معرفی بنیاد خیریه کودک

معرفی بنیاد خیریه کودک
موشن گرافی معرفی بنیاد خیریه کودک

بنیاد خیریه کودک با اهداف انسان دوستانه با هدف حمایت از دانش آموزان کم برخوردار با شعار شور زندگی، شور زندگی از سال 1373 فعالیت با هدف اینکه هیچ دانش آموزی از تحصیل بازنماند در قالب 29 نمایندگی داخل کشور و 7 نمایندگی خارج کشور فعالیت خود را آغاز کرده‌‌است. این مؤسسه در ایران با نام "مؤسسه خیریه بنیاد‌ کودک" و در آمریکا با نام "Child Foundation" به ثبت رسیده‌است.

درسال 1378 بنیادکودک در ایران ثبت‌ رسمی شد و از ثبت شرکت‌ها در شیراز مجوزی به شماره 398 دریافت کرد. سپس دفترمرکزی بنیادکودک از شیراز به تهران منتقل ‌شد و پس از انتقال رسمی اسناد، مجدداً از ثبت شرکت‌ها در سال 1388 مجوزی به شماره 25540 دریافت‌کرد.

این مؤسسه، یک مؤسسه خیریه مردم‌نهاد، غیردولتی، غیرسیاسی، غیرانتفاعی، فرامذهبی و فرامرزی است که رویکردی کاملاً انسان‌دوستانه دارد. هدف این مؤسسه دستیابی به این آرمان است که "هیچ دانش‌آموز با استعدادی به دلیل مشکلات اقتصادی از تحصیل و تلاش باز نماند."

این مؤسسه با دریافت مجوزملی از وزارت کشور توانست دامنه‌ی فعالیت خود را به‌ بسیاری از استان‌ها بگستراند و اینک 36 نمایندگی در آمل، اردبیل، اهواز، ارومیه، ایلام، اصفهان، بروجرد، بم، بوشهر، بیرجند، تبریز، تهران، جیرفت، داراب، رشت، زاهدان، زابل، سنندج، شیراز، شهرکرد، کاشان، کرمانشاه، کرج، لارستان، مراغه، مشهد، مهاباد، یاسوج، یزد ، ایرانشهر، فنوج، نیک‌شهر، سراوان، مرودشت و جهرم ، ریگان دارد.

بنیادکودک با ایجاد دفاتر برون‌مرزی خود توانست رابطه‌ای عاطفی بین ایرانیان مقیم خارج از کشور با هموطنان‌شان در ایران سبب‌‌شود. دفاتر بین‌المللی در کشورهای آمریکا، سوئیس، آلمان، انگلیس، سوئد و کانادا و استرالیا مشغول به فعالیت هستند.

بنیادکودک از آغازِ فعالیت تاکنون توانسته‌است بیش از بیست هزار دانش‌آموز و به تبع آن خانواده‌های آنها را تحت حمایت قراردهد و امروز نیز بیش از10000 دانش‌آموز بااستعداد را در سراسر ایران بورسیه کرده‌است که بیش از هزار نفر از این دانش‌آموزان توانسته‌اند به دانشگاه‌های کشور وارد شوند.

از آنجا که بنیادکودک از ابتدای فعالیت خود معتقد به عملکردی فراگیر، پیشرو، مدرن، پاسخگو و شفاف بوده‌است، همواره در جهت توسعه فناوری اطلاعات کوشیده‌است. پس با اعتقاد به این رویکرد متناسب با نیاز، اهداف، چشم‌انداز و... نسبت به طراحی یک نرم‌افزار جامع تحت وب به نام وندا اقدام‌کرد و در سال 87 به‌طور رسمی از این نرم‌افزار بهره‌برداری شد و از آن پس تمامی اطلاعات دانش‌آموزان، همیاران، همکاران، مالی و... بر روی این نرم‌افزار قرارگرفت و این نرم‌افزار توانست جامعه‌ جهانی بنیادکودک را به یک دهکده‌ی اطلاعاتی و ارتباطی تبدیل‌کند.

