معرفی دانشگاه صنعتی شاهرود

معرفی دانشگاه صنعتی شاهرود
بزودی فیلم ویدئویی با کیفیت از دانشگاه صنعتی شاهرود جایگزین خواهد شد

دانشگاه صنعتی شاهرود، نخستین دانشگاه استان سمنان

دانشگاه صنعتی شاهرود یک دانشگاه دولتی در شهر شاهرود، استان سمنان است و در سال ۱۳۵۲ تأسیس شده است. این دانشگاه دارای ۱۴ دانشکده و ۴ پردیس به نام های پردیس مرکزی، پردیس صنعت و فناوری های نوین، پردیس مهندسی کشاورزی و پردیس معدن آموزشی می باشد که در زمینی به مساحت بالغ بر ۱۸۲ هکتار گسترده شده اند.

تاریخچه دانشگاه صنعتی شاهرود
دانشگاه صنعتی شاهرود تحت عنوان «مدرسه عالی معدن» در سال ۱۳۵۲ با یک رشته کاردانی استخراج زغال سنگ با سرمایه و مدیریت بخش خصوصی تأسیس شد. مدرسه عالی معدن شاهرود در سال ۱۳۵۴تحت پوشش وزارت صنایع و معادن درآمد و در سال ۱۳۶۱ از تابعیت آن وزارت خانه خارج شد و مدیریت آن به وزارت فرهنگ و آموزش عالی واگذار گردید.

در سال ۱۳۶۶ با ایجاد رشته های مهندسی معدن و اضافه شدن دوره های کاردانی عمران و برق به «مجتمع آموزش عالی شاهرود» تبدیل شد. در سال ۱۳۷۲ با موافقت شورای گسترش آموزش عالی، مجتمع آموزش عالی به «دانشگاه شاهرود» ارتقاء یافت. بعد از آن با گسترش رشته ها و تحصیلات تکمیلی در سال ۱۳۸۱ به« دانشگاه صنعتی شاهرود» ارتقاء پیدا کرد.

در مهر ۱۳۹۰ پردیس جدید دانشگاه صنعتی شاهرود با عنوان «پردیس مهندسی و فناوری های نوین» با چهار دانشکده و دو خوابگاه دانشجویی شروع بکار کرد. این پردیس در اردیبهشت ماه ۱۳۹۱ و بعد از گذشت ۲ ترم تحصیلی با حضور کامران دانشجو وزیر وقت علوم دولت دهم رسماً افتتاح شد.

در سال ۱۳۸۹ نام دانشگاه، بدون تصویب شورای دانشگاه و هیئت امنا و صرفاً بخاطر راه اندازی بعضی رشته های علوم انسانی، از «دانشگاه صنعتی شاهرود» به «دانشگاه شاهرود» تغییر یافت. تا این که در آذر ماه ۱۳۹۴ با تصویب شورای گسترش آموزش عالی نام دانشگاه دوباره به «دانشگاه صنعتی شاهرود» تغییر یافت و به جمع دانشگاه های صنعتی کشور بازگشت.

رتبه بندی دانشگاه صنعتی شاهرود

دانشگاه صنعتی شاهرود در سال ۱۳۹۶ به وسیله پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در رده بندی دانشگاه های صنعتی ایران در بین ۱۷ دانشگاه صنعتی، بعد از دانشگاه صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت ایران، صنعتی اصفهان و صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، رتبه ششم را کسب کرد.

تاریخچه دانشگاه صنعتی شاهرود,دانشگاه صنعتی شاهرود,رتبه دانشگاه صنعتی شاهرود در بین دانشگاههای ایراندانشگاه صنعتی شاهرود یکی از برترین دانشگاه‌های جوان دنیا

دانشکده های دانشگاه صنعتی شاهرود
دانشکده مهندسی مکانیک و مکاترونیک دانشگاه صنعتی شاهرود

دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شاهرود در سال ۱۳۷۸ با مقطع کارشناسی مکانیک_ گرایش سیالات آغاز به کار کرد. سال ۱۳۷۹ در گرایش جامدات دانشجو پذیرفت و در سالهای بعد، در مقاطع بالاتر و گرایشهای دیگر دانشجو پذیرش و تربیت نمود. آزمایشگاههای موجود و فعال دانشکده فعلا به شرح زیر می باشد:

۱- آزمایشگاه ترمودینامیک
۲- آزمایشگاه مکانیک سیالات
۳- آزمایشگاه دینامیک و ارتعاشات
۴- آزمایشگاه مقاومت مصالح
۵- کارگاه اتومکانیک
۶- کارگاه ماشین ابزار و ابزارسازی
۷- کارگاه جوشکاری و ورقکاری
آزمایشگاه های پژوهشی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شاهرود نیز به شرح ذیل است:
- آزمایشگاه آشکارسازی و ردیابی
- آزمایشگاه تعیین خواص مکانیکی مواد
- آزمایشگاه تونل باد

