آشنایی با خواص جلبک اسپیرولینا

اسپیرولینا از فواید و مزایای بسیاری برخوردار است و همچنین اسپیرولینا برای لاغری مناسب می باشد، در ادامه با ارزش غذایی و تمام خواص اسپیرولینا آشنا خواهید شد.
شنبه، 26 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با خواص جلبک اسپیرولینا
لاغری و جوانی با استفاده از مواد طبیعی و توصیه های طب سنتی می تواند بهترین راه مبارزه با چاقی و پیری باشد. اسپیرولینا گیاهی است که با شناخت فواید آن و میزان مصرف به گنجینه ای از خواص خواهید رسید. جلبک اسپیرولینا یک جلبک آبی - سبز و گیاه آب شیرین است. این گیاه یکی از پر تحقیق ترین گیاهان در سال های اخیر است. جلبک اسپیرولینا به خاطر طعم تند و مواد مغذی و فوایدش شهرت دارد.


ارزش غذایی جلبک اسپیرولینا

اسپیرولینا خشک شده حاوی

5 % آب

24 % کربوهیدرات

8 % چربی

و در حدود 60% (51-71%) پروتئین است.

این یک منبع پروتئینی کامل است که حاوی همه اسیدهای آمینه ضروری است.

طبق آنچه دراین مطلب و در بحث بررسی خواص اسپیرولینا گفته شده است هر 100 گرم اسپیرولینا شامل 290 کالری و منبع غنی (20% یا بیشتر از میزان دریافتی روزانه ویتامین A) از مواد مغذی ضروری به ویژه ویتامین a، بتا کروتن، لوتئین زیکسانتین، تیامین (b1), ریبوفلاوین (b2), نیاسین (b3), اسید پانتوتنیک (b5), ویتامین b12, فولات (B9)، ویتامین B12، کلوئین، ویتامین c, ویتامین D, ویتامین E, ویتامین K, و مواد معدنی مانند کلسیم، آهن، منیزیوم، منگنز، فسفر, پتاسیم, سدیم, زینک هستند.

چربی جلبک اسپیرولینا شامل 8% از اسیدهای چرب, گاما - لینولنیک اسید, آلفا - لینولنیک اسید, اسید لینولئیک, اسید استیریدونیک, اسید ایکوساپنتدنویئک، اسید دوکوساهکسینوئیک و آراشیدونیک اسید (آراشیدونیک) است.


مبارزه با آلرژی

میلیون ها نفر، از آلرژی به محرک های گرد و غبار, حیوانات خانگی, گرده و بسیاری دیگر رنج می برند.

گرفتگی بینی , آبریزش چشم و یا خارش گلو, علایم آلرژی هستند. مطالعات حیوانی پیشنهاد می کند که اسپیرولینا از آزادسازی هیستامین جلوگیری می کند، که مسئول علایم رینیت آلرژیک است. براساس مطالعات انسانی, مصرف این جلبک باعث بهبود علائم مانند عطسه, گرفتگی بینی, خارش بینی و ترشحات بینی در مقایسه با گروه دارونما شد.


سم زدایی فلز سنگین, به ویژه آرسنیک

مسمومیت مزمن آرسنیک یک مشکل جهانی است. اثراتش می تواند مخرب باشد و حتی سال ها بعد از مواجهه دیده شوند. این مشکل در ابتدا با درد شکمی, اسهال شدید, استفراغ و تهوع همراه است, اما نوروپاتی محیطی و آنسفالوپاتی جانبی نیز به آن مرتبط خواهند شد.

هنگامی که به بیماران مبتلا عصاره جلبک اسپیرولینا همراه با روی داده شد, 47% شرکت کنندگان کاهش آرسنیک را در بدن خود داشتند. جلبک اسپیرولینا حاوی کلروفیل بسیار بالایی است و به حذف سموم از خون و تقویت سیستم ایمنی کمک می کند.


