خواص گندم برای سلامتی (بخش اول)

خواص گندم برای سلامتی عبارتند از: توانایی کنترل چاقی، افزایش انرژی، مهار دیابت نوع ۲، بهبود متابولیسم و ​​جلوگیری از آسم و سنگ‌های صفراوی. همچنین گندم همچنین فرایند هضم را بهبود می‌دهد. با ما همراه باشید.
سه‌شنبه، 4 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خواص گندم برای سلامتی (بخش اول)
بتایین موجود در گندم از التهاب مزمن، یکی از مهم‌ترین عوامل در بروز دردها و بیماری‌های روماتیسمی جلوگیری می‌کند.
 

مقدمه

گندم رایج‌ترین و پرکاربردترین نوع غله در خانواده‌ی غلات است. تمام قسمت‌های گندم از جمله سبوس (لایه بیرونی)، جنین گندم و درون‌دانه (قسمت داخلی) منبع انرژی زیادی هستند. گندم در جنوب غربی آسیا ریشه دارد، اما امروزه یکی از غلات محبوب در کشورهای مختلف برای مصرف انسان است. به طور معمول، کشت گندم در عرض‌های جغرافیایی بالاتر انجام می‌شود. این غله بیش‌تر برای تهیه‌‌ی نان، شیرینی‌ها، کیک و کلوچه استفاده می‌شود. خواص گندم برای سلامتی عبارتند از: توانایی کنترل چاقی، افزایش انرژی، مهار دیابت نوع ۲، بهبود متابولیسم و ​​جلوگیری از آسم و سنگ‌های صفراوی. گندم همچنین فرایند هضم را بهبود می‌دهد.
 

ارزش غذایی گندم

گندم تصفیه نشده شامل کربوهیدرات‌های پیچیده، فیبر غذایی و مقدار متوسطی از ​​پروتئین است. بر طبق اطلاعات موجود در پایگاه ملی تغذیه USDA، گندم جوانه‌زده غنی از عناصر کاتالیستی، نمک‌های معدنی، کلسیم، منیزیم، پتاسیم، گوگرد، کلر، آرسنیک، سیلیکون، منگنز، روی، ید، مس، ویتامین B و ویتامین E است. به میزان فراوانی آنتی‌اکسیدان دارد، به ویژه کاروتنوئیدهایی مانند بتا کاروتن. جنین گندم که قلب دانه است ویتامین E بسیار زیادی دارد. ثابت شده‌است که جنین گندم منبع اصلی ویتامین B کمپلکس در ساختارهای رژیم غذایی در سراسر جهان است و ویتامین‌هایی مانند تیامین، اسید فولیک، ویتامین۶B و مواد معدنی مانند منگنز، منیزیم و روی را شامل می‌شود. روغن جنین گندم باعث افزایش قدرت و طول عمر می‌شود. سبوس گندم، لایه‌ی بیرونی دانه، غنی از مواد شیمیایی گیاهی و آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام لیگناها، اسید فرولیک، اسید فیتیک، آلکیل رزورسینول‌، لوتئین، فلاونوئیدها و ساپونین‌ها است.
 

خواص گندم برای سلامتی


۱. چاقی را کنترل می‌کند
گندم، به عنوان یک دانه‌ی کامل، دارای توانایی طبیعی برای کنترل وزن است، اما این توانایی در میان زنان بیش‌تر قابل مشاهده است. زنان که در طول دوره‌های طولانی فراورده‌های گندم کامل را مصرف کردند، وزن‌شان را به میزان بیش‌تری از دست دادند. همچنین، مجله آمریکایی تغذیه‌ی بالینی از طریق تحقیقات خود نشان داده‌است که گندم کامل، به جای فرم تصفیه شده‌ی آن، انتخاب خوبی برای افراد مبتلا به چاقی است.
 
۲. سطح انرژی را افزایش می‌دهد
بر اساس گزارش مرکز تحقیقات مغز، عملکرد و تغذیه در دانشگاه نورث‌آمبریا، انگلستان، گندم کامل با ویتامین B که دارد، به بالا رفتن سطح انرژی بدن کمک می‌کند. علاوه بر این، کل دانه حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده است، که باعث می‌شود به مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید و انرژی بیش‌تری را در مدت زمان طولانی داشته باشید.
 
۳. از بروز اختلالات متابولیک جلوگیری می‌ کنید
غلات کامل مانند گندم در بهبود بیماران مبتلا به اختلالات متابولیکی بسیار مؤثر هستند. انواع مختلفی از سندرم متابولیک عبارتند از چاقی شکمی، که به عنوان بدن “گلابی شکل” نیز شناخته می‌شود، تری‌گلیسیرید بالا، سطح پایین کلسترول HDL محافظ و فشار خون بالا. مصرف محصولات تهیه شده از گندم کامل در برابر این اختلالات از بدن محافظت می‌کند. همچنین تحقیقات انجام‌شده توسط دو متخصص تغذیه، جانیس هارلند و لین گرتون، که در ژورنال انجمن تغذیه منتشر شده‌است، نشان داد که مصرف غلات کامل به میزان بیش‌تر (حدود سه وعده در روز) با سطح BMI و چاقی مرکزی پایین‌تر همراه بود.
 
۴. از دیابت نوع ۲ جلوگیری می‌کند
گندم غنی از منیزیم است که برای بیش از ۳۰۰ آنزیم به عنوان یک کوفاکتور عمل می‌کند. این آنزیم‌ها در استفاده‌ی کاربردی بدن از انسولین و ترشح گلوکز دخیل هستند. علاوه بر این، مطابق با مطالعه‌ ی منتشرشده در مجله‌ ی آمریکایی تغذیه‌ی بالینی، مصرف منظم غلات کامل باعث کنترل قند خون در سطح سالم می‌شود. افرادی که از دیابت رنج می‌برند، می‌توانند سطح قند خود را با جایگزینی برنج با گندم در رژیم غذایی خود کنترل کنند.
 
۵. التهاب مزمن را کاهش می‌دهد
بتایین موجود در گندم از التهاب مزمن، یکی از مهم‌ترین عوامل در بروز دردها و بیماری‌های روماتیسمی جلوگیری می‌کند. املاح ضد التهابی آن خطر بیماری‌ّهای دیگر مانند پوکی استخوان، بیماری‌های قلبی، زوال شناختی و دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد.
 
۶. از تشکیل سنگ‌های صفراوی جلوگیری می‌کند
از آن‌جایی که گندم کامل غنی از فیبر نامحلول است، می‌تواند سبب نرم و راحت بودن حرکات روده شود و در عین حال ترشح اسیدهای صفراوی را کاهش می‌دهد. اسیدهای صفراوی بیش از حد یکی از علل اصلی تشکیل سنگ کیسه صفرا هستند. در نظرسنجی‌های مختلف توسط مجله‌ی آمریکایی گاسترواندرولوژی، ثابت شده‌است که نان و غلات کامل به جلوگیری از تشکیلسنگ‌های صفراوی کمک می‌کند.

ادامه دارد...

منبع : تحریریه سایت کسب و کار بازده


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.