سه نمونه دلمه گیاهی پرطرفدار

دلمه کاهو


مواد لازم
کاهو 2 کیلو
گوشت چرخ کرده گوساله 300 گرم
لپه نصف لیوان
مرزه 2 قاشق غذاخوری
ترخون 2 قاشق غذاخوری
جعفری 2 قاشق غذاخوری
کشمش پلویی نصف استکان
پیاز متوسط 2 عدد
نمک و فلفل به مقدار کافی
روغن به میزان لازم
زردچوبه نصف قاشق چایخوری

طرز تهیه و دستور پخت
مرحله اول
ابتدا  2 عدد پیاز متوسط را ریز خرد کرده و به همراه مقدار کمی روغن در تابه تفت می دهیم تا طلایی شود سپس 300 گرم گوشت چرخ کرده گوساله را به آن اضافه می کنیم تا گوشت هم اندکی تفت بخورد سپس نمک و فلفل و زردچوبه را افزوده و 1 استکان آب به آن اضافه می کنیم و در تابه را می گذاریم تا گوشت کاملا پخته شود و آب آن کم شود.

مرحله دوم
نصف استکان لپه را پاک کرده به همراه 1 لیوان آب با حرارت ملایم بگذارید بپزد(از قبل این کار را انجام داده باشید). پس از آن که گوشت پخته شده، لپه پخته شده و سبزی های معطر شامل مرزه، ترخون و جعفری را که خرد کرده ایید و از هر کدام دو قاشق غذاخوری کنار گذاشته اید را به تابه بی افزایید و در آخر نصف استکان کشمش پلویی را هم اضافه کنید و همه مواد را باهم مخلوط کنید. یک دقیقه درب تابه را ببندید تا بخار کند و کشمش ها نرم شود سپس از روی حرارت بردارید.

مرحله سوم
تمامی برگ های کاهو را جدا کنید و بشویید و در صافی بگذارید تا آب اضافی آن گرفته شود.

سپس در هر برگ تازه و بزرگ کاهو، با قاشق از مایه داخل تابه بریزید و برگ کاهو را دلمه پیچ کنید و در کف قابلمه حاوی آب روغن بچینید و این کار را ادامه دهید تا مایه داخل تابه و برگ های کاهو به اتمام برسد سپس دم کنی را در قابلمه گذاشته و بگذارید تا دلمه ها با حرارت ملایم بپزند.

نکته
بهتر است کف قابلمه تعدادی از برگ هایی که از ضایعات کاهو است بیندازید تا حرارت مستقیم کم تر شود و دلمه های کف قابلمه نسوزد. 1

سه نمونه دلمه گیاهی پرطرفدار


دلمه کدو حلوایی


مواد لازم مناسب برای ۶ نفر
کدو حلوایی: ۱ عدد ۲ تا ۲ و نیم کیلو
گوشت: نیم کیلو (چرخ کرده)
برنج: ۱ پیمانه
لپه: نصف پیمانه
آلو: ۱ پیمانه (بدون هسته)
زرشک: نصف پیمانه
سبزی: ۲۵۰ گرم (شامل تره، جعفری و نعنا)
پیاز: ۲ عدد
رب گوجه فرنگی: ۳ قاشق سوپ خوری
آبلیمو: ۱ سوم فنجان
روغن: به میزان لازم

طرز تهیه
ابتدا پیازها را شسته و خشک کنید و بعد با رنده ریز رنده کرده در روغن داغ سرخ کنید. گوشت را اضافه کرده و خوب تفت دهید تا تغییر رنگ دهد سپس رب گوجه فرنگی را داخل گوشت ریخته و قتف دهید تا یک دست شوند. لپه را شسته و با مقدار کمی روغن تفت دهید و با مقداری آب و نمک خوب بپزید، برنج را نیز با مقداری آب و نمک به مرحله آبکشی برسانید.سپس لپه را با آلو، زرشک شسته شده، برنج نیم پز، آب لیمو، نمک، فلفل و سبزی خرد شده به گوشت اضافه کنید. سر کدو را بریده داخل آن را با قاشق خوب پاک کنید. تخمه و ریشه های آن را گرفته و با مواد آماده شده داخل کدو را پر کنید. سر کدو را با چوب خلال روی بدنه محکم کنید و کدو را در سینی یا تابه مناسبی قرار داده کمی کره روی آن بمالید و در طبقه وسط فر با حرارت ۳۵۰ درجه فارنهایت یا با حرارت متوسط فر به مدت ۱ تا ۵/۱ ساعت بپزید. پس از اطمینان از پختن دلمه آن را داخل ظرف دلخواهتان قرار دهید.

