حجت الاسلام کشوری - تربیت و اداره جامعه (هیأت انصارالحسین علیه السلام اصفهان – شب پنجم محرم ۱۳۹۶)

حجت الاسلام کشوری - تربیت و اداره جامعه (هیأت انصارالحسین علیه السلام اصفهان – شب پنجم محرم ۱۳۹۶)
شب پنجم محرم ۱۳۹۶

بسم الله الرحمن الرحیم

شب پنجم محرم الحرام – سال ۱۳۹۶



تربیت و اداره جامعه



عوامل مؤثر بر نهاد خانواده شامل عوامل درونی و بیرونی است. دیشب یکی از ۸۱ عامل بیرونی مؤثر بر نهاد خانواده تشریح شد که اقتصاد و معیشت خانواده بود.

یکی دیگر از عوامل بیرونی مؤثر بر نهاد خانواده که با توجه به امکانات و محدودیتهای موجود می توان آن را مهمترین عامل دانست، را ذکر می کنیم. مهمترین عامل بیرونی مؤثر بر نهاد خانواده، محلّه است. منظور از محلّه، محل سکونت خانواده است. در الگوی پیشرفت اسلامی محلّه باید محل تأمین نیازهای خانواده باشد.

خانواده ها چهار دسته نیاز دارند.

دسته اول، نیازهای روزمرّه خانواده مانند میوه، نان، گوشت سالم و ... است. این نیازها باید در نزدیک محل سکونت تأمین شود، اما در تئوری های غربی این نیازها از خارج محلّه تأمین می شود.

دسته دوم، نیازهای آموزشی است. مدارس باید نزدیک محل زندگی باشد اما اخیراَ آموزش و پرورش مدارس خاصی را تقویت می کند. پس با توجه به کیفیت مدارس، گاهی افراد به مدارس دورتر می روند.

دسته سوم، نیازهای تفریحی است. طراحی خانه ها و محلّه ها جذاب نیست لذا خانواده ها مجبور هستند برای تفریح به خارج از خانه بروند. محل های تفریحی مانند پارکها باید در محل زندگی باشد. توسعه پارکهای محلّی به جای پارکهای بزرگ، باید در دستور کار شهرداری باشد.

دسته چهارم، نیازهای شغلی است. در روایت داریم که از سعادت های مرد آن است که شغلش در نزدیکی خانه اش باشد. اکنون محل کار خیلی اوقات کیلومترها دورتر است.

در وضعیت فعلی، اعضای خانواده به بهانه تأمین نیازهای چهارگانه خانواده، مکرّر از هم جدا می شوند. در نتیجه دور بودن افراد از خانواده، کارکردهای خانواده از بین می رود. خانواده کارکرد عاطفی، تربیتی، امنیتی، جنسی و ... دارد. در بعضی خانواده ها پدر هنگامی که فرزندان خواب هستند از خانه خارج می شود و شب، هنگامی که خوابیده اند به خانه باز می گردد. یکی از مسؤولین می گفت که من به دلیل اینکه ارتباط با دخترم داشته باشم، خودم سرویس مدرسه او هستم. من توصیه می کنم اگر خواستید خانه بخرید، جایی بروید که ماهیت محلّه ای قویتری داشته باشد، آپارتمان هم برای زندگی، خوب نیست. در شهرهای بزرگ با پدیده خانواده های هسته ای مواجه هستیم که اعضای خانواده کمترین ارتباط را با هم دارند.

محیط زندگی برای خانواده ها را باید بهینه کرد. مثلاَ شهر اصفهان باید ۴۰۰ یا ۵۰۰ محلّه داشته باشد و خانواده ها مجبور نباشند به بهانه های مختلف از هم دور شوند.

با محاسبات ما در بعضی از مناطق تهران ۳۰ تا ۵۰ درصد از این نگاه محلّه محوری قابل تحقق است اما بقیه، نیاز به تأمین زیرساخت دارد. برنامه ریزی شهری متوجه این امر نیست. مثلاً اتوبان امام علی علیه السلام را در تهران ساختند برای بهبود ترافیک، اما با گذر آن از وسط پنج محلّه و با دو تکه کردن آنها ماهیّت این محلّه ها را دچار چالش کردند. اینها محاسبات غلط جریان توسعه گرا است. گاهی نیّت خوب است اما کار، غلط است. باید محلّه را تقویت کرد.

مناطقی را بررسی کردیم دیدیم که جمعیت سیّال است، یعنی اکثر افراد این محل برای شغل به مکانهای دیگر می روند و کسانی دیگر روزانه برای شغل و مسایل دیگر به آنجا می آیند.

