بررسی روابط تاریخی ایران و پاکستان

بررسی روابط تاریخی ایران و پاکستان
پیشینه روابط تاریخی میان ایران و پاکستان (کنونی) قدمتی ۲۵۰۰ ساله دارد و به زمان پادشاهی داریوش باز می‌گردد زمانی که وی جلگه سند را به خاک ایران الحاق کرد.

پایگاه فرهنگی پاکستان ایرانی ترین همسایه با انتشار دومین بخش از پامیر تاکید کرد: روابط ایران و پاکستان قدمتی 2500 ساله دارد.

«یاما اوچی» باستان شناس مشهور آسیایی در کتاب تاریخی مشهور خود تمدن گاندارا را به عنوان شرقی ترین و ثروتمندترین استان امپراتوری هخامنشی قلمداد کرده و تاکید می کند این خطه سالانه 800 کیلوگرم طلا به دربار پادشاه ارسال می کرد.

داریوش که به جلگه حاصل خیز سند علاقمند بود یکی از افسران ارشد خود به نام اسکولاکس را مامور می کند تا نقطه پایانی رود سند را کشف کند و پس از آنکه مشخص می شود رود سند به دریای عمان می ریزد پادشاه هخامنشی تصمیم خود مبنی بر الحاق این منطقه به خاک ایران را عملی می کند.

روابط تاریخی ایران و پاکستان از این تاریخ آغاز می شود و ایالت هایی مانند سند، پنجاب و بلوچستان در پاکستان کنونی به خاک ایران الحاق می شوند.

بررسی فعالیت برخی گروه های مردمی فعال در حوزه ایران فرهنگی نیز از دیگر بخش های این قسمت از ویژه برنامه پامیر است.

این پایگاه فرهنگی در مجموعه ویدیوهای پامیر تلاش می کند به ابعاد فرهنگی، تاریخی، اعتقادی و سیاسی روابط ایران و پاکستان بپردازد.

در بخش پیشین پامیر سرود ملی جمهوری اسلامی پاکستان که 96 درصد واژگان آن به فارسی سروده شده مورد بررسی قرار گرفته بود. -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.