آزادی دانشجوی نخبه ایرانی مقیم استرالیا

آزادی دانشجوی نخبه ایرانی مقیم استرالیا
رضا دهباشی، دانشجوی مقطع دکترا در دانشگاه کوئینزلند استرالیا که ۱۳ ماه پیش به اتهام واهی تلاش برای کمک به سامانه دفاعی ایران بازداشت شده بود، سرانجام با پیگیر‌ی دستگاه سیاست خارجی آزاد شد و از طریق فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) به کشور بازگشت.
آقای دهباشی از نخبگان علمی کشور است که شهریور پارسال، دستگاه قضایی استرالیا وی را به اتهام تلاش برای ارسال تجهیزات نظامی آمریکایی به ایران بازداشت کرده بود. این نخبه عملی کشورمان در هنگام بازداشت مشغول تحقیق در مورد ساخت یک دستگاه تشخیص سرطان پوست بود.


دستگاه قضایی استرالیا قصد داشت آقای دهباشی را به آمریکا تحویل دهد که با پیگیری‌های مستمر دستگاه دیپلماسی کشورمان سرانجام حکم آزادی وی صادر شد.
آقای دهباشی متهم بود که بدون سفر به آمریکا اقدام به خرید و ارسال تجهیزات راداری پیشرفته نظامی از طریق دوبی به ایران کرده است، رادار‌هایی که برای شناسایی موشک و جنگنده‌های رادار گریز استفاده می‌شود؛ براساس همین اتهام واهی دولت آمریکا خواهان تحویل آقای دهباشی و محاکمه وی در این کشور بود.
آقای دهباشی ضمن رد این اتهام اقدام دستگاه قضایی استرالیا در خصوص دستگیری وی به استناد به چند ایمیل مربوط به سال ۲۰۰۸ را یک سوء تفاهم و ناعادلانه عنوان کرد که با کمک دستگاه دیپلماسی کشورمان مشکل حل و فصل شد.
در همین حال برخی منابع خبری به نقل از جولی کینگ و مارک فیرکین، نخست وزیر استرالیا از آزادی دو شهروند استرالیایی بازداشت شده در ایران و بازگشت آنها به کشورشان خبر می دهند. -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.