چند نکته
بهتر است مقداری آب نیز داخل فر قرار دهید تا کدو شما بهتر بپزد.

برای تزیین این غذا از ماست چکیده استفاده کنید.

حتما لپه را از شب قبل خیس کنید و آب آن را ۳مرتبه عوض کنید و اگر فراموش کردید آن را ۲ بار بجوشانید و آبش را خالی کرده و بعد بپزید.

در صورت تمایل در ظرفی جداگانه کمی پیاز داغ کنید و مقداری رب و آبلیمو و شکر اضافه کرده و به عنوان سس با غذا مصرف کنید.2

سه نمونه دلمه گیاهی پرطرفدار


دلمه کلم تبریز


مواد لازم برای دلمه کلم تبریز
۲ عدد کلم برگ یا کلم پیچ سایز متوسط 
یک فنجان برنج معطر ایرانی
 ۲۵۰ گرم گوشت چرخ‌کرده
 نصف فنجان لپه
یک عدد پیاز پوست کنده و نگینی خردشده
سماق به میزان لازم
نمک و زردچوبه به مقدار لازم
رب انار یا گوجه فرنگی به مقدار دلخواه
آب به مقدار لازم
چند تکه کره
مواد لازم برای تهیه سکنجبین (سیرکه شیره)
یک پیمانه سرکه ترجیحا سرکه خانگی انگور شانی
۵ قاشق غذاخوری شکر

طرز تهیه دلمه کلم تبریز
آماده‌سازی کلم: کلم پیچ‌ها را در فریزر قرار دهید تا خوب یخ بزنند. سپس آن‌ها را از فریزر بیاورید و اجازه دهید تا در دمای اتاق یخ‌زدایی شده و نرم شوند. برگ‌های کلم پس از انجام این کار، کاملا نرم و انعطاف‌پذیر می‌شوند و می‌توان آن‌ها را شکل داد. 

آماده‌سازی مواد داخل دلمه: لپه را از قبل خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید تا نفخ آن گرفته شود. سپس آن را آبکش کنید و با کمی آب در یک قابلمه بپزید. توجه کنید که لپه در این مرحله نباید آنقدر بپزد که وا برود، زیرا به اندازه کافی در دلمه پخته خواهد شد.

برنج را با آب ولرم و کمی نمک خیس کنید.

در یک ماهیتابه کمی روغن بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا داغ شود. سپس پیازهای خردشده را در آن بریزید و کمی تفت دهید.

گوشت چرخ‌کرده را به پیازها بیفزایید و تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند و آب آن کشیده شود. سپس نمک و زردچوبه را در آن بریزید و تفت دهید تا مایه دلمه شما خوشرنگ شود.

سماق، برنج خام آبکش کرده و لپه پخته را به گوشت اضافه کنید و هم بزنید. 

رب گوجه فرنگی یا انار را در ماهیتابه بریزید و کمی تفت دهید تا بوی خامی رب از بین برود. سپس یک پیمانه آب در آن بریزید و اجازه دهید تا روی شعله ملایم گاز بپزند. مایه دلمه را پس از آماده شدن کنار بگذارید تا خنک شود.

پیچیدن دلمه: یک برگ کلم را در سینی قرار دهید، به طوری که قسمت کلفت آن نزدیک به خودتان قرار بگیرد. سپس یک قاشق از مایه دلمه را بردارید و در نزدیکی لبه کلم بریزید. دلمه را بپیچید.

ته قابلمه یک عدد بشقاب ترجیحا لعابی بگذارید. سپس دلمه‌ها را روی آن بچینید و در قابلمه آب بریزید تا روی دلمه‌ها پوشانده شود. قابلمه را روی شعله ملایم گاز قرار دهید و اجازه دهید تا آرام آرام بپزند و نرم شوند.

در انتهای پخت دلمه‌ها، چند تکه کره در قابلمه بیندازید تا دلمه‌ها خوشرنگ، براق و خوش‌طعم شوند.

سرکه و شکر را در یک قابلمه جداگانه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا شکر کاملا در سرکه حل شود. سکنجبین شما آماده است. آن را در قابلمه دلمه بریزید و کمی دیگر آن‌ها را بپزید تا مزه سکنجبین به خورد دلمه‌ها برود.

دلمه شما آماده است. نوش جان.3


پی نوشت:
1.www.mamifood.org
2.www.ashpaziha.com
3.www.kojaro.com
نسخه چاپی