خواص سکنجبین

سکنجبین از دیرباز یکی از معروف‌ترین شربت‌های سنتی بوده و بیشترمان ترکیب کاهو و سکنجبین را به عنوان یک میان وعده لذیذ یا ترکیب آن با خیار و آبلیمو را به عنوان یک نوشیدنی خوشمزه برای فرونشاندن عطش روزهای گرم تابستان تجربه کرده ایم. با ما همراه باشید تا با فواید و مضرات این نوشیدنی دلچسب و لذیذ روزهای تابستانی آشنا شویم.
يکشنبه، 20 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خواص سکنجبین
سکنجبین شربتی است که پایه اصلی آن از سرکه و شکر، یا سرکه و عسل تشکیل شده و برای سلامتی و درمان بسیاری از بیماری ھا مفید است. یکی از نوشیدنی هایی که این روزها زاد مصرف می شود، شربت سکنجبین است. سکنجبین ک شربت سنتی ایرانی است که داری طبع سرو وخنک بوده وتمام منافع سرکه را داشته و در بردن صفرا شهرت فراوانی دارد. نام اصلی آن سرکنگبین است. سکنجبین شربتی است که اهاصلی آن از سرکه و شکر ا سرکه و عسل تشکیل شده و بر حسب زمان، مکان، مزاج و سایر خواص بسیار متنوع است. 1260 نوع سکنجبین تهیه میشود که بعضی از آنها برای حفظ صحت و برخی برای رفع بیماریها به کار میرود. 


خواص دارویی سکنجبین

سکنجبین یک داروی مفتح (گشاینده) سدد است.

دارای قدرت تکه تکه کردن (تقطیع) مواد لزج بدن است که به سطح و جدار مجاری می چسبند و سبب انسداد مجاری می شوند.

سکنجبین یک داروی لطیف کننده مواد غلیظ بدن است.

داروی تسکین دهنده حرارت و حدت خون و صفرا است.

یک فرآورده بسیار مؤثر در رفع تشنگی ها به شمار می آید.

مصرف شربت سکنجبین به خصوص همراه با عرق کاهو یا عرق عنب الثعلب، در کاهش خشکی کام و دهان مؤثر است.

در کسانی که رطوبت از ریه آن ها به سختی و با سرفه شدید خارج می شود، مصرف سکنجبین یک تسهیل کننده خروج خلط است. البته در این مورد لازم است با پزشک خود مشورت نمایند.

مصرف سکنجبین سبب می شود اخلاط رقیق از طریق ادرار از بدن خارج شوند.

سکنجبین ساده برای باز کردن انسداد عروق، رفع سردرد گرم، تقویت معده و کبد مفید است.1


انواع سکنجبین طبی

برای درمان بیماری‌ های مختلفی که در نظر است با سکنجبین درمان شوند، بسته به نوع بیماری، سکنجبین با تخم گیاهان سرد یا تخم گیاهان گرم تهیه می‌ شود.

سکنجبین عسلی
این نوع سکنجبین حاوی عسل و سرکه است و برای درمان بیماری‌ های بلغمی، تب‌ های کهنه و تقویت معده و کبد به کار می‌رود.

سکنجبین اصولی
این سکنجبین حاوی پوست ریشه‌ کبر، پوست ریشه‌ کرفس، پوست ریشه‌ کاسنی و پوست ریشه‌ رازیانه است و برای بیماری‌ های کبد و معده استفاده می‌ شود.

سکنجبین افتیمونی
این نوع سکنجبین حاوی افتیمون و بسفایج است و بر اساس نوع بیماری و درمان، مواد دیگری نیز به آن اضافه می‌ شود. سکنجبین افتیمونی بیشتر برای بیماری‌ های سوداوی کاربرد دارد.

سکنجبین بزوری
این نوع سکنجبین حاوی تخم کاسنی، تخم رازیانه، تخم انیسون، تخم خربزه، تخم خیار و تخم کرفس است که بر اساس نیاز بیمار مواد دیگری به آن اضافه می‌ شود. سکنجبین بزوری بیشتر در تب‌ های گرم و مرکب، بیماری‌ های کبد و طحال، تسکین تشنگی در تب‌ ها و ضعف معده مصرف دارد.

سکنجبین راسنی
این نوع سکنجبین حاوی راسن است و برای برخی موارد از پوست ریشه‌ بادیان، پوست ریشه‌ کرفس، تخم بادیان و انیسون در تهیه‌ آن استفاده می‌ شود. این سکنجبین درمان بیماری‌ های قفسه‌ سینه و ریه ( ناشی از رطوبت غلیظ و لزج) دردهای مفصلی، تقویت اعضای رئیسه (قلب، کبد، مغز)، احتباس حیض، دفع سنگ‌ های کلیه و مثانه، تقویت معده، کبد و طحال است.

