ماه آزادسازی/ آیت الله جوادی آملی

ماه آزادسازی/ آیت الله جوادی آملی
سخنان آیت الله جوادی آملی
🔰ماه آزادسازی
💠 در این خطبه نورانی وجود مبارک پیامبر که حضرت فرمود: #ماه_مبارک_رمضان ماه #آزاد_سازی است، همین است‌. حضرت فرمود: خیلی ها هستند که در اثر ارتکاب گناه، حالا به حق پدر، حق مادر، حق فرزند، حق همسر؛ حق در ذمّه آنها هست و ادا نکردند، ....؛ حقوق الهی دو جور است: یک وقت در دنیاست، اگر کسی بیراهه رفته، خلاف کرده؛ دستگاه قضایی است و حدود شرعی است، این برای نظم جامعه است. امّا خدا که بخواهد در برابر این حقوق داوری کند، خود انسان را به زندان می برد؛ نه وثیقه قبول می کند، نه آزاد می کند، نه زندان قصر و اوین و قزل قلعه و اینهاست؛ در خانه آدم، آدم را زندانی می کند!
یعنی چه زندانی می کند؟ اینکه می بینید بعضی ها می گویند من نمی توانم ترک کنم، معلوم می شود در زندان است، این را بست. این بیان نورانی پیغمبر (علیه و علی آله الاف التحیّه و الثناء) در آن آخرین جمعه ماه شعبان که فرمود: ماه مبارک #رمضان را دریابید، (انّ انفسکم مرهونه بذنوبکم ففکّوها باستغفارکم)*؛ این یعنی چه؟
اگر کسی گناهی کرد، خلافی کرد، بر خلاف قرآن عمل کرد یا بر خلاف دستور ائمه (علیهم السلام) که از خداست عمل کرد؛ بدهکار است. وقتی بدهکار شد، باید گرو بدهد. در محاکم دنیایی خانه را، زمین را، مِلک را وثیقه قبول می کنند؛ اما خدا هیچ وثیقه ای قبول نمی کند مگر اینکه خود انسان را گرو می گیرد! این که می بینید شخص برای او خیلی سخت است که آزاد بشود، برای بیان نورانی حضرت است؛ فرمود: (انّ انفسکم مرهونه)؛ (( #رهن )) یعنی چه؟ به چه چیز رهن می گویند؟ کسی که خلاف کرده، معصیت کرده، #بدهکار است. این بدهکار باید رهن بدهد، گرو بدهد؛ چه چیزی را گرو می دهد؟ فرمود خود آدم را گرو قبول می کنند. بیائید در ماه مبارک رمضان فکّ رهن کنید، (ففکّوها باستغفارکم). #استغفار همان‌است که بگوید: (خدایا! من آمدم). این راه برای همیشه باز است.
---------------------------------------------
📌 عیون اخبار الرضاء (ع) / جلد ۱ / صفحه ۲۹۵

📋 درس اخلاق
📆 دماوند ؛ ۱۳۹۶/۰۴/۲۲ -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.