پاسخ جالب بازیگر افغان تبار اهل ایران به سوال مغرضانه مجری تلویزیونی

پاسخ جالب بازیگر افغان تبار اهل ایران به سوال مغرضانه مجری تلویزیونی
فرشته حسینی:
"در عالم هنر در ایران، یک روز یادم نمی‌آید که تحقیر شده باشم. کارگردانان و بازیگران ایرانی بسیار کمکم کردند. خوشحال می‌شدند که من یک دختر افغان هستم و بسیار تلاش می‌کنم نام افغانستان را زنده نگه دارم. کارگردان‌ها و بازیگران ایرانی مرا تشویق می‌کردند."

وقتی هنر مرزها را در می‌نوردد؛
فرشته حسینی، بازیگر افغان که ایرانی‌ها را رو سفید کرد

مردم افغانستان مرا به دلیل دختر بودن تحقیر می‌کردند
فرشته حسینی بازیگر افغان تبار اهل ایران پاسخ جالبی به سوال مغرضانه مجری شبکه طلوع افغانستان در پخش زنده داد.

فرشته حسینی بازیگر افغان تبار اهل ایران در پاسخ به سوال مغرضانه مجری شبکه طلوع افغانستان در پخش زنده درباره تحقیر شدن افغان‌ها در ایران گفت: در زمانی که در فیلم سینمایی کار می‌کردم هموطنان افغانستانی مرا به دلیل اینکه یک دختر هستم تحقیر می‌کردند، اما کارگردان‌ها و بازیگران ایرانی مرا تشویق می‌کردند.

فرشته حسینی برای بازی در فیلم رفتن به کارگردانی نوید محمودی در جشنواره بین‌المللی فیلم مراکش موفق به کسب جایزه بهترین بازیگر زن شد.

"در عالم هنر در ایران، یک روز یادم نمی‌آید که تحقیر شده باشم. کارگردانان و بازیگران ایرانی بسیار کمکم کردند. خوشحال می‌شدند که من یک دختر افغان هستم و بسیار تلاش می‌کنم نام افغانستان را زنده نگه دارم. کارگردان‌ها و بازیگران ایرانی مرا تشویق می‌کردند."

به گزارش خبرنگار ایمنا، این پاسخی بود که فرشته حسینی، بازیگر افغان تبار اهل ایران، در پاسخ به سوال مغرضانه مجری شبکه طلوع افغانستان به زبان آورد. این که آیا سینماگران ایرانی نسبت به او نگاه نژادپرستانه‌ای دارند یا خیر.
فرشته حسینی کیست؟

فرشته حسینی در اردیبهشت سال ۱۳۷۶، از پدر و مادری افغان، در تهران به دنیا آمد. پدر و مادرش حدود ۳۰ سال پیش به دلیل جنگ از افغانستان به ایران آمده و در تهران ساکن شدند. او بازیگری را نزد افرادی همچون اصغر محبی، مهتاب نصیرپور و محمد رحمانیان فرا گرفت و در نمایش‌هایی همچون خشونت علیه زنان، سینماهای من، شازده کوچولو، ماهی سیاه کوچولو، من موجودی احساساتی هستم و غیره به روی صحنه رفت.

حسینی بازیگری جلوی دوربین را اولین بار با فیلم "رفتن" به کارگردانی نوید محمودی که او نیز افغان تبار است، تجربه کرد و در نخستین نقش آفرینی خود در سینما، توانست جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره فیلم مراکش را از آن خود کند. "یلدا" به کارگردانی مسعود بخشی، "شکستن همزمان بیست استخوان" ساخته جمشید محمودی، "سونامی" به کارگردانی میلاد صدرعاملی و "هفت و نیم" ساخته نوید محمودی، دیگر آثار این بازیگر جوان در سینما هستند.

حسینی این روزها در سریال نمایش خانگی "قورباغه"، به کارگردانی هومن سیدی، در کنار نوید محمدزاده، صابر ابر و سحر دولتشاهی، مشغول نقش آفرینی است.

گلایه‌های حسینی از نگاه‌های نژادپرستانه

اگرچه فرشته حسینی در برنامه زنده تلویزیونی شبکه طلوع افغانستان، در دفاع از هنرمندان و سینماگران ایرانی برآمد، اما همواره از نگاه‌های تبعیض آمیزی که در جامعه نسبت به پناهجویان افغان وجود دارد، گلایه داشته است.

