جاذبه های گردشگری مانه و سملقان در خراسان شمالی

جاذبه های گردشگری مانه و سملقان در خراسان شمالی
در شمال غربی استان خراسان شمالی شهری زیبا به نام مانه و سملقان قرار دارد که با بجنورد از شمال و شمال شرق، با جاجرم در جنوب، با گرمه از جنوب غربی و با شهرستان های مراوه تپه و کلاله در غرب هم مرز است. این شهر تا مرکز استان یعنی بجنورد فقط 40 کیلومتر و تا مشهد مقدس 280 کیلومتر فاصله دارد. بازدید از مکان های دیدنی شهرستان مانه و سملقان را در لیست سفرهای خود قرار دهید تا از تماشای زیبایی ها لذت ببرید. شهرستان مانه و سملقان از نظر جغرافیایی به دو قسمت کوهستانی و دشت تقسیم می شود. بخش کوهستانی عمدتا در جنوب و جنوب غربی شهرستان قرار گرفته و شامل ارتفاعات قورخود، حسن بگ قوالی و یامان داغی و در بخش شمالی ارتفاعات بزداغی و خرتوت می باشد. رود اترک از بخش مانه در شمال این شهرستان می گذرد و به طور کلی وجود منابع آب دائمی و خاک حاصلخیز این شهرستان را به یکی از مناطق عمده کشاورزی استان تبدیل کرده است. شیرین دره و به ویژه روستای محمدآباد، حصه گاه و... از دیرباز کانون شالیکاری و کشت برنج است و برنج این منطقه در استان شهرتی در خور دارد. در ادامه ی مطلب با ما در مجله گردشگری همگردی همراه باشید برای اطلاعات بیشتر از جاهای دیدنی مانه و سملقان خراسان شمالی...
شهرستان مانه و سملقان خراسان شمالی

پیشینه ی شهرستان مانه و سملقان خراسان شمالی

اقلیم خوش آب و هوا و وجود منابع سرشار طبیعی در شهرستان مانه و سملقان از دیرباز موجب جلب توجه جوامع انسانی و شکل گیری فرهنگ و تمدن های درخشانی در منطقه شده است. وجود آثار تاریخی و مکان های دیدنی شهرستان مانه و سملقان از دوره های پیش از تاریخ تا دوره معاصر در بخش های مختلف این شهرستان در بخش های مختلف این شهرستان گویای استقرار مداوم بشر در این خطه می باشد. براساس پژوهش های باستان شناسی بخش هایی از منطقه مانه و سملقان برای نخستین بار در حدود هشت هزارسال پیش مسکونی شده که آثار آن را می توان در "تپه قلعه خان" در دشت سملقان مشاهده کرد. این منطقه در دوره ی هخامنشی به عنوان بخشی از ساتراپی و ولایت پارت به شمار می رفته اما در دوران اشکانی و ساسانی، بسیار بیشتر مورد توجه بوده و مرکزیت یافته است. آتشکده اسپاخو به عنوان مهم ترین بنای تاریخی استان یادگار ارزشمندی از اهمیت و رونق این منطقه در روزگار ساسانی می باشد.
مانه و سملقان خراسان شمالی

فرهنگ و هنر

براساس کاوش های تپه قلعه خان یکی از مکان های دیدنی شهرستان مانه و سملقان خراسان شمالی سابقه ی کهن ترین استقرار در آن، به دوره ی نوسنگی یعنی حدود هشت هزار سال قبل باز می گردد. از دوران تاریخی، قلعه عظیم ساسانی قلعه خان و محوطه بزرگ تپه ریوی؛ دو نمونه از کانون های مهم مدنی و فرهنگی شناسایی شده اند. محوطه ی باستانی ریوی در عصر هخامنشی و اشکانی شهری عظیم (بیش از 110 هکتار) از این دوران را در دل خود جای داده است. وجود آتشکده ی اسپاخو نیز اهمیت دین زرتشت در منطقه را نشان می دهد.
در دوران اسلامی وجود مشاهیری چون احمد بن محمد بن عبدالله زردی معروف به علامه زردی (در گذشت به سال 338 هجری در نیشابور) و نیز آرامگاه هایی کهن چون مقابر روستای زرد و نیز امامزاده قاسم بازار قارناس، امامزاده دلاور، امامزاده گلزار کشانک و... نشانه دیرینگی و رونق فرهنگ اسلامی در این خطه است.
تنوع قومیتی و وجود اقوام کرد، ترک و ترکمن و همچنین تعداد محدودی قوم و بلوچ که در اوایل دوره پهلوی به این منطقه کوچ کرده اند، سبب خلق آثار هنری متنوع و فرهنگ غنی در این منطقه شده است. صنایع دستی این شهرستان شامل انواع دست بافته ها و زیراندازها چون گلیم و جاجیم، قالی و قالیچه، سفره کردی، نمدمالی و... می شود.
آداب و رسوم مردمان شهرستان مانه و سملقان خراسان شمالی

جاذبه های تاریخی
آتشکده اسپاخو

اثر مشهور آتشکده اسپاخو در روستایی به همین نام و در 61 کیلومتری جنوب شهر آشخانه مرکز شهرستان مانه و سملقان در نزدیکی جاده گرگان به بجنورد قرار دارد. در روستای اسپاخو تاکنون 14 اثر و محوطه تاریخی شامل آتشکده اسپاخو، قلعه شهر سوخته، معدن تاریخی، ساختارهای آرامگاهی، قلعه ساسانی، محوطه باستانی اسپاخو، حمام، راه قدیمی، محوطه ساسانی، رشته قنات قدیمی، محوطه اسلامی و محوطه چشمه علی اصغر شناسایی شده است. اما مهم ترین و شاخص ترین اثر این مجموعه آتشکده اسپاخو می باشد که بر روی تپه ای نسبتا بلند در جنوب روستای امروزی اسپاخو قرار دارد. این بنا با جهت شرقی- غربی از دو فضای مستقل تشکیل شده و فضای مربع شکل زیر گنبد که فضای اصلی (تالار)اش می باشد و فضای مستطیل شکل ایوان. ابعاد کلی بنا 50/12* 40/21 متر است.
شماره ثبت ملی: 1579
https://www.instagram.com/p/BqRqLyHABNQ/

منطقه نمونه و روستای هدف گردشگری درکش

روستای درکش از جاهای دیدنی مانه و سملقان، واقع در دهستان آلمه از توابع بخش سملقان شهرستان مانه و سملقان خراسان شمالی می باشد و در فاصله ی 30 کیلومتری جنوب غربی شهر آشخانه واقع شده و از جاده اصلی 2 کیلومتر فاصله دارد. درکش آب و هوای معتدل، طبیعتی جنگلی و کوهستانی و نیز چشمه سارهای بسیار دارد. تنها جنگل بلوط شرق کشور در اطراف این روستا قرار دارد. به علاوه در کوهسارها و دره های مجاور باغات میوه، انواع گیاهان دارویی و گونه های مختلف جانوری وجود دارد. از تولیدات محلی این روستا می توان گردو، بادام، انواع محصولات باغی شامل گیلاس، گلابی و عسل... را نام برد. جمعیت آن براساس آخرین سرشماری حدود 950 نفر می باشد.
https://www.instagram.com/p/BobbHnrFFWI/

منطقه نمونه گردشگری یامان داغی و جنگل های هاور

منطقه نمونه یامان داغی در جنوب و جنوب غربی و جنوب شرقی روستای هدف و منطقه نمونه درکش و روستای هاور در شرق واقع است. منطقه به لحاظ اقلیمی کوهستانی با آب و هوای معتدل در تابستان و سرد در زمستان ها بوده و فاقد جمعیت ساکن می باشد.
بعضی از جاذبه های گردشگری و جاهای دیدنی مانه و سملقان در این منطقه عبارتنداز: جنگل های هیرکانی که تنها بازمانده این گونه منحصر به فرد در شرق کشور می باشد با پوشش غالب بلوط، مازو، بلند مازو، راش، کرکو... کوهستان مرتفع با قلل متعدد و قله قوالی با ارتفاع 2900 متر، یامان داغی، چشمه سارها، دره ها و مناطق ییلاقی گولک، نر گزلی، کشگربه، ترناولی و... دره های سرسبز و انبوه ناله خونی، خالدار، زو... چشمه ها گولک، چشمه بید و رودخانه کندرزو و... از جمله جاذبه ها و توانمندی های گردشگری بالقوه منطقه می باشد که در زمینه گردشگری کوهستان، صخره نوردی، گردشگری ورزشی و... قابلیت سرمایه گذاری و جذب گردشگران را دارد.
منطقه نمونه گردشگری یامان داغی و جنگل های هاور

منطقه نمونه گردشگری قرخود

این منطقه نمونه بخشی از گستره وسیع منطقه قور خود است و مشتمل بر جنگل ها، ارتفاعات و پوشش گیاهی منتهی به پارک ملی گلستان می باشد. مساحت آن 5807/1429 هکتار تعیین شده است. از نظر دسترسی ماشین رو است. روستای کاستان (تنها روستای منطقه نمونه) قدمت تقریبی 220 ساله دارد و پیدایش آن مربوط به دوران صفویه است. از مهم ترین جاذبه های طبیعت منطقه می توان به قله قور خود با ارتفاع 2950 متر، پوشش جنگلی متراکم و انبوه، دره زوی جنان، چشمه زوی جنان، آبشار کزوی جنان، غارهای طبیعی به نام دو دهنه و منطقه حفاظت شده قور خود اشاره کرد. این منطقه از جاهای دیدنی مانه و سملقان با تنوع وحوش، زیستگاه خرس قهوه ای کم نظیری می باشد.
منطقه نمونه گردشگری قرخود

منطقه نمونه گردشگری کشانک

منطقه نمونه گردشگری کشانک در فاصله 11 کیلومتری جنوب غربی آشخانه قرار گرفته است. مشاغل عمده مردم روستا زراعت، باغداری، دامداری و... است.
جاذبه های طبیعی همچون چشمه های علی جمعه، علی دری، سالان، مسافر، ترناولی، کانی موسو، ساخ چشمه و قاریاق ده و ارتفاعات سرسبزی همچون کورکن، تیغ بل، ترناولی وترنو وسرم با ارتفاع 1844 متر در جنوب روستا قرار دارد. امام زاده گلزار در دامنه های پوشیده از درختان و باغات میوه همه روزه پذیرایی جمع کثیری از دلدادگان و مشتاقان و همچنین مسافران و مردم اطراف می باشد. طی سال های اخیر در این روستا زیر ساخت های گردشگری از جمله سکوهای نشیمن، آلاچیق و... توسط اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری احداث شده است.
منطقه نمونه گردشگری کشانک

منطقه نمونه گردشگری شیرآباد

منطقه نمونه شیرآباد در فاصله 5 کیلومتری شهر آشخانه واقع شده که مشاغل عمده مردم روستا کشاورزی، دامداری و باغداری است.
بعضی از جاذبه های منطقه عبارتنداز: چشمه آخورک در جنوب روستا، آبشار رودخانه و آب بند شیرآباد که از حاشیه ی جنوبی و غربی روستا می گذرد، ارتفاعات اطراف منطقه و دره زو با دیواره های سنگی عمودی از ظرفیت های کم نظیری برای کوه نوردی و صخره نوردی برخوردار است که غار مسعود و آشیانه پلنگ از دیگر جاذبه های منطقه می باشند. حیات وحش منطقه با گونه های متنوع شامل پلنگ، خرس، گرگ، روباه، خوک و انواع پرندگان شکاری و سایر وحوش از جاذبه های مهم اکوتوریستی منطقه هستند.
منطقه نمونه گردشگری شیرآباد

محور گردشگری زو علیا

روستای زو علیا در جنوب شهر آشخانه و در فاصله 3 کیلومتری روستای بیار قرار دارد. روستای زو علیا از توابع دهستان حومه بخش مرکزی شهرستان مانه و سملقان و دارای طبیعتی بکر با چشم اندازهای زیبایی از کوهستان و باغات سرسبز، رودخانه و آبشار است. روستای دره ای زو علیا با رودخانه ی پرآبش یکی از باصفاترین و جذاب ترین روستاهای مقصد و هدف گردشگران استان می باشد.
پیشنهاد امروز
yektanet-logo-sign
تحلیل تکنیکال نفت (WTI)؛ سه شنبه ۲۵ آذر

تحلیل تکنیکال نفت (WTI)؛ سه شنبه ۲۵ آذر
زو علیا
آبشار بیار

آبشار بیار در روستای بیار قرار دارد. روستای بیار در یک کیلومتری جنوب شهر آشخانه و 52 کیلومتری غرب بجنورد قرار دارد. این آبشار از ارتفاعات جنوب روستای بیار سرچشمه می گیرد و حدود 15 متر ارتفاع دارد. محیط اطراف این آبشار دارای مناظر زیبا و دیدنی است. آبی که از این آبشار می ریزد، بسیار خنک و دلپذیر می باشد. جاری شدن آب این آبشار باعث به وجود آمدن مناظر زیبای جنگلی در این منطقه شده و سالانه مسافران و گردشگران زیادی برای دیدن آبشار زیبای بیار به این روستا سفر می کنند و از زیبایی آن لذت می برند. -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.