سخن آوا | اوج اخلاص و تواضع آیت‌الله کوه‌کمره‌ای / استاد توکلی

سخن آوا | اوج اخلاص و تواضع آیت‌الله کوه‌کمره‌ای / استاد توکلی
روزی مرحوم آیت‌الله کوه کمره‌ای، نیم ساعتی پیش از شروع تدریس در محل برگزاری کلاس درس خود حاضر و در گوشه‌ای نشسته بود در این هنگام طلبه‌ای را مشاهده می‌کند که به طلبه‌ای دیگر درس می‌دهد لذا طرز بیان او را محققانه و عالمانه می‌بیند.
فردای آن روز مخصوصاً خود را زودتر به آنجا می‌رساند و این نکته برایش ثابت می‌شود که آن طلبه گمنام بهتر از او تدریس می‌کند، از این رو وقتی کلاس درس او -که بسیار هم شلوغ بوده و شاگردان فراوانی داشته- تشکیل می‌شود رو به جمع کرده، با اشاره به آن طلبه می‌گوید: «رفقا! این شخص، درس را بهتر از من می‌گوید و من خود، از او استفاده می‌برم، بیایید همگی در درس ایشان حاضر شویم» و آن شخص کسی جز مرحوم شیخ مرتضی انصاری نبود.
از شاگردان این عالم بزرگوار می‌توان حاج میرزا موسی تبریزی علامه شَرَبیانی، شیخ حسن مامقانی (فاضل ممقانی)، ملا احمد شبستری، میرزا جواد آقا تبریزی، شیخ عبد الله مازندرانی و سیّد حسن طالقانی را نام برد همچنین حوزه درس او از پر رونق‌ترین حوزه‌های درس نجف در آن زمان به شمار می‌رفت که بنا به نقلی گاهی 400 تا 800 شاگرد در محضر ایشان تلمذ می‌کرده‌اند.
آثار فقهی مرحوم آیت‌الله سیدحسین کوه‌کمره‌ای شامل رساله‌هایی در حج، نماز و زکات، الاستحصاب، المواریث، القضا، الاجاره است.
آیت‌الله کوه کمره‌ای پس از وفات شیخ اعظم «انصاری» مرجعیت شیعیان را بر عهده گرفت، او عموی بزرگوار یکی از مراجع دیگر بزرگ شیعه، یعنی «سید محمدحجت کوه‌کمره‌ای» نیز هست که سید محمد، مؤسس مدرسه معروف به «حجتیه» در قم است که بسیاری از عالمان و دانش‌آموختگان کوشا و پژوهنده حوزه علمیه قم از طلاب این مدرسه هستند.
این عالم وارسته با 24 واسطه از نسل امام سجاد علیه‌السلام بود که در بیست و سوم رجب سال 1399 هجری قمری از عالم خاکی رخت بر بست و به دیار باقی شتافت. روحش شاد و یادش گرامی باد. -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.