سکنجبین راوندی
این نوع سکنجبین حاوی ریوند چینی است و برای تقویت و کارایی بیشتر از تربد، بسفایج، تخم کاسنی، تخم شاه تره، فاریقون و زنجبیل در تهیه‌ آن استفاده می‌ شود. سکنجبین راوندی برای درمان یرقان، درد های کبد ناشی از حرارت و رفع یبوست مفید است.

سکنجبین رمانی
این نوع سکنجبین حاوی آب انار ترش و شیرین و تمرهندی است. سکنجبین رمانی در درمان تب‌ های کهنه و مزمن و در بیماری‌ های کبد و معده استفاده می‌ شود.

سکنجبین سفرجلی
این نوع سکنجبین حاوی آب به است و برای درمان بیماری‌ های معده که گرمی و حرارت زیاد نداشته باشد و تحریک اشتها، تقویت معده و کبد بسیار مفید است.

سکنجبین عنصلی
این نوع سکنجبین حاوی عنصل یا سرکه‌ آن است. سکنجبین عنصلی در درمان بیماری‌ های ریه مانند آسم، تنگی نفس و سرفه‌ بلغمی مفید است.

سکنجبین کبری
این نوع سکنجبین حاوی ریشه‌ کبر است و آن را در درمان تب‌ های بلغمی و بیماری‌ های کبد و طحال به کار می‌ برند.2

در ادامه به معرفی برخی از خواص سکنجبین می پردازیم.


تسکین عطش

از نوشیدنی های خوش طعم که از قدیم الایام مورد استفاده بوده شربت سکنجبین می باشد.
شربت تهیه شده از سکنجبین دارای طبیعت سرد و خنک بوده و مصرف آن در تابستان و روزهای گرم و آفتابی باعث رفع عطش شده و کم آبی بدن را رفع می کند.


باز کردن انسداد عروق

انسداد عروق منجر به عمل قلب باز شده و برای رفع رسوب گرفتگی رگ ها، می توانید از شربت تهیه شده از سکنجبیل استفاده نمایید.
نوشیدن شربت سکنجبیل انسداد عروق را باز کرده و خون با سرعت بیشتری در رگ ها جریان می یابد.


تقویت کبد

درد کبد اگر با سرخی رنگ و امتلا بدن همراه شود علاج آن زدن رگ باسلیق، دادن شیره کاسنی با سکنجبین، مالیدن صندل سفید با گلاب و کافور به کبد بوده و نوشاندن جو آب و سنکنجبین و خوردن نان با آبغوره است.


تقویت معده

شربت تهیه شده از سکنجبیل توانایی تکه تکه کردن مواد لزج بدن که به سطح و جدار مجاری می چسبند را دارد باعث انسداد مجاری می شوند.


رفع صفرا

این شربت انواع ویتامین های A ،C ،E و گروه ویتامین های B را دارد.

شربت تهیه شده از سکنجبین تاثیر زیادی در پاکسازی کبد و دستگاه گوارش داشته و این شربت باز کننده عروق بوده و برای افراد صفراوی بسیار موثر می باشد.3


رفع سردرد 

شبت سکنجبیل سر درد را رفع کرده و مصرف منظم آن باعث تقویت معده و کبد می گردد.


رفع تب

تب در اثر بیماری های مختلف در بدن ایجاد می شود و برای رفع آن روش های داروئی و طبیعی بسیاری وجود دارد و مصرف منظم آب کاسنی پخته با سکنجبین تب را رفع می کند.اگر آب پخته کاسنی را با سکنجبین مخلوط کرده و میل کنید تب های طولانی مدت را درمان می کند.


جلوگیری از سکته مغزی

شربت تهیه شده از سکنجبین بدن را ضدعفونی کرده باعث از بین رفتن باکتری ها و قارچ ها می شود. شربت سکنجبین از فشار خون کاسته و از بروز سکته های مغزی جلوگیری می کند. نوشیدن شربت سکنجبین سلامتی بدن را حفظ می کند.


خنک کننده

مصرف نوشیدنی های خنک در فصل گرما رواج بسیاری دارد و برای رفع عطش و خنک شدن بدن انواع شربت ها مورد استفاده قرار می گیرد. شربت سکنجبین دارای طبیعت سرد و خنک بوده و تمام منافع سرکه را داشته و مصرف آن التهاب ناشی از گرما را کاهش می دهد.4


پی نوشت:
1.www.saat24.news
2.www.tabaye.ir
3.www.photokade.com
4.www.saednews.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.