آشنایی با فواید عناب برای سلامتی (بخش سوم)

عناب برای از بین بردن سبوم‌های مسدود شده و مشتقات آن مفید است. این در نهایت می‌تواند به کاهش ریزش و شکنندگی مو کمک کند. خواص آنتی باکتریال و ضدالتهابی آن پوست سر را تمیز و سالم نگه می‌دارد. در این مطلب به فواید عناب برای سلامت پوست و مو اشاره خواهیم کرد.
شنبه، 18 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با فواید عناب برای سلامتی (بخش سوم)
خوردن عناب به صورت منظم و به حد اعتدال برای پوست‌مان بسیار مفید است و به حفظ سلامت پوست کمک می‌کند.
 

خواص عناب برای پوست

1. از ما در برابر پرتوهای مضر فرابنفش خورشید محافظت می‌کند
دلیل دیگر برای آنکه عناب را به عنوان بخشی از زندگی خود بپذیرید آن است که توانایی محافظت از ما در برابر پرتوهای مضر فرابنفش خورشید را دارد. پرتوهای فرابنفش خورشید برای ما خطرناک هستند چون ممکن است باعث آسیب اکسیداتیو به سلول‌ها و بافت‌های‌مان بشوند و از این طریق خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند.

همچنین گفته می‌شود که این پرتوها باعث استرس اکسیداتیو در گلبول‌های سفید خون بدن‌مان می‌شوند، که به عنوان اولین خط دفاعی بدن محسوب می‌شوند. وقتی گلبول‌های سفید خون آسیب ببینند، آنگاه سیستم ایمنی‌مان ضعیف خواهد شد و ما بیشتر مستعد ابتلا به عفونت‌ها و بیماری‌ها خواهیم بود. گاهی قرار گرفتن در معرض پرتوهای فرابنفش ممکن است باعث به وجود آمدن مشکلات جدی مانند آسیب قرنیه، افزایش خطر ابتلا به آب مروارید و آب سیاه، ملانوما، علائم پیری زودرس مانند چین و چروک صورت، لکه‌های کبدی و کراتوز آکتینیک بشود.

محافظت از خودمان در برابر آسیب ناشی از پرتوهای فرابنفش خورشید بسیار مفید است و عناب می‌تواند در انجام این کار به ما کمک کند. این فایده‌ی عناب اساسا به خاطر وجود آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C، ویتامین A و سایر ترکیب‌ها مانند پلی‌فنول‌ها و مواد شیمیایی گیاهی و غیره در آن است. این ترکیب‌ها از سلول‌ها و بافت‌های‌مان در برابر آسیب اکسیداتیو ناشی از پرتوهای فرابنفش خورشید محافظت می‌کنند و همچنین سلامت‌ پوست‌مان را حفظ می‌کنند. پالپ به دست آمده از میوه‌ی عناب تازه نیز می‌تواند به صورت موضعی در نواحی دچار آفتاب‌سوختگی استفاده شود تا درد و التهاب را کاهش دهد.
 
2. پوست‌مان را سالم نگه می‌دارد
خوردن عناب به صورت منظم و به حد اعتدال برای پوست‌مان بسیار مفید است و به حفظ سلامت پوست کمک می‌کند. این خواص عناب برای زیبایی اساسا به خاطر مواد مغذی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها، مواد شیمیایی گیاهی و فیبرهای رژیمی و غیره در آن است. آنتی اکسیدان‌ها و سایر ترکیب‌های مرتبط موجود در میوه‌ی عناب از سلول‌های پوست‌مان در برابر آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت و از نشانه‌های پیری زودرس مانند چین و چروک و خط و خطوط صورت، لکه‌های پیری، لکه‌های تیره، و کبودی‌های پوست و غیره جلوگیری می‌کند.

