دستور تهیه پیتزا پپرونی خانگی

پیتزا پپرونی خانگی


مواد لازم پیتزا پپرونی خانگی
مواد غذایی مقدار
پپرونی یا سوسیس و کالباس دویست گرم
پنیر پیتزا دویست تا دویست و پنجاه گرم
خمیر پیتزا دویست و پنجاه تا سیصد گرم
آویشن نوک قاشق چای خوری
سس سه تا چهار قاشق غذا خوری
فلفل دلمه(اختیاری) چند تکه کوچک

مواد لازم برای تهیه خمیر پیتزا
مواد غذایی مقدار
آرد گندم ساده   حدودا دویست گرم (دو لیوان سر خالی)
مخمر فوری  نصف قاشق چای خوری
شکر سفید یک قاشق چای خوری سر پر
نمک یک قاشق چای خوری سر خالی
آب گرم یا ولرم نصف لیوان
روغن زیتون دو قاشق غذا خوری

مواد لازم برای سس پیتزا
مواد غذایی مقدار
سس کچاپ دو قاشق غذا خوری
سیر یک حبه
آویشن نصف قاشق چای‌ خوری
 

طرز تهیه پیتزا پپرونی خانگی

در این مطلب قصد داریم روش تهیه پیتزا در خانه و بدون فر را آموزش دهیم این پیتزا در ماهیتابه و روی اجاق گاز تهیه می شود. همه مراحل کار از جمله تهیه خمیر و سس پیتزا ساده سازی شده است تا به راحتی بتوانید آن را درست کنید.

مرحله اول: درست کردن خمیر پیتزا
اولین کاری که باید انجام دهیم درست خمیر پیتزا است، برای اینکار به ترتیب زیر عمل می کنیم.
برای شروع داخل یک کاسه کوچک به اندازه نصف لیوان آب گرم می ریزیم ( گرمای آب باید در حدی باشد که دستمان تحمل آن را داشت باشد) و نصف قاشق چای خوری مخمر فوری، یک قاشق چای خوری سر پر شکر سفید و یک قاشق چای خوری نمک سر خالی می ریزیم و هم می زنیم و دویست گرم آرد گندم اضافه می کنیم و با هم زن دستی مواد را باهم مخلوط می کنیم.
نکته: توجه داشته باشید که  در این مرحله فقط باید مواد باهم ترکیب شوند اصلا نیازی نیست که خمیر به حات نچسب برسد چون به مدت یک ساعت باید استراحت کند و در مرحله آخر کارهای نهایی آماده کردن خمیر را انجام می دهیم.
بعد از مخلوط کردن مواد با هم زن آن ها را با دست هم می زنیم و هر مقدار آردی که به دیواره چسبیده را با خمیر مخلوط می کنیم حدودا دو دقیقه کافی است  در این مرحله  حدود دو قاشق غذا خوری روغن زیتون اضافه می کنیم و تقریبا یک دقیقه خمیر را با روغن زیتون ورز می دهیم و خمیر را به شکل یک کره در می آوریم و روی کاسه را با نایلون یا حوله می پوشانیم و به مدت یک ساعت تا یک ساعت و نیم در دمای اتاق قرار می دهیم.
بعد از گشت مدت زمان گفته شده حجم خمیر دو برابر خواهد شد و این مقدار خمیر برای دو عدد پیتزا کافی خواهد بود. فقط کمی آرد روی خمیر می پاشیم تا چسبندگی نداشته باشد بعد آن را به دو قسمت تقسیم می کنیم و چونه می گیریم.

دستور تهیه پیتزا پپرونی خانگی

مرحله دوم: پهن کردن خمیر داخل ماهیتابه
حالا باید یکی از چونه ها  را داخل ماهیتابه پهن کنیم، قبل از باز کردن خمیر نکات مهمی را در رابطه با ماهیتابه باید بیان کنیم. هر چقدر ماهیتابه سنگین تر باشد بهتر است تابه های چدنی گزینه خوبی هستند برای پیتزا، نان و هر غذایی که روی گاز می خواهید درست کنید در کل ماهیتابه هایی که دیواره های ضخیم و کف چند لایه ضخیم دارند را انتخاب کنید. این نکته مهم است که ماهیتابه سنگین و ضخیم باشد چون اگر نازک باشد غذا خیلی سریع می سوزد و تمام حرارت از کف ماهیتابه رد می شود و به داخل آن نفوذ می کند در حالی که اگر ضخیم باشد مقداری از حرارت را به سمت بیرون می دهد و به داخل آن نفوذ نمی کند و این نکته برای پختن آرام غذا ها مخصوصا پیتزا و نان و غذاهای حجیم بهتر است.
حالا کف ماهیتابه را با چند قطره (کمتر از یک قاشق چای خوری) روغن چرب می کنیم این کار را با دست انجام می دهیم تا دستمان چرب شود و این باعث می شود زمانی که خمیر را کف ماهیتابه پهن می کنیم نچسبند.
نکته: برای چرب کردن ماهیتابه چند قطره روغن کافی است چون ما نمی خواهیم خمیر را سرخ کنیم فقط باید برشته شود پس همین مقدار روغن کافی است.
یکی از چونه ها را بر می داریم و کمی با دستمان پهن می کنیم و داخل ماهیتابه می گذاریم و با فشار دست باز می کنیم باید توجه داشته باشید که خمیر به صورت یکنواخت پهن شود و قطر خمیر همه جا یکسان باشد. بعد از پهن کردن خمیر در ماهیتابه را می گذاریم و اجازه می دهیم یک ربع استراحت کند و کمی پف کند.

