آشنایی با هورمون های شادی و راه های افزایش آن ها

تحریک و افزایش ترشح برخی از هورمون ها در بدن سبب افزایش شادی و نشاط در زندگی می شود ، با این هورمون های شادی آور و راه های افزایش آن آشنا شوید.
جمعه، 21 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با هورمون های شادی و راه های افزایش آن ها
معمولا هورمون‌ها و انتقال‌دهنده‌های عصبی، ازسویی احساسات ما را متعادل نگه‌ می‌دارند و ازسویی‌دیگر تحت‌ تأثیر سبک زندگی ما و عوامل وابسته به آن قرار دارند. هرچند سبک‌ زندگی افراد و عوامل مرتبط با آن ممکن است تأثیر زیادی بر احساس شادی هر فرد در طول زندگی‌اش داشته باشد، اما در سال ۲۰۰۸ روان‌شناسان پژوهشی در این زمینه انجام دادند که طی آن مشخص شد پیش‌زمینه‌های ارثی می‌توانند تا ۵۰درصد بر میزان شادمانی ما اثر بگذارند. بااین‌وجود طبق آنچه پژوهشگران طی سال‌ها به آن دست‌یافته‌اند، حتی اگر به‌طور کاملا طبیعی میزان احساس شادی در فردی، خیلی اندک باشد، آن فرد بازهم قادر خواهد بود زندگی شاد و چشم‌انداز روشنی را انتخاب و به‌ آن دست پیدا کند.در این نوشته می‌خواهیم ۵ هورمون شادی را به شما معرفی کنیم و درباره‌ی راه‌های افزایش هریک از آنها با هم صحبت کنیم.


دوپامین (Dopamine)

این انتقال‌‌دهنده‌ی عصبی، سیستم مربوط به دریافت پاداش را در مغز شما هدایت می‌کند. هنگامی‌‌که در محل کارتان مورد ستایش مدیر یا همکاران خود قرار می‌گیرید، مغز درواقع دوپامین خوش‌مزه‌ای به‌سمت شما پرتاب می‌کند و بعد از آن، لبریز از احساس جذاب سرخوشی می‌شوید؛ این احساس نیز باعث می‌شود رفتار خوشایندی داشته باشید. دوستان عزیزم، دوپامین را می‌توانید با دنبال‌کردن اهداف واقع‌بینانه تقویت کنید. اهداف دست‌یافتنی و کوتاه‌مدت برای خودتان درنظر بگیرید و با رسیدن به این اهداف با دریافت دوپامین بیشتر، احساس شادی کنید. می‌توانید از اهداف خیلی کوچک‌ شروع کنید. میز کارتان را مرتب کنید و از تمیزبودن آن لذت ببرید. بچسبید به برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت و تأثیرگذار و وقتی عملی‌شان کردید، از مغزتان دوپامین و احساس شادی جایزه بگیرید. به‌دنبال فعالیت‌های سالم و لذت‌بخشی باشید که روی زندگی‌تان اثرات مثبتی دارند تا خوشحالی را واقعا لمس کنید.


سروتونین (Serotonin)

این انتقال‌دهنده‌ی عصبی و تقویت‌کننده‌ی خلق‌وخو، ضد افسردگی است و به «مهارکننده‌ی گزینشی سروتونین» شهرت دارد که سطح این ماده را در مغز افزایش می‌دهد. طبیعی‌ترین و البته مؤثرترین روش تقویت سروتونین، انجام ورزش روزانه است. یکی از عللی که پیاده‌روی یا ورزش حال‌تان را بهتر می‌کند، وجود همین انتقال‌دهنده‌ی عصبیِ شگفت‌انگیز است. پس ورزش و پیاده‌روی را ترک نکنید. اگر حس می‌کنید هروقت می‌خواهید عزم‌تان را برای رفتن به ورزش یا پیاده‌روی جزم کنید، تنبلی به‌سراغ‌تان می‌آید، سروتونین و کارکرد آن را به‌خاطر بیاورید.1


هورمون اُکسی‌توسین (Oxytocin)

اُکسی‌توسین هم، نوعی انتقال‌دهنده‌ی عصبی است و هم یکی از هورمون‌های شادی. محققان دانشگاه «کلارمونت» کالیفرنیا درباره‌ی این هورمون که اغلب «هورمون عشق» نامیده می‌شود، و تأثیر آن بر زنان، مطالعات زیادی انجام داده‌اند. این مطالعات نشان می‌دهند کارکرد این هورمون و انتقال‌دهنده‌ی عصبی با سطح رضایت فرد در زندگی ارتباط مؤثری دارد. گفتنی است این هورمون در فیزیولوژی و شادی زنان نسبت به مردان نقش مهم‌تری ایفا می‌کند. دوستان عزیزم، به‌خاطر داشته باشید که وقت‌گذراندن با دیگران، خانواده و دوستانِ نزدیک و خلاصه، بودن با عزیزان‌تان باعث تحریک ترشح اُکسی‌توسین می‌شود. حواس‌تان باشد استرس هم یکی از عوامل محرک اُکسی‌توسین است. پس استرس‌تان را هم مدیریت کنید.

