آشنایی با جاذبه های گردشگری خراسان شمالی

آشنایی با جاذبه های گردشگری خراسان شمالی
از جمله جاذبه های گردشگری و مکان های تفریحی خراسان شمالی، می توان مکان های زیر را نام برد:

پارک تفریحی باباامان:
این پارک جنگلی زیبا از تفرجگاه های مهم شهرستان بجنورد است که به عنوان یکی از مناطق برگزیده نمونه ملی گردشگری معرفی شده است که در مسیر جاده اصلی بجنورد به شهر قرار دارد،
پارک زیبای باباامان با داشتن امکانات پذیرایی و اقامتی برای گردشگران، هرساله پذیرایی مسافران و جمع کثیری از زائران حرم مطهر رضوی است. در مجموعه تفریحی بابا امان بیش از 400 هزار اصله درخت از قبیل چنار بعضا 400 ساله به همراه درختانی شامل زبان گنجشک، اقاقیا، زالزالک، زرد آلو و بید، قرار دارد.

پارک تفریحی بش قارداش:
این منطقه نمونه ملی گردشگری که در 6 کیلومتری جنوب بجنورد قرار گرفته است به پارک بش قارداش شهرت دارد. در این پارک زیبا، مقبره ای به چشم می خورد که مربوط به سردار مفخم، حاکم بجنورد است این منطقه تاریخی، تفریحی با وجود چشمه های آب معدنی که دارای خواص درمانی و طبیعتی زیباست، همواره تعداد کثیری از علاقمندان را به خود جلب می کند.

آیینه خانه مفخم:
آیینه خانۀ مفخم یکی از یادمانهای برجستۀ دورۀ قاجار است که بدستور سردار مفخم بنا شده. آیینه خانه در ابتدا ساختمان دیوانی قلمداد می شده و برای انجام دیدارهای رسمی سردار مفخم با رجال سیاسی دورۀ قاجار مورد استفاده قرار می گرفته است. این ساختمان دو طبقه است و یکی از اتاق های آن تالاری است سراسر آیینه کاری شده که نام بنا را از آن برگرفته اند. نمای شمالی این بنا با چهار منارۀ بلند و طرح های زیبای کاشیکاری شده آراسته شده است. امروز بنای آیینه خانه به موزه تاریخی- فرهنگی بجنورد تبدیل شده است. این بنا همزمان با عصر ناصری در داخل باغ بزرگی به نام دلگشا ساخته شد. پلان این بنا مستطیل شکل بوده و در دوطبقه با تزئینات خارجی و داخلی ساخته شد. در طبقه دوم بنا اتاق آیینه کاری شده ای وجود دارد که نام خود را به کل بنا بخشیده است و امروز به عنوان موزه مردم شناسی مورد استفاده قرار می گیرد.

عمارت مفخم:
عمارت مفخم بزرگترین و شاخص ترین اثر تاریخی دروۀ قاجار در استان خراسان شمالی است که در اوایل دهۀ 1300 هجری قمری بدستور یار محمدخان شادلو معروف به سردار مفخم، حاکم منطقه شمال خراسان، به عنوان محل سکونت وی و خانواده اش ساخته شده است. این بنای مجلل 34 اتاق با دو تالار بزرگ دارد. نمای اصلی ساختمان در سمت جنوب است که سراسر آن به زیباترین وجهی با انواع فنون کاشیکاری معرق، معقلی، هفت رنگ و با طرح ها و نقوش انسانی، حیوانی، اسلیمی، ختایی و هندسی زینت یافته است.

حسینیه جاجرمی ها:
این بنا در سال 1325 هـ . ق توسط غلامرضا بنا، استادکار یزدی ساخته شده و از یادمانهای دورۀ قاجار در شهر بجنورد قلمداد می شود. طرح کلی پلان بنا به صورت مربع است و حدود 600 متر مربع مساحت دارد. سقف هشتی بنا در قسمت ورودی و تمام حجره ها با قوس کلیل پوشش یافته و بخش های مختلف آن با آرایه های معماری از قبیل آجرکاری گچبری، مقرنس کاری و کتیبه هایی تزئین شده است. این بنا دو طبقه است و مراسم مذهبی اغلب در طبقه دوم انجام می شده است.

مقبـره شهدا:
مقبره شهدا نمونۀ برجسته ای از آثار معماری دوره پهلوی اول در بجنورد است که در مرکز باغی ساخته شده است. این بنای یادبود، مدفن تعدادی از افسران رضا شاه است که در واقعه سرکوب شورش لهاک خان که در سال 1304 در منطقه علم سرکشی برافراشته بود جان خود را از دست دادند. پلان مقبره شهدا متشکل از یک چهار ضلعی گنبد دار است که در هر گوشه آن مناره کوچکی وجود دارد و بدنه آن با آجرهای تراشدار تزیین شده است. این بنا با الهام از معماری قرون اولیه اسلام ساخته شده است.

آرامگاه امامزاده سلطان سید عباس(معصوم زاده):
آرامگاه امامزاده سلطان سید عباس که به معصوم زاده شهرت یافته در جنوب شهر بجنورد قرار گرفته و به دلیل نوسازی های مکرر، تاریخ ساخت آن دقیقاً معلوم نیست. این بقعه مدفن امامزاده سلطان سید عباس، فرزند امام موسی کاظم(ع) است که در دورۀ حکومت عباسی از مدینه وارد خراسان شده و در اواخر سدۀ دوم هجری وفات یافته است.
بدلیل دسترسی آسان و قرار گرفتن گلزار شهدا و گورستان قدیمی این شهر در اطراف آن بیشترین زائر را دارد که بارگاه آن بر فراز تپه های باستانی در جنوب شهر بجنورد قرار دارد و گنبد فیروزه ای آن با آیات قرآن مزین شده است که طرح تبدیل آن به مجموعه فرهنگی، شامل کتابخانه، سالن اجتماعات، موزه، مرکز فروش صنایع دستی و زائر سرا در دست اجرا است که در دوره حکومت بنی عباس از مدینه وارد خراسان شد و در اواسط سده دوم هجری وفات یافته است.

آبشـار حمید:
روستای حمید در 7 کیلومتری شرق بجنورد واقع شده است. در جنوب روستا، دره تنگ با صخره های عظیم قرار دارد و در انتهای دره به فاصله حدود 2 کیلومتر از روستای حمید آبشاری به ارتفاع 25 متر دیده می شود. آب آبشار از روستای آبچور سرچشمه می گیرد. روستا و آبشار حمید همواره به عنوان مکانی تفریحی مورد توجه ورزشکاران کوهنورد و خانواده ها بوده است.

دره بـازخانه:
یکی از آبادترین و زیباترین دره های اطراف بجنورد دره بازخانه است که از روستای درصوفیان واقع در جنوب شرقی بجنورد آغاز می شود. چشمه های متعدد آب و باغ های میوه و درختان گردو از مشخصات اصلی این مسیر است.

مسجد جامع استاد:
مسجد جامع استاد از آثار مذهبی-تاریخی شهرستان فاروج است که به دلیل انجام تعمیرات فراوان تاریخ دقیق ساخت آن معلوم نیست. این مسجد از نوع مساجد شبستانی ساده است و پلان آن متشکل از یک مستطیل است که در وسط آن ستون های چهارگوش بزرگی به قطر دو متر وجود دارد. این ستون ها در قسمت بالا به وسیلۀ قوس های جناقی کند که فشار حاصل از سقف را به پایه ها منتقل می کنند به هم ارتباط یافته است.
روستای توریستی روئین:
روئین، روستایی کوهستانی با طبیعت سرسبز در 25 کیلومتری شمال شهر اسفراین واقع شده است. روئین در دامنه کوه و در دره ای سرسبز با معماری پلکانی ساخته شده و بافت تاریخی ارزشمندی دارد جاذبه های تاریخی و طبیعی روستا باعث شده تا به عنوان یکی از مهمترین روستاهای هدف گردشگری خراسان شمالی مطرح شود.

روستای توریستی خسرویه
روستای خسرویه در دامنه رشته کوههای زیبای شاه جهان و در فاصله 25 کیلومتری جنوب غربی فاروج و در دل دره ای سر سبز جای گرفته است. خسرویه زادگاه عالم ربانی آقا نجف علی قوچانی است و از بافت سنتی و معماری بسیار غنی برخوردار است. این روستا دارای رودخانه ای معروف به کال خونی است که روستا را به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم می کند.

روستای درکش:
این روستا در شهرستان مانه و سملقان و در فاصله دو کیلومتری از جاده اصلی آزاد شهر و بجنورد در منطقه کوهستانی که تنها جنگل بلوط شرق کشور با آب و هوای بسیار دلپذیر در آن قرار گرفته است که وجود آبشارها و رودخانه های همیشه پر آب باعث شده که طبیعت زیبا را در منطقه ایجاد کند و به عنوان یکی از روستاهای هدف گردشگری استان خراسان شمالی ثبت شود.

موزه حیات وحش میرزا بایلو:
این موزه و حیات وحش دارای گونه های منحصر به فردی از حیوانات و پرندگان و خزندگان بومی استان است. این موزه آماده بازدید علاقمندان به گونه های جانوری بومی زیست محیطی خراسان شمالی است.

آبگرم ایوب پیغمبر:
آب گرم ایوب در دهستان گیفان در 95 کیلومتری شمال بجنورد، در و روستای ایوب واقع شده است. ویژگی منحصر به فرد چشمه آب گرم و خواص درمانی آن سبب شده که به منظور رفع بیماری های پوستی مورد استفاده قرار گیرد. این چشمه در روزهای تعطیل پذیرای گردشگرانی است که جهت استفاده از آب گوگردی و بهره وری از خواص طبی آن به روستای ایوب سفر می کنند.
این چشمه به عنوان یکی از چشمه های آب معدنی و درمانی کشور سالانه هزاران مسافر را به آنجا می کشاند. این استخر آب گرم روی تپه ای به ارتفاع 300 متر از سطح دره گیفان واقع شده و معادل 47 درجه حرارت دارد و یک چشمه آب گرم طبیعی چون چشمه های آب گرم سرین، دوماند و ... است. این آب گرم علاوه بر اینکه به عنوان یک مکان تفریحی جهت شنا مورد استفاده قرار می گیرد بیشتر به خاطر خواص زیادی که جهت درمان و التیام بیماری های پوستی و مفصلی دارد مورد توجه قرار گرفته است. اما آنچه موجب شگفتی هرچه بیشتر این مکان شده، این است که در داخل استخر اصلی که چشمه های آب گرم با درجه بسیار بالا وجود دارد، چشمه های آب سردی نیز وجود دارد که موجب معتدل نگه داشتن آب استخر می شود.

مناطق حفاظت شهرستان مانه و سملقان:
منطقه حفاظت شده قورخود، آبشار بیار، چشمه آبگرم مهمانک، ارتفاعات بزداغی، یمان داغو کشانک نیز از جمله مناطق سرسبز و دیدنی این استان در شهرستان مانه و سملقان است.

ارگ شهر بلقیس:
محوطه باستانی معروف به شهر بلقیس در سه کیلومتری جنوب شهر اسفراین از جمله بزرگترین میراث های خشتی و گلی ایران است. در بخشی از این محوطه عظیم باستانی ارگی با 29 برج ساخته شده که در اطراف آن خندقی وجود داشته است. بررسی های اولیه باستان شناسی وجود دوره های مختلف استقرار در این مجموعه است که برای آخرین بار در دوره صفوی متروک شده است.

معبد اسپاخو:
این بنا بر بلندی تپه ای طبیعی در روستایی به همین نام با فاصله پنج کیلومتری از جاده آسیایی بجنورد به آزاد شهر بر روی تپه ای مرتفع در دامنه جنگلهای کاج و سرو در کنار دهکده اسپاخو بنا شده است. در وجه تسمیه دهکده اسپاخو گفته می شود واژه "حسب و اسپ" که نامی کهن و پهلوی است به مرور زمان دچار تغییر و تبدیل به اسب شده و طبق شواهد احتمالا این منطقه از خراسان شمالی در گذشته محل پرورش اسب بوده که نام اسپاخو بر گرفته از ان است. معماری این بنا الگو گرفته از پای فیل، مشهور به پافیلی است که از پابرجا ترین نوع معماری محسوب می شود طرح این بنا ترکیبی از یک ایوان با پلان چهار گوش، تالار و یک اتاق چهار گوش در قسمت شرقی است که ایوان آن به وسیله دهلیز به اتاق قسمت شرق ایوان مرتبت است پوشش سقف بصورت گنبدی از نوع نیم کره ای است در اطراف این بنا قبرستانی وجود دارد که از نظر وضع دفن و مقبره سازی با طرز تدفین مسلمانان تفاوت کلی داشته و قبرها به صورت خانوادگی است.

