معرفی دانشگاه علوم پزشکی ایران

معرفی دانشگاه علوم پزشکی ایران
دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی ایران برای اولین بار با عنوان مرکز پزشکی بین المللی ایران در مرداد ماه سال 1352 تشکیل شد برنامه ریزی اولیه در مورد نحوه کار مرکز اواسط سال 1353 آغاز و اولین واحد مرکز پزشکی، کتابخانه مرکز بود که فعالیت خود را شروع ودر مدت کمتر از دو سال با جمع آوری چندین هزار مجله علمی وکتابهای مختلف در شاخه های علوم پزشکی و ارتباط مستقیم از طریق ماهواره با مرکز اطلاعات پزشکی آمریکا در ردیف مراکز مهم اطلاعات پزشکی در سطح بین المللی قرار گرفت.

این مرکز متعاقباً توسط سازمان بهداشت جهانی به عنوان کتابخانه و مرکز اطلاعات منطقه وسیع مدیترانه شرقی تعیین گردید همچنین براساس تصمیمات کمیسیون منتخب یک صدو سومین نشست شورای گسترش آموزش عالی مورخ 5/6/54، مرکز پزشکی (بین المللی) ایران مجاز به تاسیس دانشکده پزشکی و دانشکده علوم پزشکی در رشته های مختلف علوم پایه پزشکی و دانشکده پرستاری در سطوح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری و دانشکده علوم پیرا پزشکی و مدیریت موسسات پزشکی و بهداشتی گردید .

در سال 1355 همزمان با آغاز همکاری دانشگاه های هاروارد، کلمبیا و کرنل، عملا" برنامه ریزی های آموزشی و فعالیتهای عمرانی،تعیین فضاها،تامین تجهیزات و نیروهای انسانی لازم صورت گرفت مرکز پزشکی ایران در سال1354 فعالیتهای بالینی و درمانی را، با تنها بیمارستان وابسته به نام کلینک ایرانشهر (بیمارستان شهید دکتر رهمنون) آغاز و پس از تشکیل دانشکده های پرستاری و پیراپزشکی، برای تاسیس مقاطع تحصیلی کارشناسی وکارشناسی ارشد پرستاری و نیز سه رشته بانک خون،رادیولوژی و آزمایشگاه در سطح کارشناسی اقدام نمود.

در سال 1356 دانشکده پزشکی تاسیس گردید که یکی از بهترین واحد های درمانی ایران در زمان خود به شمار می رفت .

پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ونیز انقلاب فرهنگی فعالیت های مرکز پزشکی ایران در طول سالهای 63-1361 به طور محدود تداوم ونهایتا" با سپری شدن دوره کوتاه فترت و تصویب تاسیس دانشگاه های علوم پزشکی تحت پوشش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال1365، از ادغام چند دانشکده وموسسه آموزش عالی در مراکز پزشکی رسما" تحت عنوان دانشگاه علوم پزشکی ایران فعالیت خود را ادامه داد و از بدو تاسیس دانشگاه در کوتاه مدت پله های توسعه وگسترش کمی وکیفی و سیر تکامل را به سرعت طی کرده و باتکمیل کادر علمی، امکانات وتجهیزات آموزشی و کمک آموزشی اینک دارای حدود 6000 دانشجو می باشدکه به تحصیل اشتغال داشته و دارای بیش از 750 عضو هیات علمی می باشد .

امروزه این دانشگاه به عنوان یکی از بزرگترین سازمان های علمی، فرهنگی و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در جمهوری اسلامی ایران مطرح می باشد و در جهت ارتقاء دانش پزشکی در سطح جامعه و تربیت کادر درمانی متخصص و جامعه نگر در کشور اسلامی ایران عزیز فعالیت دارد.

دانشکده‌ها

دانشکده پزشکی
دانشکده بهداشت
دانشکده پیراپزشکی
دانشکده علوم توانبخشی
دانشکده پرستاری و مامایی
دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی
دانشکده علوم رفتاریو سلامت روان-انستیتو روانپزشکی تهران
دانشکده فناوری های نوین پزشکی

دانشکده علوم پزشکی کرج نیز که پیش‌تر جزیی از این دانشگاه بود اکنون به صورت مستقل و زیر نام دانشگاه علوم پزشکی البرز به کار خود ادامه می‌دهد.

بیمارستان ها و مراکز بهداشت

از سال۱۳۷۳با انحلال سازمان‌های منطقه‌ای بهداشت و درمان استان‌ها و واگذاری مسئولیت اداره و فعالیت واحدهای مناطق به دانشگاه‌های علوم پزشکی، منطقه غرب استان تهران شامل شهرستان‌های کرج، اشتهارد، طالقان، هشتگرد، ساوجبلاغ، شهریار و رباط کریم تحت پوشش ایندانشگاهبا عنوان جدید وآرمتایید شده دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ایران قرار گرفت. در سال 1389 و با تاسیس استان البرز بیمارستان هایی که در محدوده ی این استان قرار داشتند به دانشگاه علوم پزشکی البرز انتقال یافتند.