دستور تهیه پیتزا پپرونی خانگی

مرحله سوم: درست کردن سس پیتزا
در این فاصله سس پیتزا را آماده می کنیم. این سس خیلی سریع آماده می شود و کار راه انداز است وگرنه در تهیه پیتزا از سس مارینارا استفاده می شود ولی همان طور که اشاره شد برای اینکه فرایند درست کردن سس به راحتی و با سرعت بیشتری انجام شود از این سس که در اینجا نحوه درست کردن آن را توضیح می دهیم استفاده می کنیم.
برای تهیه سس دو قاشق غذا خوری سس کچاپ را داخل یک پیاله می ریزیم و یک حبه سیر متوسط و یا نصف یک حبه درشت را داخل آن رنده می کنیم و نصف قاشق چای خوری پودر آویشن و کمی فلفل سیاه اضافه می کنیم و هم می زنیم.

دستور تهیه پیتزا پپرونی خانگی

مرحله چهارم: اضافه کردن مخلفات پیتزا
بعد از گذشت ده تا پانزده دقیقه خمیر پف کرده و سبک تر شده در ماهیتابه را بر می داریم و سس را که درست کرده ایم را روی خمیر می مالیم ( موقع پخش کردن سس خمیر را زیاد فشار ندهید تا لطافت و پوک بودن خمیر از بین نرود).
در این مرحله پنیر پیتزا می ریزیم توجه کنید که مقدار پنیر نباید زیاد باشد چون این پیتزا قرار نیست داخل فر بپزد و بشته شود پس اگر مقدار آن زیاد باشد پنیر آب می شود و روان خواهد بود. در حدی که پنیر روی سس را بپوشاند کافی است کمی پنیر را فشار دهید تا منجسم تر باشد.
حالا پپرونی را حلقه حلقه می کنیم شما می توانید از پپرونی، سوسیس، کالباس یا هر چیزی که دوست داشته باشید استفاده کنید. پپرونی های حلقه شده را روی پنیر می چینیم و کمی دیگر پنیر روی آن می ریزیم تا آب شوند و پپرونی ها به هم بچسبند. حالا چهار حلقه فلفل دلمه ای روی آن قرار می دهیم و مقدار خیلی کمی پنیر می ریزیم و در آخر کمی هم پودر آویشن اضافه می کنیم.

دستور تهیه پیتزا پپرونی خانگی

دستور تهیه پیتزا پپرونی خانگی

نکته: اگر قرار باشد پیتزا را داخل فر بپزیم نباید آویشن بریزیم چون داخل فر می سوزد و بد رنگ و تلخ می شود

مرحله آخر: پخت پیتزا
حالا در ماهیتابه را می گذاریم و روی شعله گاز قرار می دهیم دقت کنید که حتما شعله متوسط و با حرارت خیلی خیلی کم باشد و اگر فکر می کنید که ممکن است بسوزد می توانید از شعله پخش کن استفاده کنید. در رابطه با پختن پیتزا نمی توان زمان دقیقی اعلام کرد چون به نسبت اجاق گازها متفاوت است تنها چیزی که می توان گفت این است که وقتی خمیر پف کرد و حالت پخت پیدا کرد بخشی از خمیر را بلند کنید و زیر آن را نگاه کنید اگر برشته (طلایی قهوه ای شده) شده باشد پیتزا آماده است و در این مدت هم پنیر آب شده و باید از روی حرارت بردارید (این مرحله حدود یک ربع تا بیست دقیقه طول می کشد).

دستور تهیه پیتزا پپرونی خانگی

بعد از اینکه پیتزا را از ماهیتابه خارج کردیم چند ثانیه زمان می دهیم تا کمی خنک شود و پنیر آن از حالت روان بودن خارج شود بعد آن را برش می زنیم و پیتزا پپرونی ما آماده میل کردن است.
درست کردن این پیتزا بسیار ساده است و اگر در خانه فر ندارید می توانید به راحتی داخل ماهیتابه  ضخیم و روی گاز آن را درست کنید این پیتزا را می توانید با مواد مختلف و سبک های متفاوت تهیه کنید نوش جان بفرمایید امیدواریم که از این رسپی خوشتان آمده باشد و آن را درست کنید و لذت ببرید.
نسخه چاپی