جندی شاپور کهن ترین دانشگاه جهان (با کیفیت HD)

جندی شاپور کهن ترین دانشگاه جهان (با کیفیت HD)
دانشگاه جندی شاپور کهن ترین دانشگاه جهان که زمان تاسیس آن به 1750 سال پیش بازمی گردد، در شهر دزفول در استان خوزستان در جنوب ایران واقع شده است.

قدمت این دانشگاه نشان دهنده فرهنگ و تمدن بالای ایرانیان و نقش ایران در پیشرفت علوم مختلف و خدمت به بشریت در طول تاریخ است.

یونسکو در سال 2017 در سی و نهمین اجلاس مجمع عمومی خود در پاریس قدمت تاسیس دانشگاه جندی شاپور را 1750 سال ثبت کرد و آن را رسما کهن ترین دانشگاه جهان اعلام کرده است.

دانشگاه جندی شاپور یکی از آثار به جا مانده از زمان حکومت ساسانیان است و با بیش از 17 قرن قدمت از باستانی ترین آثار فرهنگی خاورمیانه و جهان اسلام محسوب می شود.
این مرکز علمی در انتقال دانش پزشکی یونانی، ایرانی و هندی به عالم اسلام سهم فراوانی داشته است.
جندی شاپور از مهمترین کانون دانش ورزی، پزشکی و فلسفه در جهان باستان بود که به علت پیوند دانش پزشکی ایران با کشورهای دیکر و تربیت دانشجویان متعدد به عنوان نخستین دانشگاه از آن یاد می شود.
نام آوری جندی شاپور بیشتر در زمان خسرو انوشیروان ساسانی انجام شد.
خسرو انوشیروان ساسانی گرایش فراوانی به دانش و پژوهش داشت و گروه بزرگی از دانشوران زمان خود را در جندی شاپور گرد آورد.
در زمان حاضر حدود سه هزار و 200 دانشجو در رشته هایی چون فنی، معماری، شهرسازی و علوم در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند و 90 نفر عضو هیات علمی این د انشگاه است.

دومین کنگره بین المللی دانشگاه جندی شاپور در روزهای 26 و 27 فوریه جاری به میزبانی این دانشگاه در شهر دزفول در جنوب غربی ایران در حال برگزاری است.
نخستین کنگره بین المللی جندی شاپور 2 سال قبل برگزار شده بود.
شخصیت های سرشناس بیبن المللی از جمله شخصیت های برجسته فرهنگی و دانشمندان فعال در حوزه تاریخ و ایران شناسی از تعداد از دانشگاه های مطرح جهان در دومین کنگره بین المللی دانشگاه جندی شاپور حضور دارند. -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.