 پایین آوردن فشار خون

فیکوسیانین یک رنگدانه در اسپیرولینا است ، که دانشمندان متوجه شده اند که اثرات ضد فشار خون دارند (فشار خون پایین می یابد). محققان ژاپنی ادعا می کنند به این دلیل است که مصرف این جلبک باعث اختلال در عملکرد اندوتلیال در سندرم متابولیک می شود.


کاهش کلسترول

اسپیرولینا همچنین می تواند به کاهش کلسترول خون و جلوگیری از آترواسکلروز کمک کند.

در تحقیق سال 2010 که در مجله علوم تغذیه و ویتامین شناسی منتشر شد، به خرگوش هایی رژیم غذایی کلسترول بالا 0.5٪ برای یک دوره چهار هفته ای داده شد و سپس به آنها همان رژیم غذایی را دادند، اما این بار 1٪ یا 5٪ اسپیرولینا برای هشت هفته داده شد و محققان دریافتند که LDL (یا کلسترول بد) در گروهی که 1٪ اسپیرولینا خوردند 26% کاهش و 41٪ در گروهی که 5٪ اسپیرولینا می خوردند کاهش یافت. تری گلیسیرید و کلسترول کل نیز به طور چشمگیری کاهش یافت.1


داشتن تناسب اندام

اسپیرولینا حاوی حدود 70 درصد پروتئین است و به همین دلیل جلوی احساس گرسنگی را می‌گیرد. در واقع مانند یک ضداشتها عمل می‌کند. به عقیده‌ی متخصصان پروتئین‌ها باعث افزایش سرعت ارسال احساس سیری به مغز می‌شوند و همین امر هم به کنترل وزن کمک می‌کند. ترکیبات دیگر این جلبک مانند تریپتوفان‌ها که در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شوند برای پوست ما فوق‌العاده‌اند. بتاکاروتن به خصوص برای پیشگیری از خشکی پوست موثر است. در سال 2006 محققان تأثیر اسپیرولینا را روی تقویت بافت‌های بدن به اثبات رساندند. در واقع این جلبک علاوه بر کمک به لاغری، مراقب پوست و بافت‌های بدن نیز خواهد بود.


تقویت سیستم ایمنی بدن

اگر خیلی زود دچار سرماخوردگی، آنفلوانزا یا ناخوشی‌های روزمره می‌شوید لازم است که سیستم ایمنی بدنتان را تقویت کنید. برای این کار اسپیرولینا به شما کمک می‌کند. چون سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هاست که سیستم ایمنی بدن را قدرتمند می‌سازد. به عقیده محققان آمریکایی مصرف اسپیرولینا سلامت سلول‌های سیستم ایمنی افراد سالم را به میزان 13 برابر افزایش می‌دهد.


خداحافظ خستگی

خستگی، کسالت، ضعف و غیره. خیلی زود سراغ اسپیرولینا بروید. به خاطر اینکه سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن است که از کمبود آن‌ها جلوگیری می‌کند. این جلبک باعث تسهیل سرعت جذب این مواد مغذی می‌شود. آهن موجود در اسپیرولینا برای افرادی که دچار کم‌خونی هستند بسیار مفید است. اگر دنبال یک منبع مناسب برای جذب کلسیم هستید نیز می‌توانید به اسپیرولینا اعتماد کنید به خاطر اینکه بیشتر از شیر گاو کلسیم دارد و به راحتی جذب بدن می‌شود. بهتر است بدانید که اسپیرولینا یکی از منابع غذایی سرشار از منیزیم است.


