مستند گندی شاپور (جندی شاپور)

مستند گندی شاپور (جندی شاپور)
مستند گندی شاپور

کارگردان: سودابه مجاوری
فیلم درباره سرزمینی واقع در جنوب شرقی دزفول و شمال شرقی شوشتر است که زمانی شهری ساده بود و متأسفانه امروز فراموش شده است. در این شهر دانشمندانی بنام متولد شده اند و جالب اینکه اولین بیمارستان و دانشگاه بین المللی جهان کهن در این شهر تأسیس شده است. «گندی شاپور» در پی بازنمایی تصویری درخور از این سرزمین باستانی و برگزیده پزشکان، علما و حکما از ملیت های مختلف است.
این مستند اثری فاخر درباره چگونگی ظهور تاریخ طلایی و دوران ویرانی و فراموشی شهر است که مربوط به عهد شاپور اول ساسانی تا اواخر قرن سوم هجری است. فیلم فراز و فرودهای تاریخی و شخصیت های برجسته و نامور علمی و فرهنگی این شهر را زنده می کند. متأسفانه گندی شاپور امروز تبدیل به تلی خاک و مزارع گسترده کشاورزی شده است.
طرح ساخت این مستند به سیمای مرکز استان ها ارائه شد و از سال ۱۳۹۰ به صورت یک قسمت ۶۰ دقیقه ای سینمایی در دستور کار مرکز سیمای خوزستان قرار گرفت. به دلیل بحران های اقتصادی سال های اخیر، متأسفانه فیلم با توقفات پیاپی مواجه شد و از سوی دیگر نبود سوابق و مستندات از باستان شناسی و حفاری در محوطه باستانی فوق در کنار متون کهن و نیز بسیار متون جدیدی که گره های تاریخ گندی شاپور را باز نمی کنند از جمله مشکلات پیش روی ساخت این فیلم به حساب می آید. -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.