پیام مهم رزمایش مشترک نظامی ایران و عمان برای آمریکا

پیام مهم رزمایش مشترک نظامی ایران و عمان برای آمریکا
رزمایش مشترک ایران و عمان آن هم پس از تروریستی خواندن سپاه از سوی آمریکا دارای پیام مهمی برای واشنگتن بود.

اجلاس کمیسیون مشترک نظامی ایران و سلطنت عمان در ۲۶ فروردین سال جاری در شهر مسقط پایتخت عمان برگزار شد. هیئت‌های عالی رتبه نظامی دو کشور با تشکیل پانزدهمین اجلاس مشترک در شهر مسقط و انجام مذاکرات، برنامه‌های همکاری نظامی دوجانبه را برای سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ در حوزه‌های علمی، آموزشی، دریایی، هوایی، پلیسی و همکاری در حوزه پزشکی نظامی را مشخص و مورد توافق قرار دادند.

روز دوشنبه نهم اردیبهشت ماه سال جاری، در راستای پی گیری و اجرای توافقات کمیسیون مشترک دوستی نظامی کشور‌های ایران و عمان، رزمایش مشترک امداد و نجات دریایی که با مشارکت نیرو‌های دریایی جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان، تنها پس از چند روز از اقدام شیطانی آمریکایی‌ها در قراردادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی جهان انجام می‌شد، در سواحل مسقط پایان یافت؛ بنابر گزارش واحد‌های شرکت کننده در این رزمایش شامل یگان‌هایی از نیرو‌های دریایی، هوایی و مرزبانی سلطنت عمان و همچنین یگان‌هایی از نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، برابر طرح ویژه مشترک و سریال‌های از پیش تعیین شده آمادگی‌های خود برای اجرای عملیات امداد و نجات دریایی را در آب‌های سرزمینی عمان به نمایش گذاشتند.

در این رزمایش، ناو بیمارستانی شهید ناظری و شناور اطفاء حریق شهید محمودی از نیروی دریایی سپاه به همراه ناو موشک انداز سبلان و ناو پشتیبانی بندرعباس از نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به همراه یک فروند بالگرد و تیم‌های غواصی مشارکت فعال داشته و نقش محوری ایفا کردند.

حضور شناور‌های نیرو‌های دریایی ارتش و سپاه در این رزمایش و همزمان با برگزاری جلسات پانزدهمین اجلاس کمیته همکاری‌های نظامی ایران و عمان، پیام امنیت، صلح و دوستی در منطقه را به جهان اعلام و نشان داد همکاری‌های دو جانبه و چند جانبه بین کشور‌های منطقه، می‌تواند افزایش امنیت و عمق بخشی دوستی‌ها و پایدارسازی صلح منطقه‌ای را تضمین نماید.

پیشینه روابط سیاسی ایران و عمان

در زمان ریاست دوره‌ای عمان بر اجلاس پنجم شورای هماهنگی خلیج فارس در سال ۱۹۸۵ (۱۳۶۴) در مسقط سر آغاز دوران بازسازی روابط دو کشور به حساب می‎آید. در این اجلاس، لحن ملایم سلطان قابوس در نطق افتتاحیه و مفاد نسبتاً متعادل قطعنامه پایانی اجلاس مبنی بر درخواست همکاری از ایران و عراق برای پایان دادن به جنگ و همچنین ابراز تمایل شورا برای نزدیکی به جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت بود. از آن زمان، عمان با اتخاذ سیاست بیطرفی و در عین حال پیروی از سیاست پایان دادن به جنگ، زمینه را برای بازسازی روابط دو جانبه تسهیل نمود. پس از اجلاس فوق، بن‎علوی وزیر مشاور درامور خارجه عمان برای وزیر امور خارجه وقت جمهوری اسلامی ایران نامه‎ای ارسال کرد.

عمان برای فعال کردن روابط دوجانبه با ایران کمیته مشترک سیاسی را فعال کرده که جلسات آن در سال ۱۳۶۸ در مسقط و سپس در سال ۱۳۸۸ در تهران برگزار شد. اولین کمیته فنی مشترک بین دو کشور نیز در مهر ماه ۱۳۹۰ در تهران برگزار شد.تاکنون دو بار سلطان قابوس پادشاه عمان از ایران بازدید کرده و بر توسعه روابط دوجانبه تاکید داشته است و دو تن از روسای جمهور ایران و رئیس مجلس شورای اسلامی از عمان بازدید کرده‌اند.

روابط نظامی ایران و عمان

یکی از مهم‌ترین این روابط و همکاری‌ها طی مراسمی در اردیبهشت ۹۳ بمناسبت روز ارتش در سفارت جمهوری اسلامی در عمان در از زبان محمدرضا پورجاسم وابسته نظامی ایران در عمان بیان می‌شود؛ «تأسیس یک کمیته نظامی مشترک، آموزش‌های نظامی مشترک، تبادل افسران نظامی و دیدار‌های دوجانبه مقامات نظامی نشان دهنده روابط نظامی قوی میان دو کشور است».

یکسال بعد در ۲۸ آذر ۹۴ یک هیئت ۱۲ نفره از ارتش عمان به سرپرستی سرتیپ حمد بن راشد بن سعید البلوشی در تهران از ستاد کل نیرو‌های مسلح ایران بازدید کردند. این هیئت اجلاسی را تحت عنوان کمیته دوستی نظامی ایران و عمان بمدت ۴ روز برگزار کرد و قرار شد که رزمایش مشترک دریایی ایران و عمان در هفته پیش رو برگزار شود.

دیدار امیر سرتیپ پوردستان فرمانده سابق نیروی زمینی ارتش با سرلشکر خلبان مطر علی مطر العبیدانی فرمانده نیروی هوایی عمان

نیروی دریایی ایران درتاریخ ۲۱ خرداد ۹۶ شمسی اعلام کرد که دو ناو جنگی ایران قبل از شروع مأموریت در آب‌های باز، به مقصد عمان حرکت می‌کنند. براین اساس، یک ناوگان کشتی‌های کشورمان همان روز عازم آب‌های عمان شدند و سپس به شمال اقیانوس هند و خلیج عدن خواهد رفت.

نشست کمیسیون مشترک نظامی جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان که چهارمین دوره آن ۱۵ اردیبهشت سال گذشته به میزبانی ستاد کل نیرو‌های مسلح کشورمان برگزار شد یکی از قرارداد‌هایی است که به افزایش مناسبات دفاعی و نظامی میان ایران و کشور‌های منطقه کمک می‌کند که بعد از انعقاد این قرارداد و در چهارچوب این روابط حسنه و دوستانه رزمایش‌های مشترک دریایی بسیاری در دریایی عمان برگزار کرده و هیئت‌های عالی نظامی متعددی برای مذاکره و دیدار‌های دو جانبه به دو کشور سفر کرده اند.

آخرین مورد این همکاری‌ها اخیرا با انجام رزمایش مشترک دریایی ایران و عمان با حضور فرماندهان عالی رتبه طرفین برگزار شد.

ایران و عمان؛ دو مهره استراتژیک در منطقه

دو کشور به علت مسائل و دغدغه های مشترک در مسائل استراتژیک همواره در تمامی زمینه ها روابط نسبتا نزدیکی با یکدیگر داشته و دارند. باید در نظر داشت هر دو کشور بنابر موقعیت جغرافیایی و منطقه ای، نقشی مهم و تعیین کننده در جهان دارند.

دولت عمان همواره از حق ایران برای دستیابی و استفاده از برنامه صلح آمیز هسته‌ای حمایت کرده و در بسیاری از روابط دیپلماتیک همواره در راستای حفظ منافع جمهوری اسلامی عمل کرده است.

همچنین، مسقط با ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان برای حمله به یمن همراه نشد، به نحوی که هیچ گاه عضو ائتلاف آنها نشد و از ابتدای آغاز بحران همواره رویکرد بی طرفانه و صلح آمیز را اتخاذ کرد.

در شرایط کنونی منطقه برخی تحلیلگران معتقدند که حضور بی‌سابقه نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در یک رزمایش دوجانبه و در سواحل یک کشور خارجی نشان دهنده شکست فضاسازی‌های آمریکا و دشمنان جمهوری اسلامی ایران علیه سپاه به عنوان یک نهاد نظامی قدرتمند و با اعتبار در منطقه و جهان است. این رزمایش نوید دهنده افزایش ارتباطات سیاسی، اقتصادی با عمان بوده و نشان از قدرت و ظرفیت منطقه‌ای ایران داشته که کشوری مانند عمان نمی‌تواند از ظرفیت ایران بگذرد.

ایران اکنون به جایگاهی رسیده که قدرت‌های جهانی نمی‌توانند بدون حضور او برای منطقه غرب آسیا برنامه خاصی داشته باشند، تقویت روابط با کشور‌های منطقه نقشه‌های آمریکا علیه ایران را خنثی کرده و ایران را به جایگاهی می‌رساند که هیچ کشوری جرات فکر کردن حمله نظامی را نداشته باشد، رزمایش نظامی ایران و عمان نتیجه چهل سال سیاست خارجی اصولی جمهوری اسلامی است و اکنون بر خلاف اوایل انقلاب کشور‌های منطقه دیگر از آمریکا فرمان نمی‌برند و به ایران اعتماد دارند زیرا ایران را همیشه در یک سیاست کلی و اصولی بر اساس منطق و برادری دیده‌اند و بر او اعتماد کرده‌اند. -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.