در طرح ساماندهی مراکز آموزش عالی، هیچ دانشگاهی منحل نمی شود

در طرح ساماندهی مراکز آموزش عالی، هیچ دانشگاهی منحل نمی شود
دکتر رحیمی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم: در طرح ساماندهی مراکز آموزش عالی، هیچ مؤسسه ای منحل نمی شود

دکتر رحیمی با اشاره به طرح ساماندهی مراکز آموزش عالی در کشور گفت: وزارت علوم با این طرح به دنبال کیفی سازی و هدفمندی سازی رشته های تحصیلی در دانشگاه‌ها است و قرار نیست موسسه آموزشی فعالی تعطیل شود.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی «غلامحسین رحیمی» در نشست خبری در دانشگاه بیرجند با اشاره به آیین‌نامه پیاده سازی آمایش آموزش عالی در کشور و مدیریت استانی مراکز و موسسات آموزش، اظهارداشت: آیین نامه این طرح اواخر آبان ماه توسط وزیر علوم به دانشگاههای کشور ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی جزو استانهای با ظرفیت بالای نیروی انسانی است، گفت: این مزیت استان باعث شده تا شاهد تاسیس موسسات آموزش عالی زیادی در این استان باشیم که برخی از اینها حتی در سالهای قبل از نقاط مختلف کشور دانشجو داشتند.

دبیرکل شورای عالی عتف با اشاره به کاهش چشمگیر تعداد دانشجویان در دانشگاههای کشور، افزود: تعداد دانشجوهای دانشگاههای کشور هم اکنون نسبت به 10 سال گذشته حدود یک و نیم میلیون نفر کمتر شده است.

رحیمی با اشاره به اینکه باید جلوی گسترش کمی دانشگاهها و رشته های تحصیلی گرفته و بر کیفیت آن افزوده شود، ادامه داد: خراسان جنوبی می تواند در شهرهای مختلف، برخی موسسات آموزشی که خالی از دانشجو شدند را، تبدیل به پژوهشکده هایی براساس ظرفیت آن شهر کند.

وی با بیان اینکه اولین جلسه طرح ساماندهی مراکز آموزش عالی در خراسان جنوبی امروز با حضور روسای تمام موسسات و مراکز آموزش عالی استان در دانشگاه بیرجند برگزار شد، افزود: کیفی سازی محیط های آموزشی، به مشارکت گذاشتن امکانات آزمایشگاهی، سالم سازی محیط های علمی و رعایت اخلاق در پژوهش از ماموریت های اجرای طرح ساماندهی است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با بیان اینکه در این طرح قرار نیست که هیچ موسسه آموزش عالی فعالی در استان منحل شود، گفت: این موسسات در جهت رشته های مورد نیاز ساماندهی می شوند، این طرح چه بسا باعث شود تا برخی دانشگاهها حتی بتوانند در رشته های تحصیلات تکمیلی، مجاز به گرفتن دانشجو شوند.

دکتررحیمی تاکید کرد: در این طرح از رشد کمی بدون کیفیت دانشگاهها جلوگیری و رشد کمی متوقف خواهد شد، و به جای رشد کمی، امکانات صرف رشد کیفی خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه زرشک یکی از محصولات استراتژیک خراسان جنوبی است که باید به دنبال فراوری این محصول با کمک دانشگاه باشیم، اظهارداشت: راه اندازی مرکز پژوهشی زرشک یک نیاز اساسی در استان است که می بایست تولیدکنندگان زرشک پای کار بیایند و از دانشگاهها بخواهند که مرکز تحقیقات زرشک ایجاد کنند. -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.