سخنان دکتر اسدی در افتتاحیه بنیاد ملی توسعه فناوری فرهنگی
نرم افزار و سخت افزار
فناوری جدید
فن آوری
ریسک
خبرگزاری ایرنا
بنیاد خیریه
بنیاد ملی توسعه فناوری فرهنگی
دکتر امیرحسین اسدی
صنایع فرهنگی
فناوری های فرهنگی
بنیاد فناوری
بنیاد ملی توسعه فناوری فرهنگی با حمایت معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با هدف توسعه اشتغال پایدار در زمینه صنایع خلاق، با حضور «محمد شریعتمداری» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افتتاح شد.
تو با ارتباطات فناوری جهانی توانی بدست آوری
مدیریت این زمانی که هست، هماوا شدن با جهانی که هست
همه حاصل عصر دانایی است
دکتر امیرحسین اسدی، رئیس هیئت مدیره بنیاد ملی توسعه فناوریهای فرهنگی اولین سخنران این مراسم بود.
دکتر اسدی در مراسم افتتاح این بنیاد در فرهنگستان هنر، گفت:
«عیسی منصوری» معاون توسعه کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: آنچه امروز با آن مواجه هستیم تعارض فرهنگی و تمدنی است به این معنا که عقبههای تمدن فرهنگی را نمی توان حذف کرد و اگر بخواهیم تمدن حاکم را حذف کنیم، مواجهه شکل می گیرد.
وی زبان، حقوق بشر و پول، نمادی از فرهنگ و تمدن یک کشور است و امروز شاهد هستیم که زبان انگلیسی، زبان فراگیر دنیا و دلار، زبان اقتصاد در دنیا است و در برابر توسعه، فعالیت های حقوق بشری در دنیا بحث میشود.
وی با اشاره به ظرفیت تمدنی و فرهنگی کشور و عدم استفاده آنها، افزود: یکی از فرصتها این است که بین محتوای فرهنگی و بستر این فرهنگ برای جریان یافتن در دنیا تفکیک قائل شویم و تکنولوژی این بستر را برای ما فراهم کرده تا بتوانیم تولیدات فرهنگی حاصل از عقبه فرهنگی خود را در دنیا توسعه و جریان دهیم.
معاون توسعه کارآفرینی وزارت کار گفت: نقش بنیاد ملی توسعه فناوری های فرهنگی قطعا فعالیت به عنوان جایگزینی برای استارتاپها و کدنویسی نیست، بلکه این بنیاد باید بستر و فرصت را فراهم کند تا بازیگران، فعالیتهای فرهنگی خود را به صورت خلاقانه بروز دهند و شکوفا شوند.
همچنین در ادامه این مراسم «امیرحسین اسدی» رییس بنیاد توسعه فناوری فرهنگی گفت: این بنیاد، نهادی خصوصی و دولتی است و تعیین راهبردها بر عهده دولت است و اجرای این راهبردها با بخش خصوصی است.
وی افزود: بنیاد موظف است بخش خصوصی و دولتی را تلیفیق کند و تجاری سازی فرهنگی و فناوری فرهنگی را ایجاد کند.
«محمد ابطحی» مدیر ملی توسعه رسته فناوری اطلاعات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: براساس آخرین آمار، حجم بازار صنایع خلاق و فرهنگی در سال ۲۰۱۳ حدود ۲ هزار و ۲۵۰ تا سه هزار و ۶۰۰ میلیارد دلار بود که در سال ۲۰۱۵ به بیش از ۵۰۹ میلیارد دلار رسید که بیشترین سهم را بخش طراحی به خود اختصاص داد.
وی افزود: ۲۶۰ میلیارد دلار از گردش مالی صنایع خلاق در سال ۲۰۱۵ مربوط به کشورهای توسعه یافته و در راس آنها چین بود.
ابطحی تاکید کرد: براساس آمار بینالمللی بیشترین تقاضا در فناوری نوین مربوط به صنایع خلاق است و بیشترین تقاضا در صنایع خلاق نیز مربوط به هوش مصنوعی و بلاکچین است.
وی افزود: درآمد هوش مصنوعی در سال ۲۰۱۵ معادل ۲ میلیارد دلار بود که پیشبینی شده این رقم در سال ۲۰۲۵ به ۱۲۷ میلیارد دلار برسد.
مدیرملی توسعه رسته فناوری وزارت کار گفت: هوش مصنوعی میتواند ۸۵ درصد فرصت شغلی جدید ایجاد کند.
همچنین در حاشیه افتتاح بنیاد ملی توسعه فناوری فرهنگی که با حضور «محمد شریعتمداری» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام شد توافق نامه «همکاری چند جانبه توسعه زیست بوم کسب و کارهای فناوری فرهنگی» نیز امضا شد.
بنیاد ملی توسعه فناوری های فرهنگی چیست؟
یکی از مسائل مهم در حمایت از تولید ملی، اولویت گذاری و انتخاب صنایعی است که می تواند با سرعت بالاتری توسعه پایدار و مبتنی بر ارزش های ملی را سامان دهد. با توجه به فرصت ها، تهدیدها و منابع محدود باید امکانات کشور را در برخی صنایع استراتژیک متمرکز نمود. در این راستا هنگامی که بحث از تولید ملی، ثروت آفرینی ملی، اشتغال زایی و ... می شود، نگاه ها ابتدا به سمت صنایعی چون نفت، گاز، پتروشیمی، خودروسازی و ... می رود و دیگر صنایع چندان مورد توجه قرار نمی گیرند، در حالی که اگر شاخص های ثروت آفرینی، اشتغال زایی، رشد اقتصادی و ... را در نظر بگیریم، صنایع فرهنگی یکی از مهمترین اولویت ها خواهد بود.
صنایع فرهنگی گونهای از صنعت هستند که به خلق ایده، تولید و توزیع محصولات و خدماتی میپردازند که ماهیت فرهنگی دارند و مخاطب آنها جنبههای فرهنگی فرد و جامعه است. این صنایع که مواد اولیه آن ها از خلاقیت انسان شکل می گیرد، نه تنها بیشترین درآمدزایی و اشتغال زایی را دارند، بلکه از لحاظ فرهنگی، اجتماعی، امنیتی و سیاسی نیز بسیار مهمند.
امروزه صنایع فرهنگی، نقش بسزایی در تولید ناخالص داخلی اکثر کشورهای صنعتی ایفا می کنند. در این کشورها صادرات کالاهای فرهنگی و تولیدات فکری به مراتب مهم تر از صادرات کالاهای صنعتی متعارف است. اما متاسفانه صادرات فرهنگی و تولیدات فکری در کشورهای رو به توسعه جایگاه شایسته خود را ندارد و به راحتی از این فرصت بالقوه چشم پوشی شده است. کشورهایی که به اهمیت استراتژیک صنایع فرهنگی پی برده و اقدامات متناسبی را به انجام رسانده اند، امروز از نظر اقتصادی و همچنین نفوذ فرهنگی در سطح بین المللی، موقعیت ممتازی دارند و به عکس کشورهایی که به دلایل مختلف اعم از ایدئولوژیک، سیاسی، اهداف اقتصادی کوتاه مدت یا حتی ماهیت فرهنگی از صنایع فرهنگی خود حمایت نکرده اند، امروزه گرفتار هجوم محصولات و محتواهای فرهنگی بیگانه شده اند و در معرض همگانه ی پیامدهای جدی آن همچون به خطر افتادن هویت فرهنگی و پرداخت هزینه های سنگین بابت حق تکثیر یا فشار برای ایجاد مانع در برابر واردات فرهنگی قرار گرفته اند و بدین سبب چه از لحاظ اقتصادی و چه فرهنگی در معرض خطر انزوا قرار دارند. در واقع صنایع فرهنگی سهم چشم گیری در دسترسی افراد به اطلاعات، آموزش و فرهنگ و نیز اشتغال زایی دارند و نقش مهمی را در ارائه تصویر فرهنگی یک کشور یا ملت و ایجاد جایگاه مناسب در اقتصاد بین المللی ایفا می کنند. تلفیق فناوری با صنعت فرهنگی، زمینه ساز رشد سریع این صنایع و دستیابی به جایگاه بالا در اقتصاد بین الملل خواهد بود.