این آنتی اکسیدان‌ها و فیبرهای رژیمی موجود در میوه‌ی عناب به سم‌زدایی پوست نیز کمک می‌کند چون حذف مواد سمی و مواد نامطلوب از منافذ پوست را بهبود می‌بخشد و در نتیجه خطر ابتلا شدن به جوش و کورک را کاهش می‌دهد. مواد مغذی مانند ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در عناب پوست‌مان را تغذیه می‌کند و باعث نرم، صاف و درخشان شدن آن می‌شود. عناب همچنین منبع خوبی از آب است که پوست‌مان را مرطوب می‌سازد و از کدر و تیره شدن آن جلوگیری می‌کند.
 

خواص عناب برای مو

1. رشد موها را افزایش می‌دهد
استفاده از روغن عناب بر روی موش‌هایی که موهای بدن‌شان تراشیده شده بود به مدت ۲۱ روز باعث شد که موهای‌شان در مقایسه با گروه شاهد بلندتر و ضخیم‌تر شود. این نتیجه به خوبی نشان می‌دهد که روغن عناب می‌تواند نتیجه‌ی مشابهی در انسان داشته باشد.
 
2. برای خشکی پوست سر عالی است
عناب و مخصوصا روغن آن مرطوب‌کننده‌ی عالی برای خشکی پوست سر است و به شما کمک می‌کند از شر پوسته پوسته شدن و شکنندگی پوست سر خلاص شوید، چیزی که اغلب با شوره‌ی سر اشتباه گرفته می‌شود. در واقع عناب پوست سر را تا اعماق منافذ مرطوب می‌کند بدون این‌که تبخیر شود. این سبب رطوبت‌رسانی عمقی و ماندگار می‌شود و میزان pH پوست سر را تنظیم می‌کند. هم‌چنین خواص آنتی‌باکتریال آن پوست سرتان را سالم نگه می‌دارد. این به‌ویژه برای کسانی که شوره‌ی سر دارند، از خشکی پوست سر رنج می‌برند، و روی پوست سرشان پسوریازیس دارند، بسیار مناسب است.
 
3. پوست سر را پاکسازی می‌کند
عناب برای از بین بردن سبوم‌های مسدود شده و مشتقات آن مفید است. این در نهایت می‌تواند به کاهش ریزش و شکنندگی مو کمک کند. خواص آنتی باکتریال و ضدالتهابی آن پوست سر را تمیز و سالم نگه می‌دارد. همچنین می‌تواند مشتقات چسبناک و نیز ذرات معلق در هوا را از موی شما پاک کند. تاثیر کراتوپلاستی آن موها را درخشان می‌کند و رنگ طبیعی آن را به جلوه در می‌آورد.
 
4. ریزش مو را کاهش می‌دهد
عناب برای حفظ سلامت پوست سر بسیار مفید است. نه تنها رشد فولیکول‌های جدید مو را تقویت می‌کند بلکه از موهای موجود و فعلی نیز در مقابل شکستگی و آسیب محافظت می‌کند و در نتیجه ریزش آن‌ها را به حداقل می‌رساند. این فایده‌ی میوه‌ی عناب اساسا به خاطر آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C، ویتامین A، و سایر ترکیب‌های آنتی‌اکسیدانی مانند پلی‌فنول‌ها و مواد شیمیایی گیاهی و غیره موجود در آن است.

این ترکیب‌ها از فولیکول‌های مو و پوست سر در برابر استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کنند. همچنین جریان خون را در پوست سر بهبود می‌بخشد و تغذیه‌ی مناسب فولیکول‌های مو و پوست سر را تضمین می‌کند. وقتی فولیکول‌های مو و پوست سرمان به خوبی تغذیه شوند آنگاه قوی و سالم می‌شوند. عناب فولیکول‌های مو را تقویت می‌کند و خطر ریزش مو را کاهش می‌دهد. به علاوه، عناب سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز هست که در بهبود سلامت فولیکول‌های مو و پوست سر و در نتیجه کنترل ریزش مو نقش مهمی ایفا می‌کند.
 
