گلابی و خواص درمانی آن (بخش اول)

گلابی از جمله میوه‌های شیرین و خوشمزه ست که دارای ویتامین ها و مواد معدنی فراوانی از جمله ویتامین C و فیبر است. گلابی برای کاهش وزن، سلامت قلب و مراقبت از پوست و مو کاربرد فراوان دارد. در این مقاله شما را با خواص گلابی و انواع آن، ارزش غذایی گلابی، هشدارها و موارد مصرف آن آشنا خواهیم کرد.
پنجشنبه، 22 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گلابی و خواص درمانی آن (بخش اول)
گلابی سرشار از آنتی‌اکسیدان و ویتامین C است که موجب تحریک تولید گلبول سفید می‌شود و برای سیستم ایمنی بدن مفید است.
 

ویژگی های میوه‌ گلابی

گلابی از جمله میوه‌های لذیذ و شیرین با گوشتی آب‌د‌ار است. کلمه‌ی گلابی (pear) به تعدادی از درختان از جنس پیروس (Pyrus)، از خانواده‌ی بزرگ روزاسه (Rosaceae) گفته می‌شود. باوجود انواع زیاد درختان گلابی، فقط تعدادی از آنها برای انسان مصرف خوراکی دارد و بیشتر آنها به‌عنوان درختان و درخچه‌های زینتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
میوه‌ی گلابی در انتهای گُل ایجاد می‌شود و معمولا در قسمت ر‌أسی باریک و در قسمت پایین پهن‌تر است. بااین‌حال این روش مناسبی برای تشخیص انواع گلابی نیست. بعضی از گلابی‌ها کاملا شبیه به سیب هستند. حتی گوشت آنها هم شبیه سیب است، با این‌ تفاوت که گوشت گلابی کمی‌ متراکم‌تر از سیب است.
منشأ گلابی از چین است و بومی اروپا، شمال آفریقا و آسیا است. براساس شواهد و اسناد موجود از دوران ماقبل تاریخ مورد استفاده قرار می‌گرفت. گلابی هزاران سال است که در بیشتر رژیم های غذایی وجود دارد و در ادبیات سلتیک، رمان‌های تاریخی و داستان‌های چینی ردپای آن را می‌بینیم. گلابی به‌ راحتی در مکان‌هایی با آب‌ و‌هوای معتدل رشد می‌کند، در نتیجه کِشت آن معمولا در بیشتر مناطق راحت انجام می‌شود.
 

انواع گلابی

حدودا ۳۰۰۰ نوع گلابی در جهان وجود دارد که براساس اندازه، شکل، شیرینی و سفتی دسته‌بندی می‌شوند.
بعضی از انواع مهم گلابی در آمریکا در زیر آورده شده است:
گلابی آنجوی سبز؛
گلابی آنجوی قرمز؛
گلابی بارتلِت (بیروتی)؛
گلابی بارتلت قرمز؛
گلابی بوسک؛
گلابی کومیس؛
گلابی فورل؛
گلابی کُنکورد؛
گلابی سِکِل؛
گلابی استارکریمسون.
طعم این گلابی‌ها با هم متفاوت است که در صورت دسترسی می‌توانید آنها را امتحان کنید و در رژیم غذایی خود قرار دهید.
 

ارزش غذایی گلابی

علاوه‌ بر فراوانی و طعم دلچسب، گلابی به‌ دلیل خاصیت دارویی به‌ مدت هزاران سال برای انسان ارزشمند بوده است. پزشکی مدرن به ما می‌گوید که مواد معدنی، ویتامین و ترکیبات طبیعی موجود در گلابی برای سلامتی بسیار مفید است.
یک گلابی متوسط با وزن تقریبی ۱۷۸ گرم حاوی موارد زیر است:
۱۰۱ کالری؛
فاقد چربی؛
۲۷ گرم کربوهیدرات؛
۱۷ گرم قند؛
یک گرم پروتئین.
خوردن یک گلابی متوسط ۱۲ درصد از نیاز روزانه به ویتامین C (ده درصد)، ویتامین K (شش درصد) و مقدار کمی از کلسیم،آهن، منیزیم، ریبوفلاوین، ویتامین B6 و فولات بدن را تأمین می‌کند.
گلابی‌ها به‌ خصوص آنهایی‌که پوست قرمزی دارند، دارای کارتنوئیدها، فلاونول‌ها و آنتوسیانین‌ها هستند. براساس مطالعات، گلابی و سیب بیشترین مقدار فلاونول‌ها را در رژیم‌های غذایی دارند.
 

خواص گلابی برای سلامتی

مصرف انواع میوه‌ها و سبزیجات به میزان زیادی بیماری‌های موجود در بدن را کاهش می‌دهد.
گلابی به‌ جز طعم خوبی که به رژیم غذایی می‌دهد، دارای انواع مواد مغذی با خواص دارویی است. بعضی از خواص گلابی به‌طور خلاصه در ادامه آورده شده است:

۱. بهبود عملکرد سیستم گوارش

درحالی‌که مصرف یک عدد گلابی به‌ تنهایی ۱۸ درصد از نیاز روزانه‌ی ما به فیبر را تأمین می‌کند، می‌تواند تأثیر قوی در بهبود عملکرد دستگاه گوارشی داشته باشد. بیشتر میزان فیبرِ موجود در گلابی از نوع پلی‌ساکارید‌های غیرمحلول (NSP) است. یعنی سبب ایجاد توده‌ی غذایی در روده می‌شود. این فیبر غذاها را جمع می‌کند و به صورت توده در می‌آورد، در نتیجه غذا راحت‌تر از میان روده عبور می‌کند. علاوه‌ بر‌ این، سبب ترشحات معده و شیره‌ی گوارشی می‌شود. همچنین حرکات روده را تنظیم می‌کند و احتمال ابتلا به یبوست و اسهال را کاهش می‌دهد. حرکات منظم روده موجب دفع مواد سمی از طریق کیسه صفرا و مدفوع می‌شود. گلابی تقریبا ۸۴ درصد آب دارد که به نرم‌شدن مدفوع کمک می‌کند و سموم سیستم گوارشی را از بین می‌برد. طبیعتِ شنیِ موجود در فیبرِ گلابی به عوامل مؤثر در ایجاد سرطان و رادیکال‌های آزادِ موجود در کولون متصل می‌شود و اندام را از آسیب‌های احتمالی حفظ می‌کند.
 

۲. کاهش وزن

خواص گلابی در کاهش وزن افراد بسیار موثر است. بعضی افراد از قندهای طبیعی موجود در میوه‌‌ها و کالری آنها شکایت دارند. اما گلابی یکی از میوه‌های کم‌کالری است؛ یک عدد گلابیِ متوسط حدود ۱۰۰ کالری دارد که فقط ۵ درصد از کالری مورد نیاز روزانه در یک رژیم غذایی سالم محسوب می‌شود. از طرفی مواد مغذی زیاد و فیبر بالایی دارد و برای مدت طولانی‌تری شما را سیر نگه می‌دارد. به‌ همین‌ دلیل افرادی که به‌ دنبال کاهش وزن هستند، بیشتر از گلابی برای این منظور استفاده می‌کنند. گلابی دارای انرژی و مواد مغذی زیاد است که تأثیر کمی بر افزایش وزن و چاقی دارد.
 

۳. فعالیت آنتی اکسیدانی

مانند سایر میوه‌ها، گلابی سرشار از آنتی اکسیدان‌هاست. آنتی اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزادی که در نتیجه‌ی سوخت و‌ ساز سلولی در بدن تجمع پیدا کرده‌اند، مبارزه می‌کنند. این رادیکال‌های آزاد «دی‌ان‌ای» (DNA) سلول‌های سالم را به سلول‌های سرطانی تغییر می‌دهد و می‌تواند سبب ایجاد بیماری‌های خطرناک شود. بنابراین ترکیبات آنتی اکسیدانی مانند ویتامین سی (C)، ویتامین آ (A) و ترکیبات «فلاونوئید» مانند «بتاکاروتن»، «لوتئین» و «زیگزانتین» که همگی در گلابی وجود دارد، می‌تواند به‌ رهایی بدن از این مواد خطرناک کمک کند.
 

۴. پیشگیری از سرطان

آنتی‌اکسیدان‌ها در درجه‌ی اول به خاطر فعالیت ضد‌ سرطانی بودن‌شان تحسین می‌شوند و گلابی موجب پیشگیری از انواع مختلف سرطان مانند سرطان کولون، رکتوم، سینه، سرطان پروستات و سرطان ریه می‌شود.
 

۵. تقویت سیستم ایمنی

گلابی سرشار از آنتی‌اکسیدان و ویتامین C است که موجب تحریک تولید گلبول سفید می‌شود و برای سیستم ایمنی بدن مفید است. همچنین گلابی به‌عنوان تقویت‌ کننده‌ی سیستم ایمنی شناخته شده است که به از بین‌ بردن بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی‌های معمولی، آنفولانزا و بیماری‌های خفیف کمک می‌کند و خطر ابتلا به بیماری‌های التهابی را مانند بیماری های قلبی-عروقی، دیابت، سرطان و چاقی کاهش دهد.

ادامه دارد...
​​​​​​
منبع : سایت چطور


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.