حضرت عباس(س) معلم ایثار/ آیت الله جوادی آملی

حضرت عباس(س) معلم ایثار/ آیت الله جوادی آملی
سخنان آیت الله جوادی آملی
💠 وجود مبارک قمربنی هاشم به اجازه امام زمانش حرکت کرد که برود، آب بیاورد. حالا تا به شریعه فرات برسد، این موکّلان را کنار بگذارد؛ همان پسر علی را می خواست که این کار را بکند!! بالاخره رفت. وارد شریعه شد؛ یعنی با اسب هم می توانستند بروند، پیاده هم می توانستند بروند که شریعه بود، یعنی گدار نرم بود. بخشی از پاهای اسب را هم آب گرفته، دستان مبارک قمر بنی هاشم هم به آب رسیده؛ این می خواهد ( درس ایثار ) بدهد؛ یعنی قرآن که وحی خداست، آن را در کربلا تجلی بدهد.
در قرآن کریم فرمود: پدر قمر بنی هاشم، پدر حسین بن علی وجود مبارک امیرالمومنین، مادر حسین بن علی فاطمه زهرا، خود حسین بن علی، برادرش حسن بن علی (علیهما الصّلاه و السّلام)، (و یطعمون الطّعام علی حبّه مسکیناً و یتیماً و اسیراً)*. اینها روزه گرفته بودند، بالاخره گرسنه بودند، تشنه بودند؛ در هنگام افطار یک اسیری، مسکینی، یتیمی رسید؛ اینها سهمیه افطاریه خودشان را به اینها داده بودند، این می شود ایثار . (و یوثرون علی انفسهم و لو کان بهم خصاصه)*. (( خصاصه )) یعنی فقر، یعنی انسان نیازمند آن مختصات خود را، آن که مربوط و اختصاص به او دارد، او را به دیگری بدهد؛ این را (خصاصه) می گویند، (یوثرون علی انفسهم و لو کان بهم خصاصه). وجود مبارک امیرالمومنین، فاطمه زهرا، امام حسن، امام حسین (علیهم الصّلاه و علیهم السّلام) خصاصه و آن که نیاز اولیه اینها را بر طرف می کرد را در سه شب به یتیم و مسکین و اسیر دادند؛ این پیام قرآن است برای اوحدی از انسانها. این می شود (ایثار) که سهم خود را بدهند.
انسان اگر یک لحظه صبر بکند، دو قطره آب بخورد، بالاخره یک مقدار وقت صرف می کند و یک ناهماهنگی بین او و بین سائر تشنه هاست. گفتند وجود مبارک قمر بنی هاشم دست را زیر آب برد، از این آب استفاده نکرد که خودشان بنوشند؛ حضرت با مشک پر آب از شریعه فرات برگشت. شعار قمر بنی هاشم این است که فرمود: من عباس بن علی هستم؛ اگر دست راست مرا قطع کردید، من نه از دینم و قرآنم دست بر می دارم، نه از امامم! (و الله ان قطعتم یمینی / انّی احامی ابداً عن دینی / و عن امام صادق الیقین )*. این معنای یاد خدا بودن در مساله جبهه است.
-------------------------------------------------
📌 سوره انسان / آیه ۸
📌 سوره حشر / آیه ۹
📌 بحار الانوار / جلد ۴۵ / صفحه ۴۰
📋 سخنرانی در جمع اقشار مختلف مردم
📆 آمل ؛ حسینیه هدایت _ ۱۳۸۲/۱۲/۰۹ -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.