اگر محلّه محل تأمین نیازها شد، افراد محل با هم کثیرالارتباط می شوند و همدیگر را می شناسند و در اصطلاح، تعرّف ایجاد می شود. همه همدیگر را می شناسند. اولین میوه تعرّف، خودکنترلی است و باعث امنیت می شود و دیگر نیاز به دوربین و مونیتورینگ ندارد. در حدیث داریم از شرّ کسی که آبرویش برایش مهم نیست در امان نباش. پس خود کنترلی بر محوریت آبرو از نتایج تقویت محلّه است. در اسلام دو عامل باعث ایجاد خودکنترلی می شود، یکی ایمان به آخرت و دیگری همین تعرّف است. در زمان قدیم اگر کسی دزدی می کرد "انگشت نشان" می شد، اما اکنون در شهرها گمنامی وجود دارد!

فایده دیگر تعرّف در خود خانواده پدیدار می شود و آن هم آشنایی جهت ازدواج است. وزارت ارشاد طرحی گذاشته بود که سایت های همسریابی را ساماندهی کند. چون تعرّف کمرنگ شده است، احساس نیاز به این سایت ها شده است، اما یک سؤال آیا اطلاعاتی که در اینترنت افراد از خودشان ارائه می کنند، صحیح است؟ آیا می توان اینگونه، افراد را شناخت و انتخاب همسر کرد؟ اینکه رهبر معظم انقلاب می گویند بعضی دستگاههای رسمی تعطیل هستند، یک مصداقش همین است.

محلّه باعث تعرّف می شود و امنیت را بالا می برد، باعث ایجاد شناخت برای ازدواج می شود و باعث کنارهم بودن اعضای خانواده می شود، همین باعث می شود که مهر و عطوفت گسترش یابد.

طرحها و ایده هایی مانند شهر خلاق و حمل و نقل توسعه ای از بدعتهای عصر ما هستند که ماهیت محله ها را نابود می کنند.

مدیریت شهری باید محلّه محور باشد، اما شهرداری برای توسعه حمل و نقل و ... ماهیت محلّه را تضعیف می کند. عوامل بیرونی مؤثر بر خانواده را حتماَ باید هماهنگ ساخت.

نظام اموزشی، نظام قانونگزاری، نظام قضایی، رسانه ها و ... باید اصلاح شوند تا خانواده ها رشد کنند. اکنون همه بار فقط بر روی اعضای خانواده است، لذا با این شرایط خیلی از پسرها ازدواج را به تأخیر می اندازند. به پهلوانها می توان توصیه کرد که خلاف جهت آب حرکت کنند، اما این توصیه را نمی توان به همه کرد.

طلاق در شهر تهران اکنون ۴۲ درصد است و رو به افزایش است. شعار مرگ بر آمریکا می دهیم اما داریم به سمتی می رویم که مشابه آمریکا شویم و خانواده فروبپاشد. باید نظام برنامه ریزی اصلاح شود وگرنه همه ضرر می کنیم. به تئوریهای غربی با دیده تردید باید نگاه شود.

مهم نیست دکتر یا مهندس می شوید، مهم این است که تخصص شما در راستای روابط انسانی است یا نه؟

اصلاح نظام برنامه ریزی کشور سخت است اما باید از این مرحله عبور کنیم تا به مرحله ظهور برسیم. ما در مرحله سوم از نقشه انقلاب هستیم که مرحله دولت اسلامی است. ما انقلاب اسلامی و نظام اسلامی داریم اما هنوز دولت اسلامی نداریم. نظام برنامه ریزی ما غربی است. ما طلبه ها قبلاَ اجرای تئوریهای غربیها را امضا کردیم، من توبه کرده ام.

حدیث "أطلبوا العلم ولو بالسین" یک جمله شرطیه است و مشروطش را ثابت نمی کند. یعنی نمی گوید که حتماَ در چین علم است. مثلاً حدیث دیگری داریم که دنبال علم بروید، گرچه در اعماق دریاها باشد، این احادیث اهمیت علم را بیان میکند، معنایش آن است که دنبال علم بروید حتی اگر سختی داشته باشد.

ما در قسمت الگوی پیشرفت مدام کار می کنیم و کتاب منتشر می کنیم، از کانالهای ارتباطی با ما ارتباط داشته باشید و استفاده کنید. در این سخنرانیها وقت نیست که همه قسمت ها را مفصل بیان کنم. وقت ما به اندازه طرح مسأله بود و به بررسی عمیق آن نرسیدیم، شما برادران جوانم را به مطالعه در مورد الگوی پیشرفت فرا می خوانم و باید نقشه ای برای ادامه جلسات طراحی کرد. خلاصه حرف من این است که اگر فکر انقلاب اسلامی تعمیق نشود، تئوریهای توسعه غربی ضررش را به ما خواهد زد.

هیأت خوب باید عزاداران را مبعوث به دفاع از کلمه حق کند. شما فکر کنید و کار کنید. راهِ نرفته زیاد است. این تلقی که همه مسایل را حکومت باید حل کند غلط است. از نظر اسلامی بدون مشارکت مردم، در حل مشکلات مردم اتفاقی نمی افتد.

موضوع الگوی پیشرفت اسلامی را در دانشگاهها، در مدارس، در کلاس و در خانواده ها بحث کنید. در حدیث داریم روز جمعه روز فقه(یادگیری دین) است، در این روز این مباحث را همراه با خانواده پیگیری کنید.

حرفی هم با دوستان مسؤول در هیأت، در دو قسمت تلخ و شیرین:

قسمت شیرین: من اولین جایی هست که در یک گفتگوی عمومی، این مباحث تخصصی را مطرح کردم.احساس من این بود که با شعور الایی روبرو بودم. آمادگی که در هیأت شما بود، بیش از تصوّر من بود. از بازخوردهایی که از شما گرفتیم، از نظراتی که به من رسید و از سؤالاتی که مطرح شد، این موضوع مشخص شد. شما اهل کار فکری هستید و یک قدم جلوتر از بقیه هستید.

قسمت تلخ: با این سطح از آمادگی باز هم نمیشود به مصاف رفت، شما گرچه یک قدم جلوتر بودید، امّا آمادگی در حد مطلوب نیست. باید ظرفیت هیأت ارتقا پیدا کند. باید تحولی در برنامه ریزی هیأت اتفاق بیفتد.

مثالی بزنم: گزارشی از عملیات والفجر ۸ بود که بچه های اطلاعات، بیش از ۷۰۰ بار قبل از عملیات به شناسایی رفته بودند، در آن سال یک شرکت ایتالیایی طرح آن عملیات را به عنوان طرح برتر سال انتخاب کرد. در دفاع مقدس فرماندهان دقیق بودند. اکنون هم باید دقیق بود، باید حداقل۴۰ جلسه فکری قبل از تشکیل چنین هیأتی تشکیل شود، اما ما با دوستان هیأت فقط سه جلسه قبل از مراسم در قم و اصفهان داشتیم. اگر شما سختی بکشید و یک طرح دقیق پیاده کنید، در هیأت مؤثر است و باعث رشد فکری حضّار می شود.

ما آیین نامه ای برای نشست ها داریم که کامل اجرا نشد. به دوستان هیأت نصیحت می کنم طراحی هیأت باید متحول شود. شهر مهمی مانند اصفهان می تواند کل کشور را متحول کند. اصفهان می تواند به قطب طراحی دولت اسلامی تبدیل شود. این نیاز امروز و تقاضای ولی فقیه است.

مصافهایی در راه است، باید محکم بایستیم و نگاهمان به عصر ظهور باشد. حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف را باید آورد، نه اینکه بگوییم آقا بیا. ما باید سطح آمادگی خودمان را بالا ببریم تا حضرت ظهور کنند.

در عاشورا مردم به کمک امام نرفتند. در حدیث است که جمعیتی از ایران، زمینه ساز تسلط جهانی حضرت ولی عصر است، آیا دوست ندارید جزو این دسته باشید.

از جلسات عزاداری باید بهره برداری حداکثری کنیم. در هیئت ها راهبردی فکر کنید. ما ۱۲ یا ۱۳ مرکز تجمع شیعیان در دنیا داریم. اینها بالقوه قابلیت تبدیل شدن به حزب الله را دارند. این مرد بزرگ، آیت الله العظمی سید حسن نصرالله تهدید کرد که اگر ایران تهدید شود، اسراییل را با موشک می زنیم. اینها از عوامل امنیت ایران است، این عمق تدابیر امام (ره) است. الحمدلله انصارالله هم به انقلاب اسلامی پیوست، الحمدلله حشد الشعبی هم به انقلاب اسلامی پیوست، الحمدلله سوریه هم مضاعف حضور پیدا می کند در انقلاب اسلامی. ان شا الله روز ظهور حضرت فرا می رسد و ما از زمینه سازان آن روز باشیم. -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.

ویدئو های مرتبط