عمو زنجیرباف (حسن نیرزاده)/ فرزند ایران

عمو زنجیرباف (حسن نیرزاده)/ فرزند ایران
سید حسن نیرزاده نوری، معروف به «عمو زنجیرباف»، از معلمان مطرح و سرشناس کشورمان بود. وی که با مشاهده سخت‌گیری‌های آموزگاران تصمیم گرفته بود معلم شود، پس از مطالعه روش باغچه‌بان، روشی نوین برای تدریس الفبا ابداع نمود که بر پایه‌ی بازی و بازیگری بود.
او همواره با صدایی گرم و صمیمی و نگاه مهربان به کلاس می­‌آمد و با نمایش­‌های دل‌نشین و جذاب به کودکان درس می­‌داد. در سال‌های اول پیروزی انقلاب، کلاس درس وی با نام «بروبچه‌های پشت پنجره» در برنامه کودک شبکه یک سیما پخش می‌شد و طرفداران بسیاری داشت. برنامه‌ای که مخاطبان باسواد و بزرگسال را هم شیفته خود کرده بود.
نیرزاده تا پایان عمر همین روش تدریس را ادامه داد و بسیاری از کودکان را به درس‌ خواندن علاقه‌مند کرد؛ طوری که هر وقت آخر کلاس می‌رسید و استاد می‌گفت: «مجلس تمام گشت و به آخر رسید...» کلاس پر از صدای «نه! نه! نه!» بچه­‌ها می­‌شد.
این معلم بزرگ و دلسوز سرانجام در سال 1362 درگذشت و در آرامگاه باغ طوطی حرم حضرت عبدالعظیم (ع) به خاک سپرده شد. بر سنگ مزارش نوشته شده: «بچه‌ها! خانه‌ی استاد این‌جاست» که با گذشت سال‌ها از فوتش، هم‌چنان در ذهن‌ها زنده مانده است. -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.