برای مقابله با دیابت نوع 2

به خاطر اینکه سرشار از اسیدهای چرب ضروری و پُلی‌ساکاریدها می‌باشد و می‌تواند میزان قند خون را کنترل کند. نتایج یک پژوهش هندی که در سال 2001 روی 25 بیمار دیابتی انجام شده است نشان می‌دهد بعد از مصرف روزانه 2 گرم اسپیرولینا به مدت 2 ماه می‌شود میزان قند خون این افراد را کاهش داد. به عقیده‌ی این محققان این جلبک برای افرادی که از دیابت نوع دو رنج می‌برند مفید است.2


غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی

جلبک اسپیرولینا، همراه با محصولات لبنی و حیوانی، یکی از بهترین منابع ید است. هم چنین به اندازه شیر دارای فسفر، منیزیم و کلسیم است. به علاوه، این محصول یک منبع خوب برای ویتامین K، پتاسیم، ویتامین B5، B1، B2، B3، آهن، مس و منگنز است.

شما می‌توانید به وضوح ببینید که جلبک اسپیرولینا منبع خوبی از ویتامین‌های B  است، اما چیزی که جلبک اسپیرولینا را استثنایی می‌سازد، ویتامین  B12است که در آن یافت می‌شود. کمبود ویتامین B12 می‌تواند منجر به اختلال در بینایی، افسردگی و کاهش توانایی‌های ذهنی شود. علاوه بر این، جلبک اسپیرولینا نباید به عنوان تنها منبع تامین ویتامین ب 12 در نظر گرفته شوند، زیرا برخی مطالعات نشان می‌دهند که بدن ما قادر به جذب این شکل خاص از این ویتامین نیست. در کنار مصرف اسپیرولینا می توانید از ماهی سالمون، محصولات لبنی و گوشتی، تخم‌مرغ یا غلات نیز مصرف کنید.


به درمان سرطان کمک می‌کند

امروزه سرطان به یکی از علل اصلی مرگ تبدیل شده‌است. مطالعات زیادی درباره ی اثر جلبک اسپیرولینا بر سرطان انجام شده است. یک تحقیق بر روی حیوانات نشان می‌دهد که جلبک اسپیرولینا مانع از تومور و وقوع سرطان می شود. همچنین مطالعات نشان می‌دهد که جلبک اسپیرولینا در مبارزه با سرطان دهان موثر است. طبق یک مطالعه دیگر جلبک اسپیرولینا با مهار رشد سرطان لوزالمعده مرتبط بوده‌است.

با وجود این تحقیقات، هنوز تحقیق و اثبات تاثیر جلبک اسپیرولینا بر سرطان ادامه دارد. هم چنین شما می‌توانید با خوردن مقادیر فراوان میوه‌ها و سبزیجات ارگانیک از ابتلا به سرطان جلوگیری کنید.


بهبود عملکرد مغز

مطالعات نشان می‌دهند که جلبک اسپیرولینا در واقع توانایی شناختی و سلامت ذهنی را بهبود می‌بخشد. در مطالعه‌ای که بر روی کودکان ۵۴۹ مدرسه انجام شده است نشان می دهد که افرادی که هر روز به مدت دو ماه 2 گرم اسپیرولینا مصرف کردند باعث افزایش عملکرد ۱۰درصدی آن ها شده است.

گرچه قطعی نیست که علت تاثیر جلبک اسپیرولینا بهبود عملکرد در چیست، اما این می‌تواند به علت وجود L-tryptopha باشد که یک آمینو اسیدی است که پیش ماده انتقال‌دهنده عصبی سروتونین است. همچنین ثابت شده‌است که جلبک اسپیرولینا با کاهش آسیب اکسیداتیو از زوال حافظه جلوگیری می‌کند.


محافظت از مغز

مصرف جلبک اسپیرولینا همچنین ممکن است از مغز در مقابل بیماری‌های پیشرونده مثل آلزایمر و پارکینسون محافظت کند. یک مطالعه جلبک اسپیرولینا را با غذاهای دارای آنتی‌اکسیدان مثل اسفناج و بلوبری مقایسه می‌کند که منجر به اثرات حفاظت از مغز ناشی از توانایی آن‌ها برای کاهش التهاب و حذف رادیکال‌های آزاد می‌شود. هم چنین، اسپیرولینا نه تنها از آسیب مغز شما محافظت می‌کند بلکه ذهن و تمرکز شما را افزایش می دهد.


