دستور تهیه پیتزا لبنانی

غذایی که در ادامه آموزش داده می شود به نام پیتزای لبنانی معروف است، چون ظاهر آن شبیه پیتزا است به این نام معرف شده است. همراه ما باشید.
يکشنبه، 12 ارديبهشت 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دستور تهیه پیتزا لبنانی

پیتزا لبنانی


مواد لازم برای تهیه خمیر پیتزا
مواد غذایی مقدار
آرد گندم سیصد گرم
شکر یک قاشق مربا خوری
خمیر مایه فوری یک قاشق غذا خوری
آب ولرم یک استکان
نمک کمی
روغن زیتون یک قاشق غذا خوری

مواد لازم برای تهیه مایه پیتزا
مواد غذایی مقدار
گوشت چرخ کرده صد و پنجاه گرم
پیاز یک عدد
نعنا پنج شاخه
جعفری بیست شاخه
گوجه فرنگی یک عدد
سماق یک قاشق غذا خوری
زیره یک قاشق مربا خوری
سیر دو حبه
تخم گشنیز یک قاشق غذا خوری
فلفل قرمز یک قاشق مربا خوری
پنیر پیتزا به مقدار لازم
 

طرز تهیه پیتزا لبنانی

در این مطلب می خواهیم یک غذای لبنانی را به شما عزیزان آموزش دهیم همسایگی این کشور با اروپا باعث به وجود آمدن این غذای جالب شده است. این غذا پیتزا نیست چون خمیری که در آن استفاده می شود مانند خمیر پیتزا نیست ولی به دلیل شباهتی که به پیتزا دارد پیتزا لبنانی گفته می شود و در خود لبنان هم به پیتزا لبنانی معروف است.

مرحله اول: طرز تهیه خمیر
اولین کاری که باید انجام دهیم آماده کردن خمیر است. برای تهیه خمیر به آب ولرم نیازم داریم پس یک قاشق غذا خوری پودر خمیر مایه فوری را در یک استکان آب ولرم می ریزیم و برای این که خمیر مایه زودتر عمل بیاید یک قاشق مربا خوری هم شکر اضافه می کنیم و هم می زنیم و کنار می گذاریم تا عمل بیاید.

نکته: توجه کنید که آب نباید داغ باشد.

نکته: این خمیر بسیار سبک و خوشمزه است و آشپزی با آن لذت بخش خواهد بود.

دستور تهیه پیتزا لبنانی

در این فاصله بقیه مواد خمیر را آماده می کنیم. پس سیصد گرم آرد گندم را داخل ظرف غذاساز می ریزیم.

نکته: یکی از ویژگی های پیتزا لبنانی مواد تشکیل دهنده آن است که شامل سماق، زیره و تخم گشنیز و این ها طعم و عطر فوق العاده ای به آن می بخشند.

نکته: در اینجا از آرد گندم استفاده می کنیم، شما می توانید از آرد سنگک و آرد سبوس دار هم استفاده کنید ولی ما آرد گندم معمولی را پیشنهاد می کنیم.

بعد خمیر مایه عمل آمده، کمی نمک و یک قاشق غذا خوری روغن زیتون را به آرد اضافه کرده در غذاساز را می بندیم و آن را روشن می کنیم تا موادمان خوب با هم مخلوط شوند و خمیر شکل بگیرد. موقع انجام این کار یک بار دستگاه را خاموش کرده و محتویات آن را هم می زنیم تا آردی که به کناره ها چسبیده با مواد ترکیب شود.

بعد که خمیرمان شکل گرفت می توانید آن را به یک ظرف دیگر انتقال دهید و روی آن را سلفون بکشید و در محیط آشپزخانه که گرم است قرار دهید تا عمل بیاید اما اگر می خواهید ظرف کم تری کثیف شود می توانید بگذارید خمیر داخل همان ظرف غذاساز بماند فقط روی در آن را با نایلون فریزر بپوشانید تا هوا نکشد و کنار بگذارید تا حجم بگیرد.

دستور تهیه پیتزا لبنانی

مرحله دوم: طرز تهیه مایع پیتزا
در این فاصله که خمیر حجم می گیرد مایع پیتزا را درست می کنیم پس یک ماهیتابه بزرگ را روی اجاق قرار می دهیم تا گرم شود بعد کمی روغن می ریزیم (روغن خیلی کم بریزید چون گوشت چربی دارد و نیاز به روغن زیاد نداریم) بعد دو حبه سیر خرد شده و یک عدد پیاز ریز خرد شده در ماهیتابه می ریزیم.

