یک جهان اعجاز دارد بامیان | دریاچه زیبا بند امیر در بامیان افغانستان

یک جهان اعجاز دارد بامیان | دریاچه زیبا بند امیر در بامیان افغانستان
از سری جاذبه های گردشگری افغانستان می توان به دریاچه زیبا بندامیر در بامیان اشاره کرد

دریاچه‌های بند امیر که در بامیان افغانستان واقع شده‌اند، به دلیل رنگ آبی زیبایشان شهرت دارند

بند امیر مجموعه‌ای از شش دریاچه‌ی عمیق آبی شگفت‌انگیز در قلب افغانستان است. این دریاچه‌ها در دامنه‌ی هندوکش، دومین رشته‌کوه بلند جهان، و در ۸۰ کیلومتری شهر باستانی بامیان، که در سال ۲۰۰۱ بلندترین مجسمه‌ی بودای جهان در آن توسط طالبان نابود شد، قرار دارند. این دریاچه‌های خیره‌کننده که در نبود هیچ‌گونه پوشش گیاهی، توسط صخره‌های آهکی صورتی رنگ مرتفع احاطه شده‌اند، گویی به محیط خود تعلق ندارند.

دریاچه بند امیر

این دریاچه‌های زیبا توسط آبی غنی از کربن‌دی‌اکسید ایجاد شده‌اند که از برف‌های ذوب‌شده در بهار در کوهستان‌های اطراف سرچشمه می‌گیرد و از شکاف‌ها و ترک‌های سنگ‌ها و صخره‌ها بیرون می‌آید. این جریان خروجی آب به آرامی از میان سنگ آهک زیرین عبور می‌کند و ماده‌ی معدنی اصلی آن، یعنی کلسیم کربنات را در خود حل می‌کند.

از میان ۶ دریاچه، بند پنیر با قطر ۱۰۰ متر از همه کوچکتر است. بزرگترین دریاچه نیز بند ذوالفقار است که طولی حدود ۵/۶ کیلومتر دارد. قابل‌دسترسی‌ترین دریاچه نیز بند هیبت است.

بند امیر بامیان
بند امیر از سال ۱۹۵۰ تا به حال، مقصد گردشگری بوده است. با اینکه از سال ۱۹۶۰ این دریاچه‌ها به دلیل زیبایی‌شان شهرت پیدا کرده بودند، اما در سال ۲۰۰۹ بود که این منطقه به پارک ملی تبدیل شد. به علت بی‌ثباتی دولت‌های آن زمان بود که ثبت پارک ملی زمان زیادی، به طول انجامید. بند امیر که مساحتی حدود ۵۹۶ کیلومتر مربع دارد، اولین و تنها پارک ملی افغانستان است که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز ثبت شده است. -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.