آن‌جا که آدم‌ها دقیقا مثل هم نیستند، قطعا احتمال این‌که همیشه هر آن‌چه را دیگران بخواهند، دقیقا شما نیز بخواهید بسیار پایین است. بنابراین، نخستین گام به سمت رسیدن به زندگی مورد علاقه‌تان است که دقیقا بدانید به چه نوع زندگی علاقه‌مند هستید.

یادداشت‌های روزانه می‌توانند کمک‌تان کنند آرزوها و خیالاتی را که مدت‌ها است دفن‌شان کرده‌اید، دوباره کشف کنید. یا اگر هرگز تمام رویاهای‌تان را فراموش نکرده‌اید، با استفاده از این یادداشت‌های روزانه می‌توانید آن‌ها را دقیق‌تر برای خود شرح دهید. هنگامی که بدانید، به عنوان یک فرد مستقل، مهم‌ترین مسئله‌ی زندگی‌تان چیست، می‌توانید اطلاعات بیش‌تری در مورد آن به دست بیاورید. اگر ادامه‌ی تحصیل برای‌تان مهم است، به آموزشگاه‌های مخصوص بروید تا از راه‌های قبولی در دانشگاه آگاه شوید. اگر آن‌چه می‌خواهید رسیدن به یک شغل خاص است، در مورد آن تحقیق کنید تا به صلاحیت‌های مورد نیاز برای رسیدن به آن شغل آگاهی یابید. فعالانه خواسته‌های‌تان را پیگیری کنید، تا آرزوهای‌تان روز به روز واقعی‌تر شوند.
 
3. یادگیری و تمرین جرات‌ورزی
اکنون دیگر مشکل‌تان را می‌شناسید و می‌دانید با چه چیزی باید مقابله کنید. اکنون می‌دانید چه می‌خواهید. اکنون،‌ باید در جایگاه خود بایستید و با فردی که سعی می‌کند کنترل‌تان کند، مقابله کنید. مهارت خاصی به نام “‌جرات‌ورزی‌“‌ کمک‌تان می‌کند پای باورهایی که به صلاح‌تان هستند، بایستید. هر آدمی می‌تواند جرات‌ورزی را یاد بگیرد. برای این کار به فردی نیاز دارید که تکنیک‌های آن را برای‌تان توضیح دهد و در آغاز، برای تمرین این مهارت راهنمایی‌تان کند. معمولا یک روانشناس تمامی ابزارهای لازم را برای این کار در اختیار دارد.
 
4. تعیین حد و مرز مناسب
اگر حد و مرز مناسبی در زندگی‌تان تعیین نکنید، دیگران به آسان زندگی‌تان را کنترل خواهند کرد. تعیین حد و مرز نیز یکی دیگر از مهارت‌های دشواری است که برای اجتناب از گرفتار شدن در چنگال همسر کنترل گر باید به خوبی به آن مسلط شوید. درک اساسی از حد و مرزی که در آن نقطه، اختیارات دیگران به پایان می‌رسد و اختیارات خودتان بر زندگی‌تان شروع می‌شود، برای داشتن یک زندگی شاد و سالم بسیار حیاتی است. آن‌گاه، با استفاده از مهارت جرات‌ورزی که به تازگی فرا گرفته‌اید، می‌توانید به خوبی از حد و مرزتان مراقبت‌ کنید.
 
5. افتخار و احترام به خود
همیشه به خاطر داشته باشید، وقتی به دیگران اجازه می‌دهید کنترل‌تان کنند، در برابر آن‌ها تسلیم می‌شوید و به آن‌ها اجازه می‌دهد تعیین کنند چه کسی باشید. درون هر یک از شما، حقیقت مطلقی از وجود واقعی‌‌تان قرار دارد. این وجود واقعی چیزی کم‌تر از دیگران ندارد یا ارزش آن از دیگران کم‌تر نیست؛ بلکه بخش مهم و ارزشمندی از جهان است. وجود واقعی درونی‌تان را پرورش دهید، و به آن اجازه دهید هر آن‌چه هست باشد. قطعا بسیاری از ما هم‌چنان باید سخت تلاش کنیم تا در نهایت به آن‌چه واقعا می‌خواهیم، تبدیل شوید. با وجود این، در هر مرحله از این راه، افتخار و احترام به حقیقت درونی‌مان، در همان لحظه، کمک‌مان می‌کند قوی‌تر شویم و بتوانیم به بالاترین پتانسیل‌مان دست یابیم.
 
6. لذت بردن از مدیریت موفق زندگی خود
پیش‌تر، درباره‌ی مسئولیتی که در اثر به دست گرفتن کنترل زندگی شخصی بر دوش هر یک از ما ایجاد می‌شود، صحبت کردیم. با وجود این، مدیریت این زندگی نیز می‌تواند از این هم سخت‌تر باشد. فکر کردن، صحبت کردن، و رفتار کردن به روشی که فکر می‌کنید برای‌تان مناسب‌تر است، در هر لحظه از زندگی‌، می‌توانید آن‌چنان آرامش و شادی در وجودتان ایجاد کند که محول کردن این مسئولیت‌ها بر عهده‌ی دیگران هرگز نتواند به آن اندازه برای‌تان آسایش ایجاد کند. بنابراین، وقتی یک تصمیم خوب اتخاذ می‌کنید، از آن تصمیم احساس شادی کنید. وقتی در حد انتظارات‌تان زندگی می‌کنید، از هر لحظه‌ی آن لذت ببرید. در لحظاتی هم که دنیا بر وفق مرادتان نباشد، فرصت را برای عبرت‌آموزی از این تجربه غنیمت بشمارید. در این صورت، از این‌که با تصمیم خودتان در این راه قدم گذاشته‌اید، احساس رضایت خواهید کرد.
 
7. بهبود روزافزون سلامت روان
سلامت روان مسئله‌ای ساکن و ایستا نیست. زندگی دائما در حال تغییر است. ما نیز دائما تغییر می‌کنیم. درون خودمان و در جهان اطراف‌مان با چالش‌های جدیدی رو به رو می‌شویم. یک روانشناس می‌تواند در کشف نیروی درون‌تان و استفاده از آن کمک‌تان کند. هر گاه برای خارج شدن از کنترل دیگران به کمک نیاز پیدا کردید، می‌توانید نزد مشاوران یا روانشناسان بروید.

وقتی فعالانه دنیای‌مان را بر اساس خواسته‌های خودمان بسازیم، از دخالت‌های همسر کنترل گر خلاص خواهیم شد. به این ترتیب، از سالم‌ترین راه ممکن می‌توانید به حقیقت وجودمان دست یابیم. و وقتی به این موفقیت برسیم، دنیا را به جای بهتری برای زندگی‌مان تبدیل خواهیم کرد.

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – امیر رضا مصطفایی


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.