نکته: برای این که سرعت خرد کردن سیر و پیاز بالا برود می توانید از غذا ساز استفاده کنید ولی بهتر است سیر و پیاز زیر دندان حس شود چون در اصل برای درست کردن این غذا از سیر و پیاز خرد شده استفاده می شود ما هم به همین روند کار تهیه آن را انجام می دهیم.

نکته: به جای سیر از پودر سیر هم می توانید استفاده کنید.

حالا یک قاشق غذا خوری تخم گشنیز و یک قاشق مربا خوری زیره سبز یا سیاه را اضافه می کنیم تا عطر این ادویه ها بلند شود.

نکته: همه این مواد باید زیر دندان حس شوند پس خیلی ریز یا پودرشان نمی کنیم.

حالا مواد را هم می زنیم و کمی تفت می دهیم.

نکته: برای این که کمتر از روغن استفاده کنیم مقداری آب داخل ماهیتابه می ریزیم  آب هم به پخت مواد کمک می کند و هم باعث می شود عطر ادویه ها بیشتر بیرون بیاید و از همه مهم تر روغن کمتری مصرف می کنید.

دستور تهیه پیتزا لبنانی

همینطور که مخلوط پیاز و سیر می پزند می رویم سراغ فلفل ها. بهتر است از فلفل متعادل استفاده کنید می توانید از فلفل های کوچک بندری هم استفاده کنید به اندازه یک قاشق مربا خوری فلفل نیاز داریم بعد از خرد کردن فلفل ها را به موادمان اضافه می کنیم.

نکته: اگر دوست ندارید که مایع پیتزا کمی تند باشد می توانید به جای فلفل از فلفل دلمه ای قرمز استفاده کنید که هم باعث زیبایی آن می شود و هم مایع را تند نمی کند.

بعد صد و پنجاه گرم گوشت چرخ کرده به موادمان اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم تا رنگ گوشت تغییر کند خیلی نباید تفت بخورد.

در این مرحله یک عدد گوجه فرنگی متوسط را به صورت نگینی خرد می کنیم و به موادمان اضافه می کنیم و در نهایت یک قاشق غذا خوری سماق می ریزیم و کمی هم نمک اضافه می کنیم و مواد را تفت می دهیم وقتی آماده شد آن را کنار می گذاریم تا خنک شود.

دستور تهیه پیتزا لبنانی

مرحله سوم: آماده کردن سبزیجات
تا مواد خنک می شوند بیست شاخه جعفری و پنج شاخه نعنا را خرد می کنیم. سبزیجات باید زمانی که مواد خنک شده اند به آن اضافه شوند تا رنگ نبازند.

مرحله چهارم: پهن کردن خمیر آماده شده
حالا روی میز کار یک تا دو قاشق غذا خوری آرد می پاشیم و خمیر را روی آن قرار می دهیم و کمی ورز می دهیم باید حواسمان باشد که نباید زیاد از آرد استفاده کنیم چون در این صورت خمیر سفت می شود. حالا خمیر آماده را کف قالب پیتزا که چرب شده قرار داده و آن را پهن می کنیم بهتر است دستهایمان را کمی چرب کنیم تا کار کردن با خمیر راحت تر باشد.

مرحله پنجم: سرهم کردن مایع آماده شده با خمیر پهن شده
بعد مایعی را که آماده کردیم روی خمیر می ریزیم و خوب روی آن پخش می کنیم بعد نعنا و جعفری خرد شده را اضافه می کنیم.

نکته: جعفری و نعنا را الان اضافه می کنیم چون قرار است پنیر پیتزا روی آن را بپوشاند و زمانی که داخل فر قرار می گیرد مانع از سوختن سبزیجات می شود.

مرحله ششم: پخت پیتزا لبنانی
بعد از این که پنیر پیتزا را روی مواد ریختیم و پخشش کردیم آن را به داخل فر منتقل می کنیم و با دمای دویست درجه سانتیگراد به مدت بیست تا بیست و پنج دقیقه می پزیم.

نکته: فر را روی حرارت دو طرفه تنظیم می کنیم.

دستور تهیه پیتزا لبنانی

دستور تهیه پیتزا لبنانی

دستور تهیه پیتزا لبنانی

دستور تهیه پیتزا لبنانی

حالا پیتزای لبنانی ما آماده است و می توانید آن را کنار خانواده میل کنید و لذت ببرید.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.