پهلوان شهید علی هاشمی - مجموعه مستند بر سکوی افتخار

پهلوان شهید علی هاشمی - مجموعه مستند بر سکوی افتخار
پهلوان شهید علی هاشمی - مجموعه مستند بر سکوی افتخار

سردار شهید علی هاشمی

ولادت: ۱۳۴۰ اهواز
شهادت: ۱۳۶۷ هور العظیم

در سال ۱۳۴۰، کودکی درشهر اهواز چشم به جهان گشود که نامش را علی نهادند. کودکی او مصادف با دوران سیاه ستمشاهی بود، و علی هاشمی از همان زمان با افکار سبزو روشن اسلام پیوندی عاشقانه یافت.
وی ارتباط تنگاتنگ خویش را با کوثر زلال وحی از همان سنین حفظ نمود و تفسیر قرآن و درس اخلاق را از برنامه های مهم خویش قرار داده و با علاقه و ارادتی که به نماز داشت مرید و مؤذن مسجد شد.هاشمی پس از پیروزی انقلاب با تکیه بر مطالعات عمیق و آگاهی های دینی خود در بحث های گروهک های مختلف شرکت کرده و با بحث های منطقی آنان را به تسلیم در برابر اسلام وا می داشت. وی از همان زمان ابتدا عاشق و دلباخته امام (ره) و پیشتاز مبارزه بود و به همین دلیل به قصد خدمت به نظام وارد کمیته انتقلاب شد و سپس به همراه حسین علم الهدی، آقایی و .... جهت تشکیل بسیج و سپاه تلاش های بسیاری نمود.
زندگی در جنگ مرحله نوینی از دوران پرتلاطم حضور حاج علی در دنیای خاکی بود اوج ایثار و رشادت او در شناسایی هایش نمایان بود، آنچنان که تمام طرح های عملیاتی اش را با تعداد اندکی نیرو با موفقیت به انجام می رساند. با گسترش محورهای عملیاتی، حاج علی تیپ ۳۷ نور را در محور حمیدیه تشکیل داد. و پس از عملیات بیت المقدس توانست سپاه بستان و هویزه را تشکیل دهد. ایجاد پاسگاه های مرزی و مسئولیت پدافندی کل منطقه از فعالیت های دیگر او بود.
وی پس از تشکیل قرارگاه «نصرت» و ارائه طرح کلی عملیات خیبر و بدر، مسؤولیت سپاه ششم امام جعفر صادق (ع) را عهده دار شد که حاصل آن سازماندهی ۱۳ یگان رزمی و پشتیبانی در استان خوزستان بود و شاید به همین دلیل او را سردار هور نامیدند. سرانجام قرارگاه نصرت در محاصره دشمن قرار گرفت و تعدادی از نیروهای اسلام به اسارت نیروهای بعثی درآمدند و علی هاشمی چهره محبوب و خندان عرصه های عشق و ایمان سرانجام آسمانی شد.
شهید علی هاشمی از فرماندهان دوران دفاع مقدس بود که به دلیل آشنایی با مناطق عملیاتی جنوب نقش مهمی در عملیات های مختلف علی الخصوص در منطقه جنوب داشت. ایشان یکی از طراحان عملیات های خیبر و بدر بود به نحوی که از ایشان به عنوان مغز متفکر عملیات خیبر یاد شده است و طی یازده ماه کار شناسایی در هور توسط شهید هاشمی طرح عملیات خیبر ریخته شد.
سرنجام شهید بزرگوار علی هاشمی در چهارم تیرماه ۱۳۶۷ و در روزهای پایانی جنگ به دنبال تهاجم سراسری ارتش بعث عراق به جزیره مجنون و پس از اطمینان از تخلیه جزیره، به هنگام ترک مقر فرماندهی سپاه ششم نیروی زمینی، به همراه علی اصغر گرجی زاده (فرمانده سپاه ششم نیروی زمینی سپاه) هدف موشک‌های هلی کوپترهای عراقی قرار گرفت و به شهادت رسید.با توجه به مجروح شدن و اسارت گرجی زاده، تا مدت‌ها تصور می‌شد هاشمی در عراق اسیر است. در سال ۱۳۸۹ پیکر پاک شهید بزرگوار سردار علی هاشمی بعد از ۲۲ سال کشف شد و در زادگاهش اهواز به خاک سپرده شد. -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.