آشنایی با هورمون های شادی و راه های افزایش آن ها


هورمون استروژن (Estrogen)

استروژن به شکل‌گیری سروتونین کمک می‌کند، از شما دربرابر تحریک‌پذیری و اضطراب محافظت می‌کند و باعث می‌شود خلق‌وخوی پایدارتری داشته باشید. استروژن هورمونی است که با شروع یائسگی کاهش می‌یابد و عوامل مؤثر در سبک زندگی، همچون مصرف دخانیات و ورزش شدید هم می‌تواند موجب کاهش ترشح این هورمون شادی شود. عدم تعادل استروژن و پروژسترون در دوران پیری، ممکن است اثراتی منفی روی خلق‌وخویتان داشته باشد. دوستان عزیزم، حتما بارها شنیده‌اید که بسیاری از بیماری‌ها ریشه‌ در میزان استرس فرد دارند. پس بد نیست بدانید که استرس در عدم‌تعادل این دو هورمون هم مؤثر است، چراکه هورمون استرس یا همان هورمون کورتیزول که پیش‌ازاین به آن اشاره کردیم، در ترشح هر دو هورمونِ استروژن و پروژسترون و رفتار و عملکرد این دو هورمون دخالت دارد.


هورمون پروژسترون (Progesterone)

این هورمون در میزان و کیفیت خواب شما مؤثر است و باعث می‌شود خوب بخوابید. پروژسترون مانع اضطراب، تحریک‌پذیری و نوسانات خلق‌وخو در افراد می‌شود. سطح این هورمون در زنان، بعد از ۳۵ یا ۴۰سالگی و با قدم‌گذاشتن به دوران یائسگی به‌طرز قابل‌ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد و این میزان کاهش، اگر با استرس بیش‌ازحد و نداشتن رژیم غذایی سالمهمراه باشد، تشدید خواهد شد. دکتر «سارا گوتفرید»، نویسنده‌ی کتاب درمان هورمونی معتقد است خودمراقبتی و رژیم غذاییِ درست، در مقایسه با مصرف هورمون جایگزین برای متعادل نگه‌داشتن سطح هورمون‌‌ها، رویکرد بهتری است. به‌تعبیر دیگر، ازآنجاکه همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، به‌جای آنکه بخواهیم کمبود این هورمون‌ها را با مصرف هورمون به‌عنوان دارو برطرف کنیم، می‌توانیم با مراقبت درست از خود و داشتن رژیم غذایی سالم، از کمبود آنها جلوگیری کنیم.2


راه های طبیعی تقویت هورمون های شادی

روش های ساده ای برای تقویت این هورمورن های شادی آور رابه شما خواهیم گفت .

گوش دادن به موسیقی مورد علاقه اگر با نشان دادن احساس خوب ناشی از شنیدن ملودی آن همراه باشد، یکی از روش های شگفت انگیز دریافت دوپامین است.

بهترین راه برای تقویت سروتونین و تأثیر آن بر روح و روان مصرف کربوهیدرات های سالم با فیبر بالا است زیرا کربوهیدرات ها باعث افزایش سطح سروتونین می شوند .اشتیاق خوردن خوراکی های شیرین و نشاسته ای می تواند به علت کاهش سروتونین بدن باشد .

از بهترین راه های افزایش میزان ترشح اُکسی توسین گذراندن لحظات لذت بخش در کنار خانواده و عزیزان ، درآغوش کشیدن و نوازش شریک زندگی ، پدر و مادر و فرزندان است.

اگر تا به حال اصطلاح افسردگی فصلی را شنیده اید که به آن اختلال عاطفی فصلی (SAD) نیز می‌گویند، پس می‌دانید که نور خورشید تا چه اندازه می‌تواند برای شادی و سلامتی شما حیاتی باشد.

طبق یک بررسی در سال ۲۰۰۵، ماساژ درمانی می‌تواند به طور موثر سطح سروتونین را به طور متوسط ۲۸٪ افزایش دهد.

برای متعادل نگه داشتن سطح هورمون استروژن انجام فعالیت هایی مثل یوگا، مراقبه (مدیتیشن)، حمام آب گرم موثر است زیرا این فعالیت ها از میزان استرس فرد می کاهند و سبب می شوند تا فرد احساس بهتری کند.

از بهترین روش متعادل نگه داشتن سطح هورمون پروژسترون دوری از استرس ، مصرف نکردن چربی های اشباع و قند ، داشتن رژیم غذایی متعادل وداشتن فعالیت های فیزیکی منظم است.3


پی نوشت:
1.www.chetor.com
2.www.jameesalamat.com
3.www.namnak.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.