بنیادکودک برای بیان فعالیت شفاف خود از سال 81 از حسابرسان رسمی دعوت به‌عمل آورد تا گردش مالی مؤسسه موردحسابرسی قرارگیرد.

بنیادکودک در سال 2005 توانست از کمیسیون اقتصادی- اجتماعی سازمان ملل (Ecosoc) مقام مشورتی دریافت‌کند و تاکنون نیز هر پنج سال یک‌بار با ارائه‌ی عملکرد شفاف و انسان‌دوستانه‌ی خود موفق شده‌است این گواهینامه را تمدید کند.

این مؤسسه در سال 86 موفق به کسب مجوز معافیت مالیاتی از هیأت دولت شد که مبتنی بر این مجوز همیاران می‌توانند کمک‌های خود را در قالب هزینه‌های قابل‌ قبول مالیاتی به سازمان امور مالیاتی ارائه‌کنند.

همچنین با تشکیل شبکه نیکوکاری ملی در اردیبهشت ماه سال 1395، بنیادکودک از ابتدا به عضویت این شبکه درآمد و فعالیت شایان ذکری داشته است.

اهداف و دیدگاه ها
خط مشی موسسه خیریه بنیادکودک، همواره بر اهمیت به تحصیل و آموزش استوار بوده است. این موسسه تلاش می‌کند تا با حفظ کرامت انسانی دانش‌آموزان، از «نیازمند پروری»، پرهیز و آن‌ها را در ساختن آینده‌ای با چشم‌اندازهای روشن یاری کند. بنیادکودک یک سازمان غیر انتفاعی و غیردولتی است و این ویژگی، بخش جدایی‌ناپذیر خط مشی این موسسه بوده و خواهد بود و در هیچ شرایطی از هرگونه اقدامی که با این ویژگی مطابقت نداشته باشد، استقبال نخواهد کرد. البته همیاران بنیادکودک می‌توانند از هر قشر، هر ملیت و با هر مرام سیاسی و مذهبی باشند. اما موسسه هیچ‌گونه اقدام و یا جهت‌گیری، علیه گروه خاصی را نخواهد پذیرفت. هر گونه همیاری مادی یا معنوی نیز با احترام به نیت نیک فرد یا سازمان ارائه دهنده که با هدفی غیر از کمک به دانش‌آموزان کم‌برخوردار باشد، پذیرفته نخواهد شد.

چگونگی حمایت:
روش حمایت در بنیادکودک به این ترتیب است که کودکان و دانش‌آموزان با استعداد و کم‌برخوردار از طریق نمایندگی‌های بنیادکودک، سازمان‌هایی مانند بهزیستی، آموزش و پرورش و... توسط مددکاران شناسایی شده و پس از بررسی‌های لازم در زمینه دارا بودن شرایط و استانداردهای موسسه و جمع‌آوری مدارک و مستندات، در سیستم بنیادکودک پرونده‌ای برایشان تشکیل می‌شود. پرونده دانش‌آموزان بر روی وب‌سایت موسسه قرار گرفته و یا برای دفا‌تر خارج از کشور بنیادکودک ارسال می‌شود تا به میزان نیازی که مددکار با توجه به شرایط زندگی و مقطع تحصیلی دانش‌آموزان برآورد نموده است، برایشان اسپانسر و همیار جذب شود. پس از آن به میزان این کمک، مبلغی به عنوان «کمک هزینه تحصیلی»، ماهیانه به حساب دانش‌آموز واریز می‌شود. در حال حاضر بیش از بیست‌هزار دانش‌آموز از این طریق تحت حمایت بنیادکودک قرار گرفته‌اند که در مقاطع مختلف مشغول به تحصیل بوده و بسیاری از آنان نیز از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور، فارغ‌التحصیل شده‌اند -
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.