گردش زمین چگونه نقش حیاتی در تعریف هوای کل عالم ایفا میکند

گردش زمین چگونه نقش حیاتی در تعریف هوای کل عالم ایفا میکند
گردش زمین :همه ما هر روز زندگی مان،در حال حرکت هستیم.حتی الان هم دارید این مطلب را می خوانید در حال حرکت در فضا با سرعت ۱۰۰کیلومتر هستیم.هر سال سیاره زمین به دور خورشید سفر میکند و ما نیز همراه سیاره زمین می رویم.بیش از ۳۶۵ روز طول میکشد تا زمین یک دور کامل به دور خورشید بچرخد .در آن مدت ۹۴۰ میلیون کیلومتر راه را طی میکند. اثر کوریولیسم تاثیر بسزائی در شکل دهی آب و هوائی دارد.

تاثیر گردش زمین بر کنترل آب و هوا

اکنون اوائل سپتامبر است ،گرچه تابستان به انتها رسیده اما در نیم کره شمالی زهر گزنده ای به همراه خود دارد.زیرا این زمان فصل طوفان ها است.شکل گیری و پیشرفت یک طوفان مثال جالبی است از اینکه چگونه چرخش زمین آب و هوا را کنترل میکند؟

شیوه تشکیل طوفان این است که آب گرم اقیانوس ،هوای بالای خودش را گرم میکند و وقتی هوا گرم می شود ،منبسط شده و بالا میرود.وقتی هوای گرم بالا میرود فشار کاهش می یابد و هوای مرطوب بیشتری را به درون مکیده و بادهای نیرومند خلق می کند.اما برای خلق یک طوفان ،یک ماده افزونی نهائی لازم است.

اکنون همه چیز باید شروع به چرخش نماید و این چرخش با چرخش زمین به وجود می آید.در دریا ،نیت ابرهای چرخنده و چرخشی را که مشخصه یک طوفان است را دارد.اما به طرز ناامید کننده ای طوفان نیت شروع به از دست دادن قدرت خود میکند و قبل از رسیدن به خشکی بادها فروکش میکند.
اثر کوریولیسم

در عوض فصل طوفان خیز سال ۲۰۱۱ به خاطر یک طوفان متفاوت مشهور می گردد.طوفان آیرین به طرز غیرمعمول برای یک طوفان ،این طوفان تمام ساحل شرقی ایالت متحده را طی کرد، تا در بخش های از شهر نیویورک سیل به راه بیاندازد.

جریان قدرتمند چرخش بادها در درون یک طوفان با چرخش زمین و از طریق پدیده معروف به اثر کوریولیس (یک شبه نیرو است که باعث انحراف اجسام در حال حرکت به بیرون از راستای خط راست، از دید یک ناظر درون یک دستگاه مرجع چرخان است)که اثر حاصل از گردش زمین است ،تولید می شود.در نیمکره جنوبی این اثر معکوس است و بادها به سمت چپ منحرف میگردند. -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.