5. موها را قوی و براق می‌کند
مصرف میوه‌ی عناب یا استفاده از پالپ میوه‌ی عناب به عنوان ماسک مو برای قوی و براق ساختن‌ موها بسیار مفید است. این خواص عناب در درجه‌ی اول به خاطر وجود ویتامین C، یک آنتی اکسیدان و سایر ترکیب‌های آنتی‌اکسیدانی مانند مواد شیمیایی گیاهی و پلی‌فنول‌ها در آن است. این ترکیب‌ها از فولیکول‌های مو و پوست سر در برابر استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد و به تاخیر انداختن جوگندمی شدن موها کمک می‌کنند. عناب همچنین موخوره و شکستگی مو را به حداقل می‌رساند.

شایع است که آنتی اکسیدان‌ها جریان خون را در پوست سر بهبود می‌بخشند و در نتیجه‌ تغذیه‌ی خوب فولیکول‌های مو و پوست سر را تضمین می‌کنند. وقتی فولیکول‌های مو به خوبی تغذیه شوند، سالم و قوی خواهند شد. عناب همچنین حاوی سایر مواد مغذی مانند آهن، مس، و روی … است که در حفظ سلامت پوست سر و قوی و درخشان کردن موها نقش قابل توجهی ایفا می‌کنند.
 
6. جوش کف سر را درمان می‌کند
جوش مشکل پوستی رایجی است که میلیون‌ها نفر را در جهان مبتلا می‌کند. جوش‌ها به علل مختلفی به وجود می‌آیند اما علت اصلی جوش زدن مسدود شدن منافذ پوست مان به خاطر تجمع مواد سمی، آلاینده‌ها، و سایر ناخالصی‌ها و … در آن‌ها است. لازم به ذکر است که جوش فقط به پوست بدن مربوط نمی‌شود و می‌تواند در پوست سر نیز ایجاد شود که به آن جوش کف سر می‌گویند.

دریافته‌اند که میوه‌ی عناب برای کاهش خطر جوش کف سر بسیار مفید است. این فایده‌ی میوه‌ی عناب اساسا به خاطر آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C، ویتامین A، و سایر ترکیب‌های آنتی‌اکسیدانی مانند پلی‌فنول‌ها و مواد شیمیایی گیاهی و غیره موجود در آن است. این ترکیب‌ها نه تنها از فولیکول‌های مو و پوست سرمان در برابر استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می‌کنند بلکه به حذف کامل مواد سمی و سایر ناخالصی‌ها از سیستم بدن‌مان کمک می‌کنند.

وقتی مواد سمی کمتری در سیستم بدن مان وجود داشته باشد، در منافذ پوست‌ و پوست سرمان جمع نمی‌شوند، و در نتیجه خطر ایجاد جوش کف سر کاهش پیدا می‌کند. به علاوه، فیبرهای رژیمی موجود در عناب ترشح چربی اضافی از غدد چربی پوست را کنترل و از بدتر شدن جوش جلوگیری می‌کند.
 
7. برای درمان شوره سر مفید است
خوردن عناب به صورت منظم و در حد اعتدال به کاهش شوره‌ی سر نیز کمک می‌کند. شوره مشکلی شایع در پوست سر است که میلیون‌ها انسان را در دنیا درگیر خود کرده است و اساسا به خاطر خشکی پوست سر یا سلامت پایین آن اتفاق می‌افتد. عناب به درمان شوره‌ی سر کمک می‌کند چون حاوی ترکیب‌های مغذی مختلفی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان‌ها، و فیبرهای رژیمی و … است.

آنتی اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C و سایر ترکیب‌های مرتبط مانند پلی فنول‌ها و مواد شیمیایی گیاهی از فولیکول‌های مو و پوست سر در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می‌کنند. عناب جریان خون را در پوست سر بهبود می‌بخشد و در نتیجه از سلامت پوست سرمان محافظت می‌کند. سایر مواد مغذی مانند ویتامین‌ها و مواد معدنی و … در حفظ سلامت پوست سر نقش قابل ملاحظه‌ای ایفا می‌کنند. این امر از خشک شدن پوست سر که ممکن است به شوره‌ی سر بینجامد جلوگیری می‌کند.

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – امیررضا مصطفایی و سارا فیضی و کامروا ابراهیمی


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.