ماه شعبان را از دست مَده/ آیت الله جوادی آملی

ماه شعبان را از دست مَده/ آیت الله جوادی آملی
سخنان آیت الله جوادی آملی
🔰 ماه شعبان را از دست مَده
💠 اینهایی که کتاب های دعا نوشتند، روی ماه شعبان خیلی اصرار دارند که وجود مبارک پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) (یداب فی صیامه و قیامه)*، تمام شب ها را عبادت و تمام روزها را روزه می گرفت. (داب) ایشان، یعنی عادت شان این بود که تمام این شب های ماه شعبان را به عبادت و روزهای پربرکت ماه شعبان را هم به عبادت بگذرانند، اصرار این آقایان هم همین طور است.
و کتاب هایی که در ( دعا ) می نویسند؛ اوّل سال نزد اصحاب دعا، اول ماه مبارک رمضان است، و ماه شعبان آخرین ماه سال است. سرّش دو دلیل است؛ یکی نصوص و یکی ادعیه . در روایات یک تعبیر دارد، در ادعیه تعبیر دیگر.
مجموع تعبیرهایی که در روایات هست و در ادعیه هست، این است که از ماه مبارک رمضان به (راس السّنه)* یاد شده است، یک؛ از ماه مبارک رمضان به (غرّه الشهور)* یاد شده است، دو. لذا آن آقایانی که اهل حساب های معنوی هستند، اوّل سال شان ماه مبارک رمضان است، آخر سال شان ماه شعبان؛ لذا تمام تلاش و کوشش را می کنند که اگر توبه ای هست در همین ماه شعبان انجام بدهند؛ چون هر تاجری بالاخره آخر سال بررسی می کند. اصرار آن آقایان این است که این آخر سال حساب ها را بررسی کنند، استغفار کنند، حقّی از کسی بر عهده آنهاست اداء کنند که این سال با طهارت پایان بپذیرد که با طهارت وارد سال_جدید بشوند.
یادم هست مرحوم علامه (طباطبایی) هم این شعر از حافظ را با یک احترامی می خواندند؛ آن غزل معروف حافظ، روی این ماه شعبان خیلی تکیه می کند، می گوید (ماه شعبان منه از دست قدح کاین خورشید / از نظر تا شب عید رمضان خواهد شد)*. ماه شعبان را ار دست نده، برای اینکه آخر سال است و عفو و گذشت در اینهاست‌.
اگر ماه شعبان را از دست دادید، دیگر وصال نصیب تان نمی شود تا لیله عیدفطر ! برای اینکه آدم خیال می کند ماه مبارک رمضان ماه پر برکت است، بله پر برکت است امّا (ماه راه) است نه ماه نتیجه! نتیجه را ( لیله الجوائز )* می دهند، در روز عید فطر می دهند‌؛ اینجا شب و روز انسان باید تلاش و کوشش کند. (ماه شعبان منه از دست قدح کاین خورشید / از نظر تا شب عید رمضان خواهد شد)!
----------------------------------------------
📌 مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد / جلد ۲ / صفحه ۸۲۹
📌 تهذیب الاحکام / جلد ۴ / صفحه ۳۳۳
📌 اقبال الاعمال / صفحه ۴
📌 دیوان حافظ / غزل ۱۶۴
📌 الامالی للمفید / صفحه ۲۳۲

📋 درس خارج فقه
📆 قم ؛ ۱۴۰۰/۰۱/۱۸ -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.