چندی پیش این بازیگر، دل‌نوشته‌ای را در فضای مجازی منتشر ساخت که متن آن به این شرح بود:

"متولد ایرانم، از پدر و مادری افغانستانی. چی باعث می‌شود کسی فکر بکند من نباید از حقوق انسانی بهره مند باشم؟ کی تصمیم می‌گیرد که اجازه داشتن عزت نفس، حقوق برابر و آرامش رو به من ندهد؟ چی باعث می‌شود وقتی می‌خواهید کسی رو مسخره کنید بگویید مثل افغانیا می‌ماند؟ چی توی من وجود دارد که آنقدر شما رو آزار می‌دهد؟ "

در بخش دیگری از این دل‌نوشته آمده بود: "این مرزها قرار نیست که تعیین بکند که چه کسانی رو باید دوست داشته باشیم و از چه کسایی متنفر باشیم بدون این که ارتباطی برقرار شده باشد. قرار نیست هیچ مرزی مانع عشق ورزیدن و احترام بشود. "

چیزهایی که دریافت می‌کنیم حقوق واقعی ما نیست

اعتراضات این بازیگر به نگاه‌های نژادپرستانه و تبعیض‌آمیز در جامعه، تنها به انتشار یک دل‌نوشته ختم نشد. حسینی در گفتگویی که به بهانه اکران فیلم سینمایی سونامی انجام داد، ابعاد دیگری از این تبعیض‌ها را آشکار نمود. او در بخشی از گفتگویش عنوان کرد: "وقتی به هر دلیلی که برای ما دلیلش جنگ بوده به کشوری پناه می‌بری و پناهنده می‌شوی، در همه کشورها این‌طور است که بعد از گذشت چند سال شما شهروند آن کشور جدید می‌شوید و طبق قوانین آنجا زندگی می‌کنید. من فکر می‌کنم این که تو در یک کشور به دنیا بیایی و مالیات هم بپردازی و از طرف تو وظایف شهروندی اجرا شود، ولی چیزهایی که دریافت می‌کنی آن حقوق واقعی تو نیست، به نظرم باید خیلی روی این مساله حرف زده شود. "

حسینی در بخش دیگری از حرف‌هایش گفت: "خیلی از دوستان من ازدواج‌های افغان ایرانی داشتند. اگر یک دختر افغان با یک پسر ایرانی ازدواج می‌کرد که همه چیز حل بود، اما اگر برعکسش بود واقعاً مشکلات زیادی داشتند. فرزندان آنها در مدارک، مدرسه، بیمارستان و غیره به مشکل می‌خورند. چرا وقتی من اینجا به دنیا آمدم و بزرگ شدم باید به افغانستان بروم که هیچ وقت ندیدمش؟ اصلاً با آن کشور آشنایی ندارم ولی باید تنها به آنجا بروم و از آنجا پاسپورت بگیرم؟ من با یک سری از دوستان ایرانی‌ام فیلم پیانیست را می‌بینیم. واکنش آنها این است که چقدر آدم‌ها می‌توانند نژادپرست باشند؟ این را حس می‌کنند ولی این که در کنار خودت این اتفاق می‌افتد، در استخرها و حتی گاهی پارک‌ها اجازه نمی‌دهند افغان‌ها بروند، اینها را متوجه نمی‌شوند. "

فرشته حسینی دغدغه شناسنامه دارد

چندی پیش نوید محمودی، کارگردان افغان تبار اهل ایران در یک برنامه زنده تلویزیونی، به مشکلات مهاجران افغان اشاره کرد و گفت: ما بازیگری مانند فرشته حسینی را داریم که این روزها یکی از بازیگران فعال سینمای ایران است ولی هنوز دغدغه شناسنامه و هویتش را دارد. ما حسیبا حسینی را در فیلم‌هایمان جلوی دوربین آوردیم که در نخستین تجربه سینمایی‌اش در ایران، نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن شد. ولی به خاطر مشکلات هویتی و با دل خون از ایران رفت و چند سالی از این محیط فاصله گرفت. -
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.