کیمیاگر ایرانی (جابربن حیان)/ فرزند ایران

کیمیاگر ایرانی (جابربن حیان)/ فرزند ایران
دانشمند و کیمیاگر و فیلسوف. جابر بن حیان رو میگم. ایشون رو پدر علم شیمی میدونن و خیلی از روش‌ها (مثل تقطیر) و انواع ابزارهای اساسی شیمی رو هم بهشون نسبت میدن.
اگه بخوایم یه کم بیشتر درباره تأثیر جابر بن حیان بر روی نسل های بعدی صحبت کنیم، باید بگیم که ۶۰۰ اثر به وی نسبت داده شده‌ که ۲۱۵ کتاب موجوده و بقیه پیدا نشده‌. این نکته اول.
نکته دوم اینکه کتاب‌ها و رسالات متعدد جابر، سال‌ها بعد از او، توجه کیمیاگران اروپایی رو به خودش جلب کرد و سال‌ها از اون به عنوان منبع معتبری استفاده می‌کردن. این کتاب‌ها تأثیر عمیقی بر تغییر و تصحیح دیدگاه کیمیاگران غربی گذاشته‌.
جابر، هفت فلز: طلا، نقره، مس، آهن، سرب، جیوه و قلع رو «فلزات اصلی» میدونست. این فلزات به نظرش اساس صنعت کیمیا رو تشکیل میدن. به عبارت دیگه، قوانین علم کیمیا بر این هفت فلز استواره.
ظاهراً هدف غایی کیمیاگری، درک عمق حکمتی هستش که خداوند باهاش جهان هستی رو خلق کرد و تمام پدیده‌های طبیعی رو سامان داد. به تعبیر جابر، کیمیا تمام فلسفه (اَلْفلسفةُ کُلُّها) محسوب میشه و سالکی که موفق به کشف اسرارش بشه، به علوم دینی یا دنیوی دیگه نیازی نداره.
خلاصه هنگام مطالعه و بررسی شخصیت‌هایی مثل جابر بن حیان، باید دقت بیشتری به خرج بدیم تا مطلب درست و از نادرست جدا کنیم. چون که بالاخره تاریخه و ممکنه این وسط مسطا یه سری مطلب اشتباه هم وارد شده باشه. اما چیزی که مشخصه اینه که امثال جابر، شخصیت‌های بزرگ و تأثیرگذاری در تاریخ بودن و این باعث افتخار ما ایرانی هاست. -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.