رشته های کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی شاهرود,رشته های دانشگاه صنعتی شاهرود,دانشگاه صنعتی شاهرودکتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود

دانشکده مهندسی شیمی و مواد دانشگاه صنعتی شاهرود

دانشکده مهندسی شیمی و مواد دانشگاه صنعتی شاهرود در سال ۱۳۹۱ با مقطع کارشناسی ارشد سرامیک (مهندسی مواد) شروع بکار کرد. بعد از آن در سال ۱۳۹۲ در مقطع کارشناسی مهندسی مواد و کارشناسی ارشد مهندسی مواد گرایش مواد مرکب به جذب دانشجو پرداخت. بعد از آن در سال ۱۳۹۳ با پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی مهندسی شیمی بکار خود ادامه داد. آزمایشگاه های موجود و فعال این دانشکده اکنون به شرح زیر میباشد:

آزمایشگاه متالوگرافی و ریزساختار مواد
آزمایشگاه عملیات حرارتی فلزات
آزمایشگاه انجماد و ریخته گری
آزمایشگاه خواص مکانیکی مواد
آزمایشگاه سرامیک پیشرفته
آزمایشگاه عملیات واحد مهندسی شیمی
آزمایشگاه انتقال حرارت مهندسی شیمی
آزمایشگاه کنترل فرآیندها در مهندسی شیمی

دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی شاهرود

دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی شاهرود با توجه به نیاز مبرم مملکت به تخصص های زمینه ICT در سال ۱۳۸۴ با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کار خود را شروع کرد. نخستین پذیرش دانشجو در گرایش های مهندسی فناوری اطلاعات و مهندسی نرم افزار در مهر ماه سال ۱۳۸۴ انجام شد. اکنون این دانشکده با حدود ۶۰۰ دانشجو در دو گروه فناوری اطلاعات و کامپیوتر در مقطع کارشناسی و هوش مصنوعی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری به فعالیت های آموزشی و پژوهشی خود می پردازد. از برنامه های آتی این دانشکده، پذیرش دانشجو در گرایش مهندسی سخت افزار در مقطع کارشناسی و نیز پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد در گرایش های مهندسی نرم افزار می باشد.

دانشگاه صنعتی شاهرود,خوابگاه دانشگاه صنعتی شاهرود,پردیس جدید دانشگاه صنعتی شاهروددانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شاهرود

آزمایشگاه های آموزشی و تحقیقاتی دانشگاه صنعتی شاهرود

دانشگاه صنعتی شاهرود دارای یک ساختمان آزمایشگاه مرکزی بزرگ ۶ طبقه است که در پردیس مرکزی واقع شده است. ساختمان آزمایشگاه های دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی شاهرود هم با نام ساختمان جابربن حیان در سال ۱۳۸۷ به بهره برداری رسید. لیست آزمایشگاه های آموزشی و تحقیقاتی دانشکده های گوناگون دانشگاه صنعتی شاهرود عبارتند از:

دانشکده مهندسی برق و رباتیک دانشگاه صنعتی شاهرود
دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی شاهرود
دانشکده علوم زمین دانشگاه صنعتی شاهرود
دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شاهرود
دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه صنعتی شاهرود
دانشکده مهندسی برق و رباتیک دانشگاه صنعتی شاهرود
دانشکده مهندسی شیمی و مواد دانشگاه صنعتی شاهرود
دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی شاهرود
دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی شاهرود
دانشکده مهندسی کشاورزی دانشگاه صنعتی شاهرود
دانشکده مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیک دانشگاه صنعتی شاهرود
دانشکده مهندسی مکانیک و مکاترونیک دانشگاه صنعتی شاهرود

پردیس مهندسی و فناوری های نوین دانشگاه صنعتی شاهرود

در سال ۹۱- ۹۲ این پردیس چهار دانشکده ی کامپیوتر و فناوری اطلاعات، برق، مکانیک و عمران و دو خوابگاه سه طبقه را در خود جای داده بود. پردیس دانشگاه صنعتی شاهرود در اردیبهشت ماه ۱۳۹۱ و بعد از گذشت ۲ ترم تحصیلی با حضور کامران دانشجو وزیر علوم دولت دهم در روز پنج شنبه افتتاح شد. این پردیس در زمان افتتاح فاقد سلف سرویس، کتابخانه، مرکز کامپیوتر، فروشگاه، سالن، زمین ورزشی و فضای سبز بود. بعد از گذشت یک ماه از آغاز سال تحصیلی ۱۳۹۲ سلف سرویس این پردیس افتتاح شد. در آذر ماه سال ۱۳۹۳ خوابگاه سوم این مجموعه نیز به بهره برداری رسید. همچنین در این پردیس جدید مقبره شهدای گمنام جنگ تحمیلی ساخته شده است که در فصل بهار سال ۹۳ به بهره برداری رسید. -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.