زیست بوم کارآفرینی صنایع خلاق در واقع یک بستر کارآفرینانه مبتنی بر استفاده از توانمندی های تمامی دستگاه های متولی در اکوسیستم کارآفرینی است. کشور ایران یکی از کشورهای بزرگی است که تمدن ده ها هزارساله و تاریخ آن می تواند به عنوان ابزاری درآمدزا و اشتغال آفرین رفتار نماید. گردشگری، صنایع دستی، زیرساخت های فرهنگی، اماکن زیارتی و شعر و هنر ایرانی، از زمینه هایی است که می تواند در توسعه کارآفرینی نقش ایفا نماید. بنیاد ملی توسعه فناوری های فرهنگی، در نظر دارد تا با ایجاد مراکز نوآوری ملی و استانی و تلفیق فناوری با صنایع فرهنگی نسبت به توسعه کسب وکارهای مبتنی بر صنایع خلاق فعالیت نماید. تمرکز این بنیاد بر توسعه و ایجاد فناوری در تولید، بازاریابی، تبلیغات، فروش و ارزیابی صنایع فرهنگی است و در نظر دارد تا استارت آپ و کسب وکارهای نوپا، فعال و توانمند را که توانسته اند محصولاتی ارزشمند را با توجه به فناوری های نوین و دیجیتال و تلفیق آن با هنر و صنایع خلاق ایجاد نمایند، شناسایی و رشد دهد. بنیاد تلاش خواهد کرد تا با شناسایی نیازهای زیست بوم، همچون قوانین و دستورالعمل ها، منابع مالی، سرمایه و....از طریق انجام تعاملات درون و برون دستگاهی و استفاده از همه ظرفیت های داخلی و خارجی نسبت به رفع این نیاز ها اقدام نماید.
همچنین بنیاد وظیفه دارد تا با استفاده از ظرفیت های تبلیغی و فرهنگسازی، توسعه صنایع خلاق در کشور مبتنی بر فناوری را سامان دهد.
صنایع فرهنگی چیست؟
بر اساس تعریف یونیسف، صنایع فرهنگی عبارت است از ترکیب خلاقیت، تولید و توزیع کالاها و خدماتی که ماهیتا فرهنگی هستند و معمولا به واسطه حقوق مالکیت فکری از آن ها حفاظت می شود. یونیسف همچنین صنایع فرهنگی را به معنای درگیر شدن افراد در هریک از فعالیت های زیر می داند:
• انتشار، توزیع و یا فروش کتاب ها، مجلات، نشریات دوره ای و یا روزنامه به شکل چاپی و یا فرمتی قابل خواندن
• تولید، توزیع، فروش و یا ارائه فیلم یا ویدئوی ضبط شده
• تولید، توزیع، فروش و یا ارائه موسیقی و یا صوت ضبط شده
• ارتباطات رادیویی و تلویزیونی و همچنین کلیه برنامه های ماهواری ای که توسط عموم مردم قابل دریافت باشد
صنایع فرهنگی، دانش بنیان هستند و قابلیت زیادی برای ایجاد شغل دارند. تولیدات این صنعت بر خلاقیت، مهارت و نوآوری استوار بوده و غالبا مبتنی بر فناوری است. بر اساس یک دسته بندی، این صنایع عبارتند از:
1. سینما و تئاتر
2. رادیو و تلویزیون
3. چاپونشر (کاغذی-الکترونیک)
4. موسیقی
5. مد (لباس و غیره)
6. گردشگری
7. دکوراسیون و معماری
8. آموزش الکترونیکی
9. تبلیغات
10. پویانمایی
11. بازیهای رایانهای
12. صنایع دستی
فعالیت های بنیاد و اهداف آن چیست؟
فعالیت اصلی بنیاد حول فناوری و توسعه صنایع خلاق و بر طبق توانمندی بومی اتفاق میفتد. تمرکز بر روی فناوری های صنایع دستی، گردشگری، بوم گردی، صنعت فرش، تولید محتوای دیجیتال، هنر و صنایع هنری و بازی از اولویت های بنیاد و مراکز نوآوری است.
چشم انداز بنیاد:
برترین زیست بوم کسب وکارهای فناوری فرهنگی در خاورمیانه
اهداف کیفی
• توسعه فناوری های فرهنگی در کشور از طریق هم افزایی میان دستگاه ها
• افزایش صادرات فناوری های فرهنگی و ارزآوری
• ایجاد اشتغال پایدار
• نهادسازی و ایجاد خوشه های توانمند در حوزه های مختلف صنایع فرهنگی
• توانمندسازی جامعه در ایجاد کسب وکارهای فناورانه
• بسترسازی برای توسعه بازار، افزایش فروش و حفظ و مانایی کسب وکارهای فرهنگی
اهداف کمی:
• راه اندازی 8 مرکز نوآوری منطقه ای در کشور در دو سال
• توانمندسازی 6.000 نفر در کشور در راستای حرکت به سمت راه اندازی کسب وکارهای فرهنگی
• برگزاری حداقل 10 استارت آپ ایونت کارآفرینی در دو سال
• کمک به شکل گیری 100 استارت آپ مبتنی بر فناوری های فرهنگی
• کمک به شکل گیری1000اشتغال مستقیم و غیر مستقیم
• برگزاری جشنواره و همایش ملی فناوری های فرهنگی و تعریف جایزه ملی فناوری فرهنگی
• راه اندازی فن بازار دیجیتال صنایع خلاق تشکیل خواهد شد و موارد زیر نهایی میشود:
• زمینه سازی صادرات فناوری های فرهنگی به کشورهای منطقه و بویژه اوراسیا
• زمینه سازی شرکت در نمایشگاه های بین المللی سالانه -
تو با ارتباطات فناوری جهانی توانی بدست آوری
مدیریت این زمانی که هست، هماوا شدن با جهانی که هست
همه حاصل عصر دانایی است
دکتر امیرحسین اسدی، رئیس هیئت مدیره بنیاد ملی توسعه فناوریهای فرهنگی اولین سخنران این مراسم بود.
دکتر اسدی در مراسم افتتاح این بنیاد در فرهنگستان هنر، گفت:
«عیسی منصوری» معاون توسعه کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: آنچه امروز با آن مواجه هستیم تعارض فرهنگی و تمدنی است به این معنا که عقبههای تمدن فرهنگی را نمی توان حذف کرد و اگر بخواهیم تمدن حاکم را حذف کنیم، مواجهه شکل می گیرد.
وی زبان، حقوق بشر و پول، نمادی از فرهنگ و تمدن یک کشور است و امروز شاهد هستیم که زبان انگلیسی، زبان فراگیر دنیا و دلار، زبان اقتصاد در دنیا است و در برابر توسعه، فعالیت های حقوق بشری در دنیا بحث میشود.
وی با اشاره به ظرفیت تمدنی و فرهنگی کشور و عدم استفاده آنها، افزود: یکی از فرصتها این است که بین محتوای فرهنگی و بستر این فرهنگ برای جریان یافتن در دنیا تفکیک قائل شویم و تکنولوژی این بستر را برای ما فراهم کرده تا بتوانیم تولیدات فرهنگی حاصل از عقبه فرهنگی خود را در دنیا توسعه و جریان دهیم.