درمان آنمی

انواع زیادی از کم‌خونی وجود دارد. با این حال رایج‌ترین روش به شرح زیر است: شرایطی که در آن کمبود سلول‌های قرمز یا هموگلوبین در خون وجود دارد و باعث خستگی می‌شود. این شرایط برای افراد مسن نسبتا شایع است و باعث خستگی و ضعف شدید می‌شود.

در مطالعه‌ای که بر روی ۴۰ نفر از افراد مسن که از کم‌خونی رنج می بردند انجام شد ثابت شده بود که مکمل جلبک اسپیرولینا رشد و افزایش مقدار هموگلوبین گلبول های قرمز خون را سبب می شود و همچنین عملکرد ایمنی نیز بهبود یافت. با این وجود، تحقیقات بیشتری باید برای پشتیبانی از این یافته‌ها قبل از ارائه هر گونه پیشنهادی انجام شود.


مبارزه با بیماری‌های کبد

اسپیرولینا، صرف‌نظر از فواید بسیاری که دارد، می‌تواند برای افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن کبد بسیار مفید باشد. برخی شواهد حاکی از آن هستند که جلبک اسپیرولینا از افرادی با بیماری های کبد مزمن در مقابل آسیب کبد، سیروز کبد و نارسایی کبد محافظت می کند. در مطالعه‌ای که در نشریه تغذیه منتشر شد، محققان به این نتیجه رسیدند که جلبک اسپیرولینا ممکن است برای سلامت کبد مفید باشد.

گزارش شده‌است که جلبک اسپیرولینا به عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند، رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برند و از آسیب کبد ناشی از سم معروف کبد به نام تتراکلرید جلوگیری می‌کنند. یک مطالعه دیگر به این نتیجه رسید که جلبک اسپیرولینا برای بیماران NAFLD  مفید است.


پوست را سالم نگه می‌دارد

به خاطر مواد مغذی قوی اسپیرولینا، مثل تمام هشت آمینواسید ضروری، باعث می‌شود پوستتان عالی، درخشان و سالم به نظر برسد. رادیکال‌های آزاد در همه جا حاضر هستند و مسئول نابودی پوست شما هستند. برای دور نگه داشتن این رادیکال‌های آزاد از پوست خود، اضافه کردن اسپیرولینا به رژیم غذایی شما تمام مواد سمی را از پوست شما دور می کند.

این هم چنین متابولیسم پوست را افزایش خواهد داد به این معنی که بهبود و التیام سلول شما را افزایش خواهد داد که باعث حفظ درخشندگی پوست شما خواهد شد. به طور کلی اسپیرولینا می‌توان پوست شما را مرطوب و درخشان نگه دارد. علاوه بر این، این گیاه مقوی خواص ضد التهابی دارد که از تومور پوست جلوگیری می‌کند.

بسیاری از مردم بویژه آن‌هایی که در معرض UVR  قرار دارند، مستعد رشد تومور پوست هستند. در مطالعه‌ای که بر روی موش‌ها انجام شد، نتایج نشان داد که موش هایی که اسپیرولینا دریافت کرده اند تاثیرات ضد تومور در برابر اشعه ماورا بنفش در پوست به علت خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی موجود در این گیاه را نشان می دهد.


درمان هپاتیت سی

همانطور که قبلا ذکر کردیم، جلبک اسپیرولینا ابزار موثری برای درمان بیماری‌های مختلف کبد است. با این حال، بسیاری از گیاهان برای هپاتیت سی که یکی از بدترین بیماری‌های کبد است، مفید نیستند. هپاتیت C  یک عفونت ویروسی است که التهاب کبد را تحریک می‌کند و اگر در مرحله اولیه شناسایی نشود می‌تواند موجب به نابودی کبد شود. جلبک اسپیرولینا دارای خواص ایمنی و ضد باکتری هستند که می‌تواند به درمان این بیماری کمک کند.3


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.beytoote.com
3.www.greenherb.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما