معرفی گیاه گزنه و خواص درمانی آن

مهمترین فواید سلامتی گزنه شامل توانایی آن برای سم زدایی بدن، بهبود متابولیسم، تقویت ایمنی بدن، افزایش گردش خون، بهبود سطح انرژی، مدیریت قاعدگی، به حداقل رساندن علائم یائسگی و کمک به مراقبت از پوست است. گزنه توانایی محافظت از کلیه و سلامت کیسه صفرا، کاهش التهاب، افزایش توده عضلانی، تنظیم فعالیت هورمونی، جلوگیری از دیابت، کاهش فشار خون، تسکین هموروئید و بهبود شرایط تنفسی را دارد.
پنجشنبه، 27 دی 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
معرفی گیاه گزنه و خواص درمانی آن
طیف گسترده ای از مواد مغذی مفید در گزنه، آن را به یک سم زدای مناسب برای بدن تبدیل کرده است و مشخص شده است به آرامی سموم را از بدن پاک می کند.
 
چکیده : مهمترین فواید سلامتی گزنه شامل توانایی آن برای سم زدایی بدن، بهبود متابولیسم، تقویت ایمنی بدن، افزایش گردش خون، بهبود سطح انرژی، مدیریت قاعدگی، به حداقل رساندن علائم یائسگی و کمک به مراقبت از پوست است. گزنه توانایی محافظت از کلیه و سلامت کیسه صفرا، کاهش التهاب، افزایش توده عضلانی، تنظیم فعالیت هورمونی، جلوگیری از دیابت، کاهش فشار خون، تسکین هموروئید و بهبود شرایط تنفسی را دارد.

تعداد کلمات 1494 / تخمین زمان مطالعه 7 دقیقه

معرفی گیاه گزنه و خواص درمانی آن

گزنه دو پایه چیست؟

این گیاه گلدار علفی برای بسیاری از افراد به دلیل برگ های تیز و گزنده ای که دارد، به عنوان یک گیاه آزاردهنده در نظر گرفته می شود اما هزاران سال است که مردم در سراسر دنیا از این گیاه برای درمان بیماری های مختلف استفاده کرده اند. نام علمی آن Urtica dioica است و این گیاه یکی از شش گونه در خانواده Urtica است. محدوده بومی گزنه دو پایه، که در بعضی از نقاط به عنوان گزنه معمولی نیز شناخته می شود، گسترده است، از جمله آفریقا، اروپا، آسیا و آمریکای شمالی. این گیاه نسبتا کوچک است و به ندرت از ارتفاع یک و نیم متر فراتر می رود. برگ ها و ساقه ها در بعضی از زیر گونه هادارای پرزهای گزنده ای هستند که در هنگام لمس مجموعه ای از مواد شیمیایی از جمله هیستامین، اسید فرمیک، سروتونین و استیل کولین را آزاد می کنند. این مسئله باعث تحریک و احساس ناراحت کننده ای در پوست می شود، به همین دلیل است که نامهای رایج دیگر برای گزنه در مناطق مختلف علف گزنده و گزنه سوزان هستند.
با این حال، هنگامی که شما این ساقه ها و برگ ها را می جوشانید و یا روغن های قدرتمند آن را استخراج می کنید، این مواد گزنده خنثی می شوند و از مزایای واقعی گیاه می توانید لذت ببرید. برخی از فرهنگ ها حتی سوپ گزنه را تهیه می کنند و یا از آن در تهیه پنیر استفاده می کنند تا به وعده های غذایی خود مواد مغذی بیشتری اضافه کنند. برگ های گزنه معمولا به صورت چای دم می کشند که فواید بسیاری دارد اما این گیاه می تواند به صورت موضعی به شکل عصاره روغن استفاده شود. با این حال، حتما این روغن طبیعی را با روغن های حامل ترکیب می کند، زیرا می تواند بسیار قوی باشد.
 

فواید سلامتی گزنه

با توجه به اینکه تحقیقات بیشتری در مورد گزنه انجام شده است، این گیاه حتی معروف تر نیز شده است، زیرا میزان گوناگونی اثرات دارویی اثبات شده آن بسیار مؤثر هستند. بیایید نگاهی دقیق تر به فواید سلامتی آن داشته باشیم.
 

سم زدایی بدن

طیف گسترده ای از مواد مغذی مفید در گزنه، آن را به یک سم زدای مناسب برای بدن تبدیل کرده است و مشخص شده است به آرامی سموم را از بدن پاک می کند. همچنین گزنه به عنوان یک دیورتیک، می تواند این اطمینان را حاصل کند که این سموم در بدن خنثی می شوند و سپس به سرعت حذف می شوند. گزنه به عنوان یک جایگزین شناخته شده است، به این معنی که می تواند باعث بهبود کارایی جذب مواد مغذی در روده شود و اطمینان حاصل کند که پروسه های گوارش به راحتی انجام می شوند و از انباشت سموم خطرناک جلوگیری می شود. همچنین سیستم لنفاوی را تحریک می کند و کمک می کند تا بدن از سموم اضافی در کلیه ها نیز رهایی یابد.
 

کمک به بارداری

چای گزنه اغلب برای زنانی که زایمان های بیش از حد دردناک را تحمل می کنند پیشنهاد می شود و به محافظت در برابرخونریزی بیش از حد کمک می کند، زیرا می تواند به عنوان یک انعقادکننده عمل کند. علاوه بر این، به تحریک تولید شیر و شیردهی آسان تر کمک خواهد کرد.
 

بهبود سلامت زنانه

گزنه اجزای فعالی دارد که بر سلامت زنانه تاثیر می گذارند. برای علائم درد مزمن قبل از قاعدگی، گزنه می تواند گرفتگی و نفخ را خنثی کند، در عین حال به علت قابلیت بندآور خود، موجب کاهش جریان خون در طول قاعدگی می شود. برای زنان در دوران یائسگی، گزنه می تواند این مرحله از زندگی را راحت تر کند و به عنوان تقویت کننده عمل کند، بنابراین تغییر هورمونی دیگر در بدن خیلی سخت و دشوار نیست.
 

بهبود گردش خون 

ترکیبی از ویتامین C و آهن بالا در گزنه باعث می شود این گیاه برای تحریک تولید گلبول قرمز ایده آل باشد. ویتامین C جذب آهن در روده را افزایش می دهد، در حالی که آهن جزء حیاتی هموگلوبین است. با افزایش شمارش RBC در بدن، گردش خون افزایش می یابد، روند بهبود زخم تسریع می یابد، و اندام های بدن به منظور افزایش سطح انرژی، اکسیژن ضروری دریافت می کنند. به همین دلیل، گزنه اغلب برای از بین بردن خستگی یا کم خونی توصیه می شود که با ضعف کلی عضلانی، خستگی، مشکلات شناختی و سردرد مشخص می شود.
 

جلوگیری از سنگ کلیه 

مدت هاست که گزنه به عنوان یک دیورتیک شناخته شده است، همچنین به روش های مختلف بر کلیه ها نیز تاثیر می گذارد. گزنه ویژگی های نفریتیکی دارد، به این معنی که می تواند به شکستن سنگ ها در کلیه و کیسه صفرا کمک کند، و از این طریق می تواند از بدتر شدن شرایط یا نیاز به جراحی برای برداشتن سنگ ها جلوگیری شود. همچنین، گزنه به عنوان یک دیورتیک، به حذف سریع سموم کمک می کند، در نتیجه در برابر عفونت مثانه و احتباس بیش از حد (ادم) از بدن محافظت می کند.
 

فعالیت ضد التهابی

گزنه یک ماده محرک و موجب قرمزی پوست است که این مسئله آن را در برابر شرایط مختلف التهابی مانند آرتریت یا درد مزمن عضلانی بسیار موثر می سازد. تحقیقات نشان داده اند که چای گزنه یا مکمل های گیاهی به طور موثر می توانند نقرس را درمان کنند، درد عضلانی و علائم آرتریت را کاهش دهند.
 

