قوالی خوانی زیبا پاکستانی الهی من خطا کردم به زبان فارسی

قوالی خوانی زیبا پاکستانی الهی من خطا کردم به زبان فارسی
قوالی خوانی زیبا پاکستانی الهی من خطا کردم به زبان فارسی پخش شده از شبکه تلویزیونی طلوع افغانستان

موسیقی قَوّالی یکی از شاخه های موسیقی عرفانی است که بیشتر در کشور پاکستان رواج دارد.

ریشه موسیقی قوالی به ۶ سده پیش بازمی گردد. زمانی که نوادگان تیمور لنگ بنا به وصیت پدربزرگانشان سعی به گردهماییِ هنرمندان و اهل ادب در دهلی، آگرا و لاهور نموده و دوران طلاییِ شکوفاییِ ادبیات، معماری و موسیقی را از بهترین عوامل فرهنگیِ ایران و هند پایه گذاری کردند.

«قوالی» در اصل واژه ای عربی است و به معنای گویندگی زیاد می‌باشد. این هنر اصیل یادگار نسل‌های پیشین بوده و در ابتدا توسط صوفیان در سلسله چشتیه اجرا می‌شد که زبان‌های «عربی ، فارسی، سانسکریت» و.. را در برمی‌گرفت ولی آرام آرام مهارت قوالی خوانان اردو زبان آن را به هنر بومی پاکستان تبدیل کرد.

پاکستان در زمینه هنری یک برند جهانی و متفاوت است که نه واهمه‌ای از نوآوری دارد و نه اشتیاقی به جدا شدن از سنت‌هایش.

فرید ایاز قوالی خوان پاکستانی معتقد است:
حرف من در رابطه با فارسی این است که این زبان در اصل زبان فرهنگ است و هر تمدنی که بویی از فرهنگ برده باید با فارسی آشنا باشد. هر جا سخن از ادب باشد اولین زبانی که جلوه گری آن بیننده را مجذوب خود می کند فارسی است شما می توانید به اشعار زیبای فارسی رجوع کنید تا ادعای من اثبات شود. نام بزرگان علمی، ادبی را اگر بررسی کنید می بینید که حدود 70 درصد آنها افرادی هستند که فارسی می دانستند.
ایران از لحاظ تاریخ و تمدن بزرگترین کشور جهان است وهیچ کس نمی تواند این حقیقت را کتمان کند، اگر کشوری ادعا کند که این عنوان از اوست مطمئن باشید آن کشور هم درگذشته بخشی از ایران بوده یا ایران ارتباط داشته است. - -
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.