معاون توسعه کارآفرینی وزارت کار گفت: نقش بنیاد ملی توسعه فناوری های فرهنگی قطعا فعالیت به عنوان جایگزینی برای استارتاپها و کدنویسی نیست، بلکه این بنیاد باید بستر و فرصت را فراهم کند تا بازیگران، فعالیتهای فرهنگی خود را به صورت خلاقانه بروز دهند و شکوفا شوند.
همچنین در ادامه این مراسم «امیرحسین اسدی» رییس بنیاد توسعه فناوری فرهنگی گفت: این بنیاد، نهادی خصوصی و دولتی است و تعیین راهبردها بر عهده دولت است و اجرای این راهبردها با بخش خصوصی است.
وی افزود: بنیاد موظف است بخش خصوصی و دولتی را تلیفیق کند و تجاری سازی فرهنگی و فناوری فرهنگی را ایجاد کند.
«محمد ابطحی» مدیر ملی توسعه رسته فناوری اطلاعات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: براساس آخرین آمار، حجم بازار صنایع خلاق و فرهنگی در سال ۲۰۱۳ حدود ۲ هزار و ۲۵۰ تا سه هزار و ۶۰۰ میلیارد دلار بود که در سال ۲۰۱۵ به بیش از ۵۰۹ میلیارد دلار رسید که بیشترین سهم را بخش طراحی به خود اختصاص داد.
وی افزود: ۲۶۰ میلیارد دلار از گردش مالی صنایع خلاق در سال ۲۰۱۵ مربوط به کشورهای توسعه یافته و در راس آنها چین بود.
ابطحی تاکید کرد: براساس آمار بینالمللی بیشترین تقاضا در فناوری نوین مربوط به صنایع خلاق است و بیشترین تقاضا در صنایع خلاق نیز مربوط به هوش مصنوعی و بلاکچین است.
وی افزود: درآمد هوش مصنوعی در سال ۲۰۱۵ معادل ۲ میلیارد دلار بود که پیشبینی شده این رقم در سال ۲۰۲۵ به ۱۲۷ میلیارد دلار برسد.
مدیرملی توسعه رسته فناوری وزارت کار گفت: هوش مصنوعی میتواند ۸۵ درصد فرصت شغلی جدید ایجاد کند.
همچنین در حاشیه افتتاح بنیاد ملی توسعه فناوری فرهنگی که با حضور «محمد شریعتمداری» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام شد توافق نامه «همکاری چند جانبه توسعه زیست بوم کسب و کارهای فناوری فرهنگی» نیز امضا شد.
بنیاد ملی توسعه فناوری های فرهنگی چیست؟
یکی از مسائل مهم در حمایت از تولید ملی، اولویت گذاری و انتخاب صنایعی است که می تواند با سرعت بالاتری توسعه پایدار و مبتنی بر ارزش های ملی را سامان دهد. با توجه به فرصت ها، تهدیدها و منابع محدود باید امکانات کشور را در برخی صنایع استراتژیک متمرکز نمود. در این راستا هنگامی که بحث از تولید ملی، ثروت آفرینی ملی، اشتغال زایی و ... می شود، نگاه ها ابتدا به سمت صنایعی چون نفت، گاز، پتروشیمی، خودروسازی و ... می رود و دیگر صنایع چندان مورد توجه قرار نمی گیرند، در حالی که اگر شاخص های ثروت آفرینی، اشتغال زایی، رشد اقتصادی و ... را در نظر بگیریم، صنایع فرهنگی یکی از مهمترین اولویت ها خواهد بود.
صنایع فرهنگی گونهای از صنعت هستند که به خلق ایده، تولید و توزیع محصولات و خدماتی میپردازند که ماهیت فرهنگی دارند و مخاطب آنها جنبههای فرهنگی فرد و جامعه است. این صنایع که مواد اولیه آن ها از خلاقیت انسان شکل می گیرد، نه تنها بیشترین درآمدزایی و اشتغال زایی را دارند، بلکه از لحاظ فرهنگی، اجتماعی، امنیتی و سیاسی نیز بسیار مهمند.
امروزه صنایع فرهنگی، نقش بسزایی در تولید ناخالص داخلی اکثر کشورهای صنعتی ایفا می کنند. در این کشورها صادرات کالاهای فرهنگی و تولیدات فکری به مراتب مهم تر از صادرات کالاهای صنعتی متعارف است. اما متاسفانه صادرات فرهنگی و تولیدات فکری در کشورهای رو به توسعه جایگاه شایسته خود را ندارد و به راحتی از این فرصت بالقوه چشم پوشی شده است. کشورهایی که به اهمیت استراتژیک صنایع فرهنگی پی برده و اقدامات متناسبی را به انجام رسانده اند، امروز از نظر اقتصادی و همچنین نفوذ فرهنگی در سطح بین المللی، موقعیت ممتازی دارند و به عکس کشورهایی که به دلایل مختلف اعم از ایدئولوژیک، سیاسی، اهداف اقتصادی کوتاه مدت یا حتی ماهیت فرهنگی از صنایع فرهنگی خود حمایت نکرده اند، امروزه گرفتار هجوم محصولات و محتواهای فرهنگی بیگانه شده اند و در معرض همگانه ی پیامدهای جدی آن همچون به خطر افتادن هویت فرهنگی و پرداخت هزینه های سنگین بابت حق تکثیر یا فشار برای ایجاد مانع در برابر واردات فرهنگی قرار گرفته اند و بدین سبب چه از لحاظ اقتصادی و چه فرهنگی در معرض خطر انزوا قرار دارند. در واقع صنایع فرهنگی سهم چشم گیری در دسترسی افراد به اطلاعات، آموزش و فرهنگ و نیز اشتغال زایی دارند و نقش مهمی را در ارائه تصویر فرهنگی یک کشور یا ملت و ایجاد جایگاه مناسب در اقتصاد بین المللی ایفا می کنند. تلفیق فناوری با صنعت فرهنگی، زمینه ساز رشد سریع این صنایع و دستیابی به جایگاه بالا در اقتصاد بین الملل خواهد بود.
زیست بوم کارآفرینی صنایع خلاق در واقع یک بستر کارآفرینانه مبتنی بر استفاده از توانمندی های تمامی دستگاه های متولی در اکوسیستم کارآفرینی است. کشور ایران یکی از کشورهای بزرگی است که تمدن ده ها هزارساله و تاریخ آن می تواند به عنوان ابزاری درآمدزا و اشتغال آفرین رفتار نماید. گردشگری، صنایع دستی، زیرساخت های فرهنگی، اماکن زیارتی و شعر و هنر ایرانی، از زمینه هایی است که می تواند در توسعه کارآفرینی نقش ایفا نماید. بنیاد ملی توسعه فناوری های فرهنگی، در نظر دارد تا با ایجاد مراکز نوآوری ملی و استانی و تلفیق فناوری با صنایع فرهنگی نسبت به توسعه کسب وکارهای مبتنی بر صنایع خلاق فعالیت نماید. تمرکز این بنیاد بر توسعه و ایجاد فناوری در تولید، بازاریابی، تبلیغات، فروش و ارزیابی صنایع فرهنگی است و در نظر دارد تا استارت آپ و کسب وکارهای نوپا، فعال و توانمند را که توانسته اند محصولاتی ارزشمند را با توجه به فناوری های نوین و دیجیتال و تلفیق آن با هنر و صنایع خلاق ایجاد نمایند، شناسایی و رشد دهد. بنیاد تلاش خواهد کرد تا با شناسایی نیازهای زیست بوم، همچون قوانین و دستورالعمل ها، منابع مالی، سرمایه و....از طریق انجام تعاملات درون و برون دستگاهی و استفاده از همه ظرفیت های داخلی و خارجی نسبت به رفع این نیاز ها اقدام نماید.
همچنین بنیاد وظیفه دارد تا با استفاده از ظرفیت های تبلیغی و فرهنگسازی، توسعه صنایع خلاق در کشور مبتنی بر فناوری را سامان دهد.
صنایع فرهنگی چیست؟
بر اساس تعریف یونیسف، صنایع فرهنگی عبارت است از ترکیب خلاقیت، تولید و توزیع کالاها و خدماتی که ماهیتا فرهنگی هستند و معمولا به واسطه حقوق مالکیت فکری از آن ها حفاظت می شود. یونیسف همچنین صنایع فرهنگی را به معنای درگیر شدن افراد در هریک از فعالیت های زیر می داند:
• انتشار، توزیع و یا فروش کتاب ها، مجلات، نشریات دوره ای و یا روزنامه به شکل چاپی و یا فرمتی قابل خواندن
• تولید، توزیع، فروش و یا ارائه فیلم یا ویدئوی ضبط شده
• تولید، توزیع، فروش و یا ارائه موسیقی و یا صوت ضبط شده
• ارتباطات رادیویی و تلویزیونی و همچنین کلیه برنامه های ماهواری ای که توسط عموم مردم قابل دریافت باشد
صنایع فرهنگی، دانش بنیان هستند و قابلیت زیادی برای ایجاد شغل دارند. تولیدات این صنعت بر خلاقیت، مهارت و نوآوری استوار بوده و غالبا مبتنی بر فناوری است. بر اساس یک دسته بندی، این صنایع عبارتند از:
1. سینما و تئاتر
2. رادیو و تلویزیون
3. چاپونشر (کاغذی-الکترونیک)
4. موسیقی
5. مد (لباس و غیره)
6. گردشگری
7. دکوراسیون و معماری
8. آموزش الکترونیکی
9. تبلیغات
10. پویانمایی
11. بازیهای رایانهای
12. صنایع دستی
فعالیت های بنیاد و اهداف آن چیست؟
فعالیت اصلی بنیاد حول فناوری و توسعه صنایع خلاق و بر طبق توانمندی بومی اتفاق میفتد. تمرکز بر روی فناوری های صنایع دستی، گردشگری، بوم گردی، صنعت فرش، تولید محتوای دیجیتال، هنر و صنایع هنری و بازی از اولویت های بنیاد و مراکز نوآوری است.
چشم انداز بنیاد:
برترین زیست بوم کسب وکارهای فناوری فرهنگی در خاورمیانه
اهداف کیفی
• توسعه فناوری های فرهنگی در کشور از طریق هم افزایی میان دستگاه ها
• افزایش صادرات فناوری های فرهنگی و ارزآوری
• ایجاد اشتغال پایدار
• نهادسازی و ایجاد خوشه های توانمند در حوزه های مختلف صنایع فرهنگی
• توانمندسازی جامعه در ایجاد کسب وکارهای فناورانه
• بسترسازی برای توسعه بازار، افزایش فروش و حفظ و مانایی کسب وکارهای فرهنگی
اهداف کمی:
• راه اندازی 8 مرکز نوآوری منطقه ای در کشور در دو سال
• توانمندسازی 6.000 نفر در کشور در راستای حرکت به سمت راه اندازی کسب وکارهای فرهنگی
• برگزاری حداقل 10 استارت آپ ایونت کارآفرینی در دو سال
• کمک به شکل گیری 100 استارت آپ مبتنی بر فناوری های فرهنگی
• کمک به شکل گیری1000اشتغال مستقیم و غیر مستقیم
• برگزاری جشنواره و همایش ملی فناوری های فرهنگی و تعریف جایزه ملی فناوری فرهنگی
• راه اندازی فن بازار دیجیتال صنایع خلاق تشکیل خواهد شد و موارد زیر نهایی میشود:
• زمینه سازی صادرات فناوری های فرهنگی به کشورهای منطقه و بویژه اوراسیا
• زمینه سازی شرکت در نمایشگاه های بین المللی سالانه -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.