پوکی استخوان و سلامت استخوان

اگر چه ما درباره بور (boron) چیز زیادی نمی شنویم، اما بور یک ماده معدنی مهم است که در گزنه یافت می شود. بور از لحاظ علمی با حفظ محتوای کلسیم در استخوان های ما مرتبط است، به این معنی که گزنه می تواند به کند شدن روند شروع پوکی استخوان کمک کند. هنگامی که شما این اثر را با تاثیر تنظیم هورمونی که گزنه دارد و به تنظیم و نظارت برسلامت استخوان نیز کمک می کند، ترکیب می کنید به نظر می رسد که این گیاه واقعا می تواند تاثیر گذار باشد.
 

درمان مسائل تنفسی

گزنه به درمان انواع بیماری های تنفسی، شامل تب یونجه، آسم و سایر آلرژی های فصلی نیز مرتبط می شود. مطالعات نشان داده اند که برخی از عصاره های ترکیبی گزنه می توانند به طور قابل توجهی واکنش های آلرژیک را کاهش دهند.مصرف منظم چای آن نسل هاست برای درمان آسم در استرالیا به کار رفته است.
 

محافظت از سلامت قلب

معقول است که این گیاه شگفت انگیز که خیلی چیزها را درمان می کند، تأثیر مثبتی بر قلب نیز داشته باشد. تحقیقات نشان داده اند که مصرف منظم چای گزنه می تواند به کاهش فشار خون سیستولیک و کاهش تنش و فشار بر سیستم قلبی عروقی کمک کند.
 

بهبود سلامت پروستات

بزرگ شدن و سرطان پروستات هر دو عوامل خطر جدی برای مردان مسن می باشند، اما ثابت شده است گزنه ابزاری موثر برای جلوگیری از رشد پروستات است. با این حال، به خاطر روند شیمیایی این درمان طول می کشد، گزنه می تواند تنها از رشد پروستات جلوگیری کند، و پس از اینکه فاکتور رشد و تحریک تستوسترون رخ داده است، فایده زیادی نخواهد شد.
 

مراقبت از پوست

هنگامی که عصاره گزنه روی پوست استفاده می شود، شدت آکنه کاهش می یابد و حتی می تواند از عفونت های باکتریایی جلوگیری کند. همچنین گزنه با توجه به خواص آنتی اکسیدانی خود، می تواند باعث تسریع روند بهبودی زخم و کاهش ظاهر جای زخم ها و ضایعات پوستی شود و اثرات ضد پیری برای کاهش چین و چروک و لکه های مربوط به سن داشته باشد.
 

فواید دیگر

مکمل های عصاره گزنه برای کاهش تهوع و اسهال پیشنهاد میشوند، و همین طور در کاهش اثرات قاعدگی و یائسگیموثرند، همچنین می توانند زخم ها و هموروئید را نیز تسکین دهد.
 

موارد احتیاط

در حالی که بسیاری از فواید معجزه آسا به نظر می رسند، مهم است به یاد داشته باشید که برخی از این درمان ها برای فشار خون بالا، قند خون بالا و قاعدگی می توانند طرف دیگری نیز داشته باشند. برای مثال، اگر فشار خون پایین یا قند خون پایین دارید یا در مراحل اولیه دوران بارداری خود هستید، این گیاه می تواند خطرناک باشد. قبل از اضافه کردن چنین گیاه قوی و جامعی به رژیم غذایی خود، حتما با پزشک مشورت کنید و اطمینان حاصل کنید که هیچ گونه عارضه ای در درمان با گزنه نخواهید داشت.

منبع : سایت راستینه

بیشتر بخوانید :
خواص درمانی گزنه در طب سنتی
گزنه ، درمانگر دردناک
فواید دارویی گیاه گزنه​​​​​​​
گیاه گزنه چه خواصی دارد؟​​​​​​​
معرفی گزنه و خواص درمانی آن​​​​​​​



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.