فواید گیاه افسنتین

گیاه افسنتین دارای خواص و مزایای بی نظیری برای بدن است، از خواص این گیاه درمانی می توان به رفع مشکلات گوارشی، کاهش تب، افزایش اشتها و درمان ریزش مو نیز اشاره کرد.با ما همراه باشید.
جمعه، 18 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید گیاه افسنتین
میخواهیم  خواص درمانی  گیاه افستنتین وطرز استفاده از ان را در طب سنتی بدانیم،این گیاه که طبع گرم و خشکی دارد وبرای درمان افسردگی ،بی خوابی ،کم خونی ،سرگیجه و…مورد استفاده قرار میگیرد.

در این بخش ابتدا مشخصات گیاه افسنتین را  مورد بحث قرار می دهیم  و سپس محل رویش این گیاه و طبع آن سپس فواید درمانی آن و چه قسمتهایی از ازاین گیاه مورد استفاده قرار میگیریدگیاهی علفی خودرو و سازگار می باشد اما با مناطق گرم و خشک سازگاری ندارد . ارتفاع این گیاه به ۸۵ سانتی متر می رسد و برگهای آن کوچک ، بیضی شکل و لب گرد به رنگ سبز مایل به سفید می باشد ، برگهای نورس آن سبز روشن که در اثر تابش نور خورشید براق جلوه می کنند ، گلهای آن به صورت خوشه ای بوده که در تیرماه بر روی ساقه گیاه مانند دانه نخود کمی کوچکتر به رنگ سبز تیره می باشند این گلها در اواخر شهریورماه می شکفند و در مردادماه اندکی از دانه ها به رنگ زرد طلایی به طول ۷ لی ۸ میلی متر به صورت غنجه های باز نشده بوده که با گذشت زمان در اوایل مهرماه به طور کاملآ جدا از هم باز می شوند و به گیاه زیبایی خاصی می دهند افسنتین در اکثر نقاط اروپا ، آسیا ،ایران ، عراق ، سوریه ، پاکستان ، هند ، یافت می شود در جنوب شرقی ایران کرمان ، یزد ، سیستان و بلوچستان در شهر های شمال شرق خراسان ، گناباد ، قوچان و شهرهای شمال کشور دامنه البرز، الیگودرز ، طالش ، آستارا ،‌دماوند یافت می شود.

افسنتین طبیعت گرم و خشک دارد


قسمت مورد استفاده 

برگ‌ و سرشاخه‌های‌ گلدار آن‌ 1

در ادامه شما را برخی از فواید این گیاه آشنا میکنیم.


اختلالات قاعدگی 

خانمهایی که عادت ماهیانه نامنظم دارند و گاهآ به تاخیر دارد  ۲ قاشق مرباخوری آن را با ۲ قاشق شاتره و ۱ لیوان آبجوش به مدت ۳۰ دقیقه دم کرده بعد از صاف کردن هر صبح قبل از صبحانه و هنگام عصرانه میل گردد برای رفع درد دوره عادت ماهانه ۲ گرم از آن را با ۱ لیوان آبجوش به مدت ۱۵ دقیقه دم کرده سه روز قبل از شروع دوره و همچنین در طول دوره میل نمایید.


انگل در کودکان 

۲ قاشق مرباخوری آن را ۱ فنجان آبجوش به مدت ۳۰ دقیقه دم کرده بعد از صاف کردن هر شب وقت خواب میل گردد


تسکین درد مفاصل 

۱۰ گرم از آنرا با ۱۰ گرم گاوزبان ۵ گرم مخلصه با ۱ لیوان آبجوش دم کرده و پس از صاف کردن بنوشید درد مفاصل را آرام می گرداند


حشرات موزی 

در صورتی که اطراف محل سکونت شما حشرات موزی قرار دارد که شما را آزار می دهند  ۲۰ گرم از گل این گیاه را در یک شیشه ۶۰ سی سی روغن کنجد ریخته و درب بطری را محکم ببندید و در جایی گرم نگاه دارید با مالیدن چند قطره از روغن تهیه شده به بدن خود به راحتی به استراحت بپردازید و از گزند حشرات دور بمانید.2


مقابله با مالاریا

مالاریا یک بیماری شدید است که توسط یک انگل ایجاد می شود که توسط یک نیش زدن عفونی در بدن گسترش یافته و به گلبول های قرمز خون انسان حمله می کند. آرتمیسینین؛ عصاره ای است که از گیاه افسنتین گرفته می شود. این عصاره یک داروی گیاهی است که به عنوان یک محصول ضد مالاریای قوی شناخته می شود. این عصاره به کاهش دهنده سریع تعداد انگل های خون در مبتلایان به بیماری مالاریا شناخته شده است. سازمان بهداشت جهانی ترکیبات با پایه آرتمیسینین را به عنوان اولین اقدام درمانی بیماری مالاریا توصیه می کند.


تحریک سیستم گوارشی

افسنتین برای درمان بسیاری از مشکلات مرتبط با دستگاه گوارشی استفاده می شده است. این گیاه برای تسکین سوء هاضمه و همچنین ترغیب به گوارش بهتر به کار می رود و این به علت توانایی این گیاه در ارتقای تولید صفرا و حمایت از سلامتی کبد و کیسه صفرا است. این گیاه به ویژه زمانی که با دیگر گیاهان دارویی مخصوص گوارش ترکیب می شود؛ مانند زنجبیل و نعناع تند، تاثیر ویژه ای خواهد گذاشت.


تب

افسنتین برای آوردن دمای بالای بدن ناشی از تب استفاده می شود. این گیاه دارویی با وادار کردن بیماران تب دار به تعریق، کار خود را انجام می دهد. افسنتین همچنین به کاهش تب ناشی از اعمال انگلی روده کمک می کند.


اضطراب

افسنتین آثار معتدل ضد اضطراب دارد و بسیاری از مردم از آن برای غلبه بر علائم استرس و اضطراب استفاده می کنند. هر چند تحقیقات کمی در این باره برای استفاده از این گیاه برای اضطراب وجود دارد، بنابراین از این گیاه محتاطانه استفاده کنید.


افزایش اشتها

افسنتین به طور سنتی برای افزایش ترغیب و افزایش اشتها استفاده می شده است که این اقدام به ویژه برای بیماران مهم است. مقدار توصیه شده برای کمک به اشتهای شما، بین 10 تا 20 قطره از عصاره مایع است که با یک لیوان آب مخلوط شده و حدود 15 دقیقه قبل از خوردن وعده غذایی باید خورده شود.


درمان عفونت گوش

برای ورم بناگوش و التیام چرک و عفونت گوش جوشانده افسنتین در روغن مفید می باشد. این جوشانده را در گوش بچکانید تا سنگینی و عفونت گوش رفع شود. برای درمان درد گوش برگ افسنتین را در آب جوشانده و گوش را بخور دهید.


رفع بید

برای جلوگیری از زدن بید به لباس و آسیب دیدن لباس ها افسنتین را در کمد لباس بگذارید.


رفع بدبویی دهان

دمکرده افسنتین برای رفع بدبویی دهان مناسب می باشد.


تقویت حافظه و فراموشی

برای تقویت حافظه و فراموشی از دمکرده افسنتین استفاده کنید.


درمان ریزش مو و موخوره

برای درمان ریزش مو دمکرده افسنتین را بخورید و موها را با آن ماساژ دهید ، با این کار از موخوره نیزجلوگیری می شود. برای رفع طاسی نیزمی توان از افسنتین استفاده کرد.


سلامتی کبد

افسنتین اثرات ضد هپاتیتی در حیوانات از خود نشان داده است که این اثر به وسیله کاهش اکسیداسیون و ظاهر شدن خواص ضد التهابی و به این وسیله کاهش آسیب های کبدی؛ انجام شده است. این گیاه همچنین می تواند به عنوان قسمتی از پاکسازی انسدادهای کبدی در این اندام مهم استفاده شود.


درمان واریس

برای درمان واریس نیم گرم افسنتین را در 100 سی سی آب جوش دم کنید و با عسل شیرین کنید و این ترکیب را میل نمایید و جوشانده آن را کمپرس کنید.


مقابله با سرطان

خواص شیمیایی افسنتین به عنوان یک درمان پتانسیلی سرطان، اثبات شده است که این درمان توسط محققین بیو تکنولوژی انجام شده است. این موضوع مشاهده شده است که این مشتق بسیاری از سلول های سرطان سینه در انسان را در حدود بازه زمانی 16 ساعت کشت. هم چنین این محققین می گویند که این مواد شیمیایی مشتق شده از افسنتین برای سلول های سرطانی بسیار سمی است اما تاثیرات جانبی نیز بر سلول های عادی سینه نیز دارد.3


موارد منع مصرف

افرادی که افسرده هستند و یا کیسه صفرا دارند از خوردن افسنتین خودداری کنند.

خانمهای باردار و بچه های زیر ۵ سال. کسانی که دارای روده‌های مریض هستند افسنتین مصرف نکنند.

افسنتین سمی است از خوردن زیاد آن پرهیز شود.  استفاده دو لیوان از این دمنوش در روز به مدت یک هفته در ماه مجاز می باشد.


شیوه استفاده

یک مشت از گل های زرد و خشک شده افسنتین را داخل یک قوری چینی بریزید و بعد از اضافه کردن کمی گل شقایق و گل محمدی کامل دم بکشد . سپس یک استکان بعد از شام و نهار میل کنید. این دمنوش جایگزین بسیار مناسبی بجای  چای می باشد.4


پی نوشت:
1.www.hidoctor.ir
2.www.beytoote.com
3.www.namnak.com
4.www.tabaye.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما