چگونه مردم ستون دین هستند/ آیت الله جوادی آملی

چگونه مردم ستون دین هستند/ آیت الله جوادی آملی
سخنان آیت الله جوادی آملی
🔰 چگونه مردم (ستون دین) هستند
💠 ما جامعه نورانی می خواهیم، اصلاً ننگ اینچنین جامعه ای مساله اختلاس و نجومی و اینهاست؛ به جامعه اسلامی نمی آید که در آن اختلاس و فساد و نجومی و این بازی ها باشد! چرا؟ از کجا پیدا می شود؟ مردم را وجود مبارک حضرت امیر می گویند: اینها ستون دینند. کدام مردم را می گویند؟ ما هم شیعه او هستیم! نمی گوید آدم های خوبی هستید؛ ما نمی گوئیم نماز یک چیز خوبی است، می گوئیم: نماز ستون دین است*. حضرت نمی گوید شیعیان من، مردم تربیت شده آدم های خوبی هستند، می گویند: ستون دین هستند، عمود دین هستند. این کجا، آن کجا!! ما می خواهیم به آنجا برویم؛ هر چه زودتر بهتر، هر چه دقیق تر بهتر.
این نامه ای که برای مالک اشتر نوشت، باید در دست آقایان باشد مثل سوره مبارکه الرّحمان‌! می بینید حضرت در آن نامه برای مالک اشتر می نویسد که مردم را کم نگیری!! قرآن آمده، مردم را به این صورت در آورده. می فرماید به اینکه: مالک! (و انّما عماد الدین و جماع المسلمین و العدّه للاعداء العامّه من النّاس)*. مردم ستون دینند؛ هِی مردم، مردم می گوئیم؛ یعنی می خواهیم شکم مردم را سیر کنیم؛ این کجا، خطبه حضرت امیر کجا! می گوید: مردم مثل نمازند، دین فرشته پرور است؛ در نماز که #دزدی نیست، در نماز که اختلاس نیست؛ فرمود: ما این را می خواهیم. جامعه ما ستون دین است‌. شما باید بگردید، دو طرف جیبت را نگه داری که دزدی نشود؛ این کجا، آن کجا!!
(و انّما عماد الدّین)، این ستون باید خودش بتواند مقاومت کند، بعد زیر یک سقف باشد؛ (و جماع المسلمین و العدّه للاعداء) در روز خطر، (العامّه من النّاس). (فالیکن صغوک لهم و میلک معهم)، گوش ات با اینها باشد!
این که درباره خودشان نیست تا ما بگوئیم اهل بیت مستثنی هستند! بله، آنها حساب شان جداست، ابن را در زیارت جامعه می گوئیم (ساسه العباد)، بله کسی خودش را با آنها مقایسه نمی کند؛ این را درباره مردم می گوید!! اگر درباره خودشان بگوید اینها اینچنین اند، بله همچنین هستند و صدها دلیل هم هست، این درست است! امّا این را به مالک اشتر می گوید (مردم) اینجورند، مردم را ما اینجور تربیت کردیم؛ مواظب اینها باش!

-----------------------------------------------
📌 ر.ک مستدرک الوسائل / جلد ۷ / صفحه ۱۶۲
📌 نهج البلاغه / نامه ۵۳ _ (... کتبه للاشتر النخعی ...)

📋 دیدار با برخی از مسئولین برگزاری دوّمین کنگره ملّی حکمت سیاسی متعالیّه
📆 قم ؛ بهمن ۱۴۰۰ -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.

ویدئو های مرتبط