امر به معروف حسینی/ آیت الله جوادی آملی

امر به معروف حسینی/ آیت الله جوادی آملی
سخنان آیت الله جوادی آملی
امر به معروف حسینی
▪️ سالار شهیدان حسین‌ بن ‌علی ‌بن ‌ابی‌ طالب [علیهم السلام] در سال ۶۰ و ۶۱ قیام کرده است، اگر در زمان خود معاویه قیام م ی‌کرد [اثر نداشت]. امر به معروف وقتی لازم است که اثر داشته باشد. گاهی امر به معروف این است که انسان تا مرز شهادت هم برود، امّا باید مؤثر باشد. گاهی انسان کشته می ‌شود و خونش هدر می ‌رود، نسیا منسیا است؛ اینجا چنین امر به معروف و نهی از منکر ی بی ‌اثر است.
وجود مبارک ابی ‌عبدالله هم ده سال بعد از شهادت امام مجتبیٰ (سلام الله علیه) ساکت بود، این اوضاع را از نزدیک می ‌دید، می ‌دید که معاویه به عنوان خلیفه مسلمان ها دارد بت ‌فروشی می ‌کند، مگر چیزی بدتر از بت‌‌ فروشی است؟
▪️ بنابراین وجود مبارک ابی ‌عبدالله دید در مسئله اعتقادات ظلم راه پیدا کرده، در اخلاق ظلم راه پیدا کرده، در فقه ظلم راه پیدا کرده، در حقوق هم ظلم راه پیدا کرده است.
▪️ وجود مبارک ابی ‌عبدالله دید الآن موقعش است، امر به معروف خوب اثر دارد. امر به معروف برای آن است که اصلاً جلوی منکر را بگیرد، این یا با کشتن است یا با کشته ‌شدن، ﴿إِحْدَی الْحُسْنَیینِ﴾[3] است و [جلوی منکر را] گرفت. و وجود مبارک امام سجاد فرمود ما پیروز شدیم و برگشتیم، در شام فرمود ما پیروز شدیم! فرمود اموی رفتند اسلام را محو کنند ما رفتیم اسلام را زنده کردیم و برگشتیم.
[۱]. سوره مبارکه توبه، آیه شریفه ۵۲
(سخنرانی محرم، مورخ ۱۳۸۴/۱۱/۱۱) -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.

ویدئو های مرتبط