ارتباط ماه محرم با ماه مبارک رمضان/ آیت الله جوادی آملی

ارتباط ماه محرم با ماه مبارک رمضان/ آیت الله جوادی آملی
سخنان آیت الله جوادی آملی
ارتباط ماه محرم با ماه مبارک رمضان
▪️ در ماه مبارک رمضان فرمودند شما مهمان خدا هستید، «أَنْفَاسُکُمْ فِیهِ تَسْبِیح‏ و نومکم فیه عبادة»؛ گذشته از آن دستورهای خاصی که دارید اما همین که بخوابید برای اینکه خوب روزه بگیرید و خوب نماز شب بخوانید، این خواب شما عبادت است. نَفَسی که در ماه مبارک رمضان می‌کشید عبادت است: «أَنْفَاسُکُمْ فِیهِ تَسْبِیح‏ و نومکم فیه عبادة». این برای ماه مبارک رمضان است.
▪️ اما در محرم فرمود: «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِیحٌ»؛ فرمود این کسی که در ماه محرّم، یک آه می‌کشد این آه عبادت است! این چه ماهی است؟! این دین می‌خواهد ماه محرم را مثل ماه مبارک رمضان، ماه عبادت قرار دهد. این شخص در محفل عزای حسینی نشسته یا در کوی و برزن مشغول حرکت است، ناله‌ای، آهی از دلش برمی‌خیزد، فرمود این ناله عبادت است، این آه عبادت است. برای مظلومیت_سالار_شهیدان، کسی آه بکشد عبادت است: «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِیحٌ وَ هَمُّهُ لَنَا عِبَادَة».
▪️ انسان می‌تواند ماه محرّم خود را ماه مبارک رمضان کند، «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِیحٌ»؛ اگر مهموم شد غمگین شد برای کربلا، عبادت است؛ اگر اهتمام ورزید که نام حسین‌بن‌علی (سلام الله علیهما) را احیا کند، عبادت است؛ اگر همّتش همت عاشورایی بود، عبادت است. آن ماه مبارک رمضان است که «أَنْفَاسُکُمْ فِیهِ تَسْبِیح‏ و نومکم فیه عبادة»، این ماه محرّم است که «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِیحٌ وَ هَمُّهُ لَنَا عِبَادَة»

📚 (درس اخلاق،مورخ ۱۳۹۸/۴/۶) -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.