علل، علایم و درمان سرطان پستان (کارسینوم پستان)
در آقایان هم سرطان پستان وجود دارد به طوری که از هر ۱۰۰ مورد ۹۹ تا در خانمها و یکی در آقایان رخ می دهد. احتمال سرطان پستان با افزایش سن بیشتر می شود به طوری که با ۱۰ سال اضافه شدن سن خانم احتمال سرطان پستان دو برابر می شود و در زنان ۵۰ سال به بالا شایع تر است و تعداد اندکی زیر ۳۰ سالگی دچار سرطان پستان می شوند. و در کشورهای اروپایی و آمریکایی شایع شده که سرطان پستان به دلایل زیر می باشد:
 
- شب نشینی های مبتذل
- تاخیر سن ازدواج و یا عدم ازدواج
- فحشا و منکرات مثل زنا، تدلیک، تفخیذ و استشهاء (خودارضایی)
 
سرطان پستان ممکن است در لوبول های پستان (قسمت هایی از پستان که تولید شیر می کنند ایجاد شود).
 
این توموری که از مجاری شیری پستان نشات می گیرد ممکن است منجر به بیماری پاژه پستان شود و تومورهای سینه ممکن است قبل از کشف به سایر قسمت های بدن مثل کبد یا ریه ها گسترش یابد.
 

علل بروز سرطان پستان

1. هورمون جنسی زنانه استروژن
- دخترانی که بلوغ زودرس جنسی دارند.
- همچنین عادت ماهیانه قبل از ۱۱ سالگی دارند.
- یا خانم هایی که دیر یائسه میشوند؛ در زنان سیده بعد ۶۰سالگی و در زنان غیرسیده بعد ۵۰ سالگی.
 
این افراد احتمال بیشتری دارند که دچار سرطان پستان شوند. چون این افراد در معرض مقادیر زیاد هورمون استروژن قرار گرفته اند.
 
٢. تعداد بیشتر دوره های قاعدگی قبل از بروز اولین حاملگی (یعنی کسانی که دیر ازدواج کنند یا دیر بچه دار شوند مثلا ۵ تا ۶ سال از بچه دار شدن ممانعت می کنند.)
 
٣. خانم هایی که هیچ گاه بچه دار نشده اند احتمال سرطان پستان در آنها دو برابر بیشتر است. اما خانم هایی که زیر سن ۲۰ سالگی حامله شدند احتمال سرطان در آنها خیلی کمتر است. شیر دادن به نوزاد یکی از عوامل
حفاظتی در مقابل سرطان پستان است.
 
4. داروی شیمیایی هیدرو اکسید آلومینیوم که ضد اسید معده و ضد نفخ است؛ زیاد خوردن آن سرطان پستان و معده می آورد.

5. چاقی خانمها؛ مخصوصا زنانی که ۱۵ تا ۲۰ کیلو به بالا اضافه وزن دارند؛ چون چربی زیادی باعث افزایش هورمون زنانه استروژن خواهد شد.
 
6. داروهای شیمیایی؛ استروژن های مصنوعی که در بعضی از داروها وجود دارد خانم ها را برای ابتلا به سرطان پستان، مستعد می کند (چون غده های سرطانی به هورمون استروژن حساس بوده و این هورمون سبب رشد غده سرطانی خواهد شد.)
 
۷. قرص های ترکیبی ضد بارداری هم کمی، خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش میدهد.
 
8. هورمون درمانی در خانم های یائسه باعث افزایش ابتلا به سرطان می شود مخصوصا در آنهایی که هورمون درمانی ۱۰ سال طول بکشد یقینا آنها را مبتلا به سرطان پستان می کند.
 
9. از هر ۲۰ مورد سرطان پستان ۱ مورد به علت اختلال ژنها می باشد که ان چندین نوع از ژن های مسوول بروز سرطان پستان تا به حال شناسایی شده تر است. در سنین ۳۰ الی ۴۰ سالگی بیشتر دیده میشوند و حتی ممکن است به ندرت آقایان را هم مبتلا کند.
 
۱۰. توده های غیر سرطانی مانند: کیست، آبسه، ورم و سفت شدن پستان باعث افزایش خطر سرطان پستان نخواهند شد.
 

علائم سرطان پستان

1. وجود توده ای در پستان که معمولا بدون درد بوده و محل آن ممکن است در عمق پستان یا در زیر پوست احساس شود.
۲. فرورفتگی یا حالت چاله چاله شدن روی پوستی که در زیر آن غده سرطان پستان می باشد و یا اینکه متورم شدن پوست پستان که ظاهر پوست پستان، حالت پوست پرتقالی بگیرد.
3. نوک پستان به داخل فرورفته باشد.
4. ترشح خون آلود از نوک پستان.
 
در سرطان پاژه پستان، ظاهر نوک پستان خشک و پوسته پوسته میشود گرچه این حالت ها در بیماریهای غیرسرطانی هم ایجاد می شود؛ مثل کسی که پستانش را خشک نکند و نوک پستانش را به طور کامل و مناسب در دهان نوزاد نگذارد تا نوزاد به خوبی شیر بخورد و ...(که سبب خشکی، پوسته پوسته شدن، سوزش، ترک برداشتن، شقاق و اگزما و...می شود).
 
اگر سرطان پستان درمان نشود به غدد لنفاوی زیر بغل و سایر اعضای بدن مثل ریه ها و کبد و حتی استخوان ها و... سرایت می کند.
 

اقدامات اولیه در طب جدید

ابتدا توسط پزشک متخصص معاینه می شود. مثلا پستانها و زیر بغل که غدد النفاوی در آنجا است را معاینه می کند.
 
اگر توده ای در پستان و غدد لنفاوی زیر بغل یافت شد برای اطمینان بیشتر درخواست سونوگرافی و ماموگرافی می کند؛ که متوجه شود آیا این غدد سرطانی هستند یا نه؟ و در صورت سرطانی بودن آیا این سرطان خوش خیم است یا بدخیم؟
 
اگر سرطان تایید شد حالا ببیند آیا به هورمون استروژن حساس است یا نه؟
 
و بعد ببیند آیا سرطان به قسمت های دیگر بدن مثل: کبد، ریه ها، استخوان ها و... گسترش یافته است یا نه؟
واین موارد را با آزمایش خون و رادیوگرافی از سینه و اسکن استخوان و سونوگرافی و ماموگرافی از پستان بررسی می کند.
 

درمان در پزشکی جدید

با توجه به رشد غده سرطان پستان و میزان حساسیت به هورمونهای استروژن فرق دارد.
 
1. شیمی درمانی
2. هورمون درمانی
۳. رادیوتراپی
4. عمل جراحی
5. ترکیبی از این ها
 
منبع: بیماری‌های زنان و نسخه‌های سید حسن ضیایی، نویسندگان: مجید برزو، مهدی برزو، چاپ اول، انتشارات ابتکار دانش، قم، 1395ش، صص 258-255
 
نکته مهم: محتوای این مقاله، جنبه اطلاع رسانی و آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شود و نباید آن را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.
نسخه چاپی