بیمارستان‌های آموزشی درمانی

مرکز آموزشی پژوهشی درمانی حضرت رسول(ص)
مرکز آموزشی درمانی حضرت فاطمه(س)
مرکز آموزشی درمانی حضرت علی اصغر(ع)
مرکز آموزشی درمانی شفا یحیائیان
مرکز آموزشی درمانی شهید اکبرآبادی
مرکز آموزشی درمانی شهید مطهری
مرکز آموزشی درمانی شهید هاشمی نژاد
مرکز آموزشی درمانی روانپزشکی ایران
مرکز آموزشی درمانی فیروزگر
مرکز آموزشی تحقیقاتی و درمانی مرکز قلب و عروق شهید رجائی

بیمارستان های درمانی

بیمارستان شهدای هفتم تیر
بیمارستان لولاگر
بیمارستان فیروزآبادی
بیمارستان شهدای یافت آباد
بیمارستان شهید فهمیده
بیمارستان امام سجاد شهریار
بیمارستان حضرت فاطمه رباط کریم

مراکز تحقیقاتی

مرکز تحقیقات سلولی و مولکولی
مرکز تحقیقات مدیریت بیمارستانی
موسسه تحقیقات مطالعاتتاریخ پزشکی،طب اسلامیو مکمل
مرکز تحقیقات علوم دارویی رازی
مرکز تحقیقاتگوش و حلق و بینیو سرو گردن
مرکز تحقیقات ایمونولوژی
مرکز تحقیقات چشم پزشکی
مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری
مرکز تحقیقات بهداشت روان
مرکز تحقیقات توانبخشی
مرکز تحقیقات آسیب‌شناسی و سرطان
مرکز تحقیقات طب کار
مرکز تحقیقات بیماری‌های گوارش و کبد ایران
مرکز تحقیقات سوختگی
مرکز تحقیقات فیزیولوژی
مرکز تحقیقات علوم آزمایشگاهی
مرکز تحقیقات بیماریهای اطفال
مرکز تحقیقات بهداشت کار
مرکز تحقیقات مقاومت های میکروبی
مرکز تحقیقات جراحی های کم تهاجمی
مرکز تحقیقات غدد درون ریز و متابولیسم
مرکز تحقیقات علوم مدیریتواقتصاد سلامت
مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی
مرکز تحقیقات قلب و عروق شهید رجائی
مرکز تحقیقات اکوکاردیوگرافی قلب
مرکز تحقیقات بیماری های دریچه ی قلب
مرکز تحقیقات الکتروفیزیولوژیک قلب
مرکز تحقیقات مداخلات قلب عروقی

انستیتو ها
انستیتو تحقیقات غدد درون ریزو متابولیسم

مقاطع تحصیلی

این دانشگاه در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا، دکترای حرفه‌ای و تخصصی و در دوره‌های روزانه و شبانه دانشجو می‌پذیرد .

نشریات رسمی

مجله روانپزشکی وروانشناسی بالینیایران
مجله پرستاری ایران
مجله سلامتکار ایران
مجله مدیریت سلامت
مجله علوم پزشکی رازی
فصلنامه بیهوشی و درد
Basic and Clinical Neuroscience
Medical Journal of the Islamic Republic of Iran
International Journal of Hospital Research
Journal of Minimally Invasive Surgical Sciences
Research in Cardiovascular Medicine
Iranian Journal of Pharmacology & Therapeutic

مراجع:
سایت دانشگاه علوم پزشکی ایران http://www.iums.ac.ir

دانشگاه علوم پزشکی ایران در حال گذار به سوی دانشگاه نسل سوم
تحقق دانشگاه نسل سوم دستور نیست، بلکه یک نیاز است و سیاستگذاری، فرهنگ سازی و تبلیغات برای رسیدن به شاخص های دانشگاه نسل سوم ضروری است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر محمد علی پورعطار؛ دبیر کانون مشاوران جوان ریاست دانشگاه علوم پزشکی ایران و دبیر اجرایی اولین کنگره کشوری نسل سوم که دی ماه امسال در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، با اشاره به ضرورت ایجاد ساختارها و وجود افراد آزاداندیش برای تحقق دانشگاه نسل سوم خاطر نشان کرد: برای ایجاد انگیزه و ترغیب اساتید و دانشجویان، باید ساختارهای دانشگاه نسل سوم در دانشگاه ایجاد شود و پاسخگوی نیاز آنها باشد که این هدف در کوتاه مدت و با برگزاری چند کنگره محقق نمی شود.
دکتر پورعطار در ادامه؛ بررسی زیر ساختها، بیان دیدگاهها، طرح اقدامات انجام شده و ارائه برنامه های عملیاتی با حضور کارآفرین های موفق را از مهمترین محورهای اولین کنگره کشوری نسل سوم دانست و افزود: برنامه ریزی برای راه اندازی اتاق فکر و دبیرخانه تخصصی با محوریت دانشگاه نسل سوم، مهمترین دستاورد این کنگره کشوری بود.
به گفته وی، هدف از ایجاد این اتاق فکر، شناسایی ظرفیت ها و ساختارهای موجود در دانشگاه و تعریف طرح‌هایی برای بررسی وضعیت فعلی نسبت به شرایط آینده و برنامه ریزی بلند مدت است.
دبیر اجرایی اولین کنگره کشوری دانشگاه نسل سوم تاکید کرد: خرید فکر از خرید خدمت مهم‌تر است لذا در این اتاق فکر باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده شود و متکی به بخش دولتی نباشد.
دبیر کانون مشاوران جوان ریاست دانشگاه در پایان تصریح کرد: حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم باید به عنوان یک نیاز در تک تک اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه احساس شود؛ هر چند تغییر سخت است اما نتیجه آن بی نهایت ارزشمند است. لذا کانون مشاوران جوان ریاست دانشگاه تمام تلاش خود را برای حرکت در این مسیر طولانی و رسیدن به آینده روشن به کار خواهد گرفت. -
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.