وقت نوشیدن مِی/ آیت الله جوادی آملی

وقت نوشیدن مِی/ آیت الله جوادی آملی
سخنان آیت الله جوادی آملی
🔰 وقت نوشیدن مِی
💠 ماه شعبان محفوف به رحمت است؛ این دعای نورانی امام سجاد (سلام الله علیه) که هنگام ظهر هر روز خوانده می شود که شعبان (الّذی حففته منک بالرّحمه و الرّضوان)، این ماه پیچیده به رحمت الهی است. گذشته از اینکه این ماه پیچیده به رحمت الهی است و ماه رسول خداست که (یداب فی صیامه و قیامه)*، برکات فراوان دیگری هم در این ماه پدید آمد. ماه، ماه پر برکت است، از این ماه بهتر هم ما نداریم. آخر ماه هم هست، آخر سال هم هست.
چند روز بعد که ماه_مبارک_رمضان شروع می شود، سال جدید است. آن سالی که کشاورزها دارند، به دنبال پائیز و امثال پائیزند؛ سالی که نُو پوشان دارند؛ به دنبال اوّل فروردین هستند؛ امّا می بینید کسانی که اهل سیر و سلوک اند، سالشان ماه مبارک رمضان تا ماه مبارک رمضان است‌. هم در دعاهای روز اوّل ماه مبارک رمضان هست، یک؛ هم در روایاتی که از ماه مبارک رمضان سخن می گوید، دو؛ دارد (غرّه الشّهور)*. اوّلین ماه، ماه مبارک رمضان است؛ آخرین ماه، ماه شعبان است. در ماه شعبان تمام تلاش و کوشش این است که بالاخره انسان راهش را بررسی کند. می بینید اقبال مرحوم سید بن طاووس که اعمال دوازده ماهه را بررسی می کند، از ماه مبارک رمضان تا ماه مبارک رمضان شروع می کند.
آن بزرگواری که گفت: (ماه شعبان منه از دست قدح کاین خورشید / از نظر تا شب عید رمضان خواهد شد)*، می گوید: الآن اگر اهل مِی و میکده بودی، بنوش؛ و گرنه ماه مبارک رمضان جای نوشیدن نیست، ماه مبارک رمضان (ماهِ راه) است! تا برسی به (لیله الجوائز)* که چیزی به تو بدهند‌. و گرنه در ماه مبارک رمضان شب و روز باید بدَوی! ماهِ راه است، نه ماه وصال و وصول!! وقتی این یک ماه را پشت سر گذاشتی، به شب عید رسیدی یا به روز عید رسیدی، آن وقت می گویی (روز عید است و من امروز در آن تدبیرم / که دهم حاصل سی روزه و ساغر گیرم)*. اگر گفته شد لیله‌ی فطر، لیله الجوائز است یا روز عید فطر یوم الجوائز است، این است! ماه، ماه راه است نه ماه وصال! امّا الآن موقع وصال است، چون پایان سال است؛ نتیجه ها را هم الآن می دهند.

-------------------------------------
📌 اقبال الاعمال / صفحه ۶۸۸
📌 الکافی / جلد ۴ / صفحه ۶۶
📌 غزلیات حافظ / شماره ۱۶۴
📌 ر.ک الامالی للمفید / صفحه ۲۳۲
📌 اشعار منتسب به حافظ / شماره ۱۷
📋 نماز جمعه قم
📆 قم ؛ ۱۳۸۸/۰۵/۱۶ -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.