معنای وجه الله بودن حضرت ولی عصر(عج)/ آیت الله جوادی آملی

معنای وجه الله بودن حضرت ولی عصر(عج)/ آیت الله جوادی آملی
سخنان آیت الله جوادی آملی
🔰 معنای وجه الله بودن ولی عصر (عجلّ الله تعالی فرجه الشریف)
💠 ما در عرض ادب به پیشگاه آن حضرت چه عرض می کنیم؟ می گوئیم: تو وجه اللّهی؛ یعنی چه؟ یعنی تو متوجه خدایی، یا نه؛ (این وجه الله الّذی به یتوجّه الاولیاء)*. اگر کسی خلیفه الله شد، می شود ( وجه الله ). باز یعنی چه؟ یعنی (اینما تولّوا فثمّ وجه الله)*. این که می بینید مرحوم شهید در (دروس) گفت: امام زمان با دیگر ائمه فرق دارد، سرّش این است. شما (دروس) شهید را نگاه کنید؛ فرمود: برای ائمه یک مزاری است، زیارتگاهی است، فرصتی است، حتّی برای سیّدالشهداء! امّا برای وجود مبارک ولی عصر در هر زمان، در هر زمین، با هر زبان بگو (السّلام علیک یا بقیّه الله)! چرا؟ چون (اینما تولّوا فثمّ‌ وجه الله)، این وجه الله است!
اگر ذات اقدس اله (اینما تولّوا فثمّ وجه الله) است، خلیفه کامل او در زمین که وجود مبارک ولی عصر (ارواحنا فداه) است، او هم وجه الله است؛ در هر فرصت، در عمق دریا، در اوج سپهر، در هر زمان، در هر زمین، با هر زبان بگو السّلام علیک یا ولیّ الله، او آنجا حاضر است؛ این می شود (وجه الله). اگر یک کسی وجه الله باشد، آنگاه خلف و وراء داشته باشد که وجه الله نیست!
وجود مبارک رسول گرامی این معنا را خوب، به روشنی، شفاف برای ما بیان کرده؛ فرمود: من از پشت سر می بینم، همانطوری که از جلو می بینم. یعنی چه؟ یعنی من قُفا ندارم. باز یعنی چه؟ یعنی تمام هستی من (وجه) است. آنکه قفا دارد، بین قفا و وجه او فرق است؛ او در وجه می بیند، در قفا نمی بیند. آن که فرمود: هم از پشت سر می بینم، همانطوری که از جلو می بینم، یعنی این ارشاد به نفی موضوع است، یعنی من قفا ندارم. مثل آن بیان نورانی حضرت امیر که فرمود: (لو کشف الغطاء ما ازددت یقیناً)*، این ارشاد به نفی موضوع است، یعنی غِطایی برای من نیست! نه اینکه غطایی هست و مَسدول (آویخته) است، این پرده آویخته اگر کنار برود، برای من فرق ندارد؛ یقیناً فرق دارد. اگر غطایی باشد و آویخته باشد، یقیناً‌ ماوراء پرده با ما قبل پرده فرق دارد؛ این ارشاد به نفی موضوع است، یعنی (لا غطاء لی)؛ نه غطایی هست، ولی فرق نمی کند!

-------------------------------------------------
📌 اقبال الاعمال / صفحه ۲۹۷
📌 سوره بقره / آیه ۱۱۵
📌 غرر الحکم / صفحه ۱۱۹
📋 اجلاس مقدّماتی کنگره بین المللی مصلح موعود
📆 قم ؛ مهر ۱۳۸۲ -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.