آشنایی بیشتر با مکان های گردشگری خراسان شمالی
چشمه بش‌ قارداش
چشمهء بش قارداش (پنج برادر) در 8 کیلومتری جنوب بجنورد و در شرق جادهء بجنورد به اسفراین، در فاصلهء تقریبی یک کیلومتری جاده واقع شده‌است. آب این چشمه، در ردیف آب‌های بیکربناته کلسیک و سولفاته کلرورهء سرد به همراه سیلیس و آهن می‌باشد و در درمان اختلالات دستگاه گوارش، یاری رساندن به سوخت‌وساز بدن و ارزش غذایی مۆثر است.

ییلاق زوارم
این‌ منطقه‌ ییلاقی‌ در فاصله‌ 28 کیلومتری‌ جنوب‌ غربی‌ شیروان‌ قرار دارد و تا کوه های ‌تخت‌میرزا و شوخری‌ ادامه‌ پیدا می کند. ییلاق‌ دیدنی‌ زوارم‌ چشمه‌سارهای‌ متعدد، آبشارها و حوض‌های‌ سنگی‌زیبا دارد. درختان‌ سر به‌ فلک‌ کشیده‌ چنار، سپیدار، گردو، گیلاس‌، گلابی‌، بادام‌ و دیگر درخت‌های‌ کنار جریان‌آب‌ و درون‌ دره‌، زیبایی‌ آنرا دوچندان‌ کرده‌اند.

بندر مهار
در جنوب شهرستان اسفرائن و روستاهای کلاته سنجر قرار دارد که شامل 3 دوره تاریخی ساسانیان و سلجوقیان و دوره سلطه مغول ها می شوذ. در حال حاظر قسمت اعظم این سد از بین رفته است.
این سد در دوره ساسانیان با سنگ وساروج بنا شده است. در دوره سلجوقیان برای مرمت ان از اجر استفاده شده و در دوره مغولان پشت ان با خاک مستحکم شده است.
محور کوهستانی و پر پیچ و خم اسدلی در حدفاصل بجنورد به اسفراین و نیز محور بدرانلو که مابین شهرهای بجنورد و مانه و سملقان واقع شده با رودهای جاری و چشم اندازهای زیبا و دیدنی،‌ بیشترین جاذبه را برای اهالی این مناطق دارد

ییلاق بابا امان
این ییلاق در 10 کیلومتری شمال شرقی شهر بجنورد و کنار جاده بجنورد- مشهد قرار گرفته و دارای استخرهای متعدد و پارک جنگلی است و حدود 40 هکتار وسعت دارد. این پارک دارای استخرهای متعدد و درختانی مثل چنارک، زالزالک، اقاقیا و زردآلو است. چشمه‌هایی که در مرکز و اطراف باباامان می جوشند و شاخه‌ای از رودخانه اترک که از کنار این پارک می‌گذرد زیبایی آن را دو چندان کرده است.
آشنایی با مکان های زیبای گردشگری خراسان شمالی

چشمه این مجموعه تفریحی که از نوع آب های معدنی است که 300 تا 400 لیتر در ثانیه آبدهی دارد. این چشمه از چهار نقطه درون تپه‌ای می‌جوشد و به استخرهایی می‌ریزد که با اختلاف سطح ساخته شده‌است.

ییلاق گلیان و استخری
این ییلاق در استان خراسان شمالی و شهر بجنورد قرار دارد. در این ییلاق می توانید دره های زیبا، در ختان انبوه و رود خانه های فراوان و چشمه سار ها و آبشار های دیدنی زیادی را ببینید.

این منطقه ییلاقی که در بر گیرنده ناحیه گلیان، حصار پهلوانلو و استخری است تا دامنه های کوه شاه جهان کشیده می شود. بقایای حصار موسی خان و سنگر های خداوردی سردار، مقبره بابا توکل ریاضی دان بزرگ و امیر شمس الدین محمد